חדשות מדע וטכנולוגיה

כיצד נראים העננים מהחלל? ישראל וצרפת בפרויקט משותף

סוכנויות החלל הישראלית והצרפתית הכריזו על פרויקט משותף בו יבחנו לראשונה מהחלל את אופי התפתחות העננים, לצורך הבנת תפקידם בשינויי האקלים בכדור הארץ

  • כ"ח שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

סוכנויות החלל הישראלית והצרפתית הכריזו על פרויקט משותף בו יבחנו לראשונה מהחלל את אופי התפתחות העננים, לצורך הבנת תפקידם בשינויי האקלים בכדור הארץ.

במסגרת שיתוף הפעולה, יפתחו המדענים מישראל ומצרפת 3 לוויינים זעירים שמטרתם לחקור את שינויי האקלים. מדובר במערך לוויינים אשר לראשונה יחקור מהחלל את קצב התפתחות העננים לצורך הבנת שינויי האקלים בכדור הארץ, כמו כן את הבעיות שנוצרות עקב שינויים אלו. במהלך המחקר של הלוויינים, ייחקר המנגנון להיווצרות העננים והשפעתם על הטמפרטורה של כדוה"א ועל היווצרותם של סופות רעמים.

3 הלווינים ישוגרו בתום הפיתוח והבנייה כלהק אחד ותנועתם תהיה בטיסת מבנה. ביצוע צילום מ-3 זוויות שונות במקביל יסייע לקבל מיפוי תלת מימדי של העננים, שיסייעו לערוך מעקב אחר התפתחות העננים לטווח ארוך.

עם קבלת הנתונים יוכלו המדענים לחשב את עוצמת הרוחות האנכיות שבונות את העננים – מה שעד כה לא היה מדיד דרך לוויינים. כמו כן, החוקרים יערכו מדידה ספקטרלית של הרכב המולקולות שמצויות מסביב לעננים, כולל תחמוצות חנקן ואדי מים. המדידות המקבילות יסייעו במציאת הגורם החשוב ביותר באופן השפעת העננים על מערכת האקלים.

הלויינים יבצעו מעקב נוסף אחר הברקים שנוצרים בתוך עננים, ועל השלכות שלהם על ריכוז גזי החממה כדוגמת אוזון. מדידות הלוויינים יסייעו לקבל תמונה שלמה יותר של מערכת האקלים ובפרט על העננים, אשר נכון להיום הידע בנושא זה עדיין לא מושלם, ועל כן מדידות אלו הכרחיות להבנת שינויי אקלים.

"זו משימת מחקר רביעית משותפת עם צרפת בשנה האחרונה, במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק בחקר החלל ובפיתוח טכנולוגיות חלל משותפות", אמר מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, אבי בלסברגר. "המדענים מישראל ישתתפו במציאת פתרונות לשאלות שמטרידות את האנושות כולה בהקשר לשינויי אקלים והתחממות גלובלית".

תגיות:חללכדור הארץענניםמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה