המצעד

המצעד: קונספירציות הזויות שהתגלו כנכונות

המלחמה שפרצה בגלל קרב שלא היה, הנשיא שהודח בצדק, והאזרחים היפנים שנעלמו באמצע הרחוב. המדור "המצעד", והפעם עם הקונספירציות שהתגלו כאמיתיות

  • כ"ז שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

פרשת ווטרגייט

הנה משהו שנשמע כקונספירציה מוחלטת. בשנת 1972 טענו הדמוקרטים, שהתנגדו בתוקף למלחמת וייטנאם, שנציגי הממשל והמפלגה הרפובליקנית מרגלים אחריהם, מאזינים להם בסתר ואפילו פורצים להם למשרדים.

מה שנראה הזוי בהחלט, התברר שנתיים אחרי כאמיתי. ב-17 ביוני 1972, בעיצומה של מערכת הבחירות הנשיאותית, נתפסו במרכז המפלגה הדמוקרטית בוושינגטון ששכן בבניין בשם ווֹטֶרגֵייט, חמישה פורצים שניסו "לשתול" בו מצלמות ומכשירי האזנה.

אנשיו של ניקסון, הנשיא המכהן, הכחישו כל קשר לפרשה אך אותו מקור מסתורי, שמאוחר יותר הוצמד לו הכינוי "גרון עמוק", גילה כי אחד הפורצים, ג'יימס מק'קורד שמו, עמד בקשרים הדוקים עם איש סוכנות הביון המרכזית הווארד הנט, שעמד מצדו בקשר עם פרקליטו של הנשיא, צ'רלס קולסון.

הפורצים עצמם נשפטו והורשעו, אולם במרוצת 1973, לאחר שניקסון נבחר מחדש, עברה חקירת הפרשה מן המסלול העיתונאי למשפטי. באפריל התפטרו מתפקידיהם שניים מעוזריו הקרובים ביותר של הנשיא, רוברט הולדמן וג'ון ארליכמן, וכן שר המשפטים. יועץ משפטי בבית הלבן, ג'ון דין, חשף את מעורבותם של רבים מבכירי הממשל, ואמר כי שוחח עם ניקסון על "טיוח" הפרשה פעמים רבות.

בהדרגה התגלה כי הפריצה לווטרגייט היתה רק חלק קטן ממערכה שניהל הממשל נגד יריבים פוליטיים, וזו כללה עוד מעשי שחיתות רבים, לרבות ציתות ומתן שוחד, בילוש אחר חייהם הפרטיים של ראשי המפלגה הדמוקרטית במטרה להכפישם, חבלה באירועי בחירות של המפלגה היריבה ועבירות פליליות רבות אחרות. כאשר הסיפור הלא יאומן התברר כאמיתי, האיש החזק בעולם, נשיא ארה"ב ריצ'ארד ניקסון, נאלץ להתפטר.

 

מבצע נורת'וודס

מכירים את תיאוריית הקשר שטוענת שארה''ב אחראית לפיגועי ה-11 בספטמבר כחלק ממזימה סודית לצאת למלחמה בארצות ערב? תיאוריית קונספירציה שהייתה נפוצה בשנות ה-60 וה-70, טענה בדיוק אותו דבר. לפי השמועות, צבא ארה"ב וסוכנות הביון המרכזית תכננו להוציא לפועל את מבצע נורת'וודס שכלל תוכניות מפורטות לפיגועי ראווה ופעילויות טרור בערי ארה"ב, בעיקר בערים מיאמי ווושינגטון. המטרה – להפליל את המשטר בקובה בביצוע הפיגועים, כדי לספק עילה לצאת נגדם למלחמה. 

רוב האנשים השפויים פטרו את העניין במשיכת כתף. נשמע הזוי, שמדינה תבצע פיגועים בשטח של עצמה רק כדי לצאת למלחמה.  אבל בשנת 1997, פורסמו סדרה של מסמכים מסווגים, שחשפו שאכן היה מבצע כזה, ובו תכניות של הממשל לפגוע בארה"ב עצמה. לפי המסמכים שפורסמו, מבצע נורת'וודס נוסח על ידי ראשי המטות המשולבים של ארצות הברית  ונחתם על ידי היושב ראש דאז, לימן למניצר. ואף נשלח לשר הביטחון.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

המלחמה שפרצה בגלל קרב מזויף

אחת המלחמות הידועות לשמצה בהיסטוריה האמריקנית היא מלחמת וייטנאם. זו הייתה אחת מהמלחמות הקשות ביותר של ארה"ב, כזו שעלתה בחייהם של 58 אלף חיילים אמריקאים ושלושה מיליון וייטנאמיים. המלחמה פרצה לאחר שבאוגוסט 1964 הודיע נשיא ארה"ב, לינדון ג'ונסון, שמשחתת אמריקאית הותקפה על ידי ספינת צפון וייטנאמית ללא שום התגרות במפרץ טונקין שבצפון וייטנאם. האמריקאים זעמו והקונגרס העביר את "החלטת מפרץ טונקין" שאישרה לנשיא ג'ונסון להורות לחיל האוויר לתקוף מטרות בצפון וייטנאם ובכך להעתיק את מוקד המלחמה ולהסלימה. כך הכניסה ארה"ב את צבאה לווייטנאם בלי שהקונגרס יאשר לממשל לצאת למלחמה כוללת.

מתנגדי המלחמה טענו בזמנו שהמשחתת האמריקאית כלל לא הותקפה וכי הצבא האמריקאי רק חיפש עילה לצאת למלחמה. טענותיהם נדחו בבוז, אבל מאוחר יותר התגלו הטענות כנכונות. מסמכים שפורסמו בשנת 2005  חשפו כי החל בינואר 1964, שבעה חודשים לפני תקרית מפרץ טונקין, הפעילו הסי-איי-אי והכוחות המיוחדים של ארצות הברית תוכנית חשאית שכונתה "אופלן". במסגרת התוכנית הונחתו בקביעות כוחות ימיים בחופי צפון וייטנאם ובשני איים הסמוכים להם וביצעו פעולות צבאיות. שתי פשיטות נעשו זמן קצר לפני 2 באוגוסט ופשיטה נוספת התקיימה בלילה שבין 3 ל-4 בחודש. על פי המסמכים, לא רק שארה"ב לא נהגה בריסון לפני ובזמן אירועי טונקין, אלא היא אף התגרתה בצפון וייטנאם. המטרות בחופי צפון וייטנאם נבחרו על ידי הסי-איי-אי וכל המימון היה של הממשל האמריקאי. לפי דיווחים שונים, בחלק מההנחתות השתתפו גם מדריכים אמריקאים לצד חיילי הקומנדו של דרום וייטנאם.

 

הסי אי. איי מחסל מנהיגים בעולם

לאחר שערוריית ווטרגייט, חוסר האמון הציבורי בממשל האמריקני היה בשיא של כל הזמנים. ועדת הסנאט האמריקנית פתחה בחקירת שני ארגוני הביון הגדולים, הסי. איי. איי. והאף. בי. איי. במטרה להחזיר את אמון הציבור ברשויות החוק והאכיפה. אלא שהוועדה חשפה חיסולים מכוונים שבוצעו על ידי הסי.איי.איי ברחבי העולם. 

ב-1970 החל הסי. איי. איי. בניסיונות לחסל את נשיא צ’ילה, סלבאדור איינדה. ב-1973 הצליח סוכניו של ארגון הביון לארגן הפיכה במסגרתה הודח איינדה, ששם קץ לחייו בטרם נלכד. לתושבי צ’ילה העסק הזה השתלם במיוחד, כי הם זכו לחיות תחת שלטונו הרחום והמיטיב של אוגוסטו פינושה, מהגרועים בדיקטטורים, במשך 25 השנים הבאות.

בין השאר גילתה הוועדה ראיות נוספות לחיסולם של מנהיגים ומהפכנים ברחבי העולם, בכמה שיטות יצירתיות במיוחד. בין השאר, נעשו ניסיונות התנקשות במנהיגים באמצעות תאונות דרכים, מחלות מדבקות, התאבדויות מבוימות והתקפי לב פתאומיים.

 

מבצע שלגיה

הסיינטולוגיה היא כת מסוכנת, כידוע לכל, אבל לא רבים יודעים שבשנות ה-80 היו מנהיגיה אחראיים לאחת הפריצות הגדולות למשרדי ממשלה בארה''ב. בתחילת שנות ה-80 הכריז רון האברד, מייסד כת הסיינטולוגיה על 'מבצע שלגיה', כנגד שלטונות מס הכנסה. המבצע כלל פריצות, חדירות למשרדי ממשלה תוך גניבת מסמכים וזיופם, הפחדות והטרדות של עובדים שהמפורסמת בהם הייתה פולט קופר, עיתונאית יהודייה שיצאה בגלוי נגד הכת. מטרתם העיקרית של מנהיגי כת הסיינטולוגיה הייתה לגרום למאסר שווא של קופר או לאשפוזה בבית חולים פסיכיאטרי בדרכים שונות ומשונות, בהן התחזויות שווא בשמה ותביעות קנטרניות.  בחודש דצמבר 1972, אישה אשר כביכול אספה תרומות עבור ארגון עובדי החוות המאוחד, גנבה כמות גדולה של נייר מכתבים מדירתה של קופר. כמה ימים לאחר מכן, הסניף הניו-יורקי של כנסיית הסיינטולוגיה "קיבל" איומי פצצה אנונימיים. בחודש מאי, הוגש נגד קופר כתב אישום בגין שליחת איומים אלה. האיומים נכתבו על גבי נייר המכתבים שלה ונשאו את טביעות האצבעות שלה.

מאוחר יותר נחשף המבצע, ואשתו של האברד, שעמדה בראש מטה מבצעים של הארגון, נידונה לארבע שנות מאסר, אם כי ריצתה הרבה פחות. מנהיגי סיינטולוגיה אחרים הואשמו בפריצה למשרדי ממשלה ונכלאו אף הם. האברד עצמו בילה את שנותיו האחרונות במקום מסתור, תחת זהות בדויה, כשהוא נמלט מרשויות החוק להאחר שהואשם שמעל בכספי הכנסייה הסיינטולוגית, והעביר את הכסף דרך חברת דמה בפנמה לחשבונות בנק סגורים בשוויץ. הבארד הואשם בגניבת 200 מיליון דולר אך מת טרם העמדתו לדין.

 

רוסיה טייחה את מותו של הקוסמונאוט שקדם לגגארין

יורי גגארין זכה לתהילת נצח כשהתפרסם בשנת 1961 כאדם הראשון בהיסטוריה ששהה בחלל. הוא הפך לגיבור לאומי בארצו ובעולם ומנהיגיה של ברית המועצות חככו ידיים בסיפוק כשהצליחו להקדים את ארה''ב במרוץ לחלל. אבל לפני יורי גגארין היה אדם אחר שכמעט ונגע בחלל, אדם שמותו טויח והוסתר אפילו מבני משפחתו, כדי לא להעפיל על ההישג המרשים של גגארין.

ולנטין בונדרנקו היה קוסמונאוט בקבוצת האימונים הראשונה שהתאמנה לקראת מסע לחלל, הוא היה טייס קרב מצטיין והקוסמונאוט הצעיר ביותר בקבוצה שלו. צפו לו עתיד מזהיר, שנגדע באחת כשמת בגיל 24 בתאונת אימונים מחרידה שנגרמה בשל רשלנות הצוות, זמן קצר לפני שנועד להישלח לחלל. לאחר התאונה, טייחו הסובייטים את כל העדויות לקיומו. רישומיו כקוסמונאוט נמחקו, תמונותיו לצד חבריו לאימונים רוטשו והממשל הסובייטי הכחיש שאי פעם היה קוסמונאוט כזה עד שנת 1980, אז פורסמו פרטים רשמיים אודותיו על ידי הממשל.

 

סוכנים צפון קוריאנים חטפו יפנים ברחוב והממשלה התעלמה

בשלהי שנות ה-80 שטף את יפן גל של היעלמויות מסתוריות. אזרחים יפנים נורמליים ושומרי חוק נעלמו בדרך לעבודה, בין השיעורים באוניברסיטה ולאחר סיום המשמרת בבית הקפה או המסעדה בה עבדו. בתחילה טענו השלטונות היפנים שאין כל קשר בין ההיעלמויות, אבל לאט לאט החלו להישמע ברחוב היפני כמה תיאוריות קונספירציה מוזרות, שהעיקרית שבהן טענה שהאזרחים נחטפו על ידי סוכנים צפון קוריאנים.

השמועות ברחוב הוכחשו הן על ידי הקוריאנים והן על ידי הממשלה היפנית, עד שראיות מרשיעות חשפו שהשמועות נכונות. מאוחר יותר הודתה צפון קוריאה בעצמה שכוחות מיוחדים של צפון קוריאה חטפו לפחות 12 יפנים בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80, כדי ללמד מרגלים את שפתם ומנהגיהם. צפון קוריאה התירה לחמישה חטופים ובני משפחותיהם לשוב ליפן בשנת 2002, בעקבות פסגה שהתקיימה בפיונגיאנג בין מנהיגי יפן וצפון קוריאה באותה עת, יוניצ'ירו קואיזומי וקים ג'ונג־איל. צפון קוריאה אמרה כי שמונה יפנים אחרים שנחטפו בידי המרגלים הקומוניסטים בשנות ה–70 וה–80 מתו או מעולם לא נכנסו לשטחה — טענות שטוקיו דחתה. ההערכות היום הן שמאות יפנים נחטפו באותן השנים, כשגורלם נותר לוט בערפל.

תגיות:מלחמהקונספירציותהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה