בריאות ותזונה

"עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" – גם לסוכרתיים מותר?

האם מותר לסוכרתיים לשתות משקאות אלכוהוליים? אלו משקאות עדיפים, וכמה מותר לשתות? כל מה שצריך לדעת לקראת פורים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שתיית יין בפורים היא מנהג, ומשמשת חלק בלתי נפרד ממצוות סעודת חג הפורים ומשמחת החג – אך מה עושים הסוכרתיים, האם גם להם מותר? ישנן המלצות רשמיות ומסודרות לשתיית אלכוהול, אשר לפיהן לאישה מומלץ לשתות עד 1 מנת אלכוהול ליום, ולגברים – עד 2 מנות ליום. מנת אלכוהול היא מנה המכילה 15 גרם אלכוהול, לדוגמה: 330 מ"ל בירה, 140 מ"ל יין יבש, 30 מ"ל וודקה / ויסקי / ברנדי / ג'ין / רום. כמויות גדולות של אלכוהול אינן מומלצות, כיוון שעלולות לפגוע בבריאות באופנים שונים.

 

עובדות על אלכוהול

1. גרם אלכוהול מכיל 7 קלוריות. לשם השוואה – גרם פחמימה או חלבון מכילים 4 קלוריות, וגרם שומן מכיל 9 קלוריות. אלו הצורכים אלכוהול באופן קבוע בכמות גדולה או מספר פעמים בשבוע ומעוניינים לרדת במשקלם, עשויים להשיג את מטרתם אם רק יוותרו על האלכוהול (ולא יוסיפו במקביל קלוריות ממקור אחר).

2. במידה ואתם סובלים מכבד שומני או כל מחלת כבד אחרת, או מרמות גבוהות של טריגליצרידים (שומנים בדם) מומלץ להימנע משתיית אלכוהול, כיוון שאלכוהול עלול להחמיר את מצב הכבד,ולתרום להעלאת השומנים בדם.

3. יין אדום הוא אחד המשקאות האלכוהוליים הנחקרים ביותר בהקשר של בריאות הלב וכלי הדם, בזכות הכמות הגדולה של נוגדי החמצון שקיימת בו.

4. האלכוהול עלול להוריד את רמת הסוכר בדם עד למצבי היפוגליקמיה, ועד מספר רב של שעות לאחר שתייתו כיוון שהוא חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות הורמונים המתנגדים לאינסולין בזמן היפוגליקמיה.

5. ישנן תרופות אשר אלכוהול עלול להפריע לפעילותן. במידה ואתם נוטלים תרופות מרשם באופן קבוע ומעוניינים לשתות אלכוהול, וודאו עם הרוקח שזה אפשרי.

6. בירה היא סוג משקה המבוסס על לתת (שעורה), אשר שייך למשפחת הפחמימות. לשתות בירה זה כמו לשתות לחם, למעשה. כמות הפחמימות הנצרכת משתיית בקבוק בירה של 330 מ"ל היא שוות ערך לכ-15 גרם פחמימות, כמות פחמימות המצויה בפרוסת לחם אחת או ב-2 פרוסות לחם קל.

 

עשה ואל תעשה לסוכרתיים השותים בפורים

אל תעשה

  • אלכוהול אינו דורש אינסולין, כיוון שאינו הופך לגלוקוז.
  • יין יבש או חצי יבש מכילים מעט מאוד פחמימות, ולכן גם עליהם אין לתת תוספת אינסולין. גם היינות עלולים להביא למצב של היפוגליקמיה, כתלות בכמות שנצרכה.
  • אל תשתו אלכוהול על בטן "ריקה", אלא אך ורק בליווי ארוחה מורכבת המכילה את כל אבות המזון – בעיקר פחמימות,  אך גם חלבונים ושומנים.
  • נטרו את רמת הסוכר שלכם מספר פעמים לאחר שתיית אלכוהול, ובמיוחד אם מדובר בשעות הלילה ותוך כדי שינה.
  • אכלו ארוחה קטנה נוספת (כמו כריך למשל) לפני השינה, על מנת להקטין את הסיכוי לנפילת סוכר בשעות הלילה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

  • הטיפול במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות אלכוהול הוא שונה מהרגיל, בגלל השפעת האלכוהול. במקרה כזה זריקת גלוקגון לא תסייע, אלא רק הזרקת גלוקוז ישירות לווריד. וודא שסביבתך מודעת להיותך סוכרתי.
  • תופעות שיכרות יכולות להיות דומות לתופעות של היפוגליקמיה (כאב ראש, בחילה, רעד והזעה), לכן לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לנטר סוכר. יש לשאת עליך תמיד סוכר זמין ותעודה מזהה או צמיד, כיוון שאנשים עלולים שלא לזהות אצל הסוכרתי את תופעת ההיפו בזמן השכרות.
  • מומלץ להימנע ממשקאות אלכוהוליים בעלי ריכוז סוכר גבוה במיוחד, כמו יינות מתוקים, שרי, סיידרים, קוקטיילים או ליקרים מתוקים.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC

תגיות:פוריםבריאותשתייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה