פרשת משפטים

פרשת משפטים: לשמור על המתנה שקבלנו מה’

הפרשה מפרטת 4 סוגי שומרים – וגם בני האדם מתחלקים ל-4 סוגים של אנשים אשר שומרים על הדבר היקר ביותר שקבלו מהקב"ה - החיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרשת משפטים עוסקת ברובה במצוות הקשורות לעניינים שבין אדם לחברו – דיני דיינים ומשפט, הלכות נזיקין ועוד.

אחד הנושאים המובאים בפרשה עוסק באדם שקיבל על עצמו לשמור על חפץ שאינו שייך לו.

ישנם ארבעה סוגים של שומרים, כשלכל אחד מהם דין שונה. בשורות הבאות ננסה לראות כיצד ארבעת סוגי השומרים משקפים ארבע השקפות עולם ביחס לשמירה של האדם על ה"חפץ" היקר ביותר שיש לו בעולם הזה – חייו ונשמתו.

מיהם ארבעת השומרים? שומר חינם, שומר שכר, שוכר ושואל.

שומר חינם הוא מי שקיבל על עצמו לשמור על רכוש זולתו בחינם ובהתנדבות, מתוך רצון טוב.

במקרה של נזק, שומר חינם חייב לשלם לבעלים את שווי הרכוש רק במקרה שהוא הזיק במזיד או שהוא לא שמר עליו במידה הראויה. במקרה של גניבה או אבדה הוא פטור מלשלם, וכל שכן כשהחפץ ניזוק באונס – כשלא הייתה לו אפשרות למנוע את הנזק.

שומר שכר הוא מי ששומר על רכוש חברו אולם הוא כן מקבל תמורה כלשהי בעבור השמירה. בשונה משומר חינם, שומר שכר חייב לשלם באם החפץ נגנב או נאבד, וכל שכן שהוא חייב באם הוא פשע. הוא פטור רק במקרה שהחפץ ניזוק באונס.

שוכר הוא מי שלקח מחברו רכוש על מנת להשתמש בו למשך זמן מסוים, והוא משלם תמורת השימוש. לעניין חיוב תשלומים, דינו כשומר שכר.

שואל הוא מי שלקח מחברו רכוש כדי להשתמש בו למשך זמן מסוים ללא שכר שימוש. שואל חייב אפילו אם החפץ ניזוק באונס, וכל שכן שהוא חייב על גניבה, אבדה ופשיעה.

נשים לב ונראה, שמידת האחריות של השומר תלויה בהתייחסותו אל הרכוש. ככל שהשומר נהנה יותר מהרכוש, כך גדלה רמת אחריותו.

פרטי ההלכות של השומרים רבים הם. ננסה ללמוד את פרשת השומרים בדרך הדרש, כמשל לעבודת השם.

יש בעל הבית לעולם בו אנו חיים – השם יתברך: "להשם הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ, תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ" (תהלים כ"ד), "הֵן להשם אֱלֹהֶיךָ הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמָיִם, הָאָרֶץ וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ" (דברים י', י"ד). בורא עולם הפקיד בידי האדם עניינים שונים לשמור עליהם, לדוגמא, את נפשו: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד" (דברים ד', ט'), וכן את התורה והמצוות: "נִשְׁבַּעְתִּי וָאֲקַיֵּמָה לִשְׁמֹר מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶך" (תהלים). בנוסף, בני אדם מבקשים זכות שימוש ב"חפציו" של הבורא – בענייני העולם הנפלא שנברא עבורם.

על כל אדם לשאול את עצמו – האם אני שומר כראוי על חיי, על נשמתי ועל כל מה שהבורא הפקיד בידי, או שמא אני מועל חלילה בשמירתי?

יבוא יום בו בעל הפיקדון ידרוש בחזרה את פיקדונו – נשמת האדם, ועלינו לדאוג שהפיקדון ישוב בשלימותו.

בורא עולם נוהג עם האדם במידה כנגד מידה. כשם שמידת האחריות של השומר מותאמת ותלויה ביחס שלו לבעלים, כך הוא גם בנמשל. אלוקים מתייחס אל האדם באותה מידה שהאדם מתייחס אליו, וישנם ארבעה סוגי "יחסים" בין האדם לבוראו – "שומר חינם", "שומר שכר", "שוכר" ו"שואל".

"שומר חינם" שומר את התורה והמצוות לשם שמים ולא כדי לקבל שכר או להרוויח מכך משהו. כל רצונו לשמור על מצוות השם מתוך מניעים טהורים ומאהבתו לבוראו. אותו אדם מכיר בבוראו ובעובדה שכל מה שיש לו הוא פיקדון מאת השם, והוא מרגיש חובה פנימית לשמור על התורה והמצוות משום שזהו חובתו בעולמו.

אדם שחי כך את חייו, גם הקדוש ברוך הוא מתייחס אליו כאל "חפץ" יקר והוא שומר עליו בשמירה מעולה. אדם כזה זוכה לשמירה מיוחדת ולהשגחה פרטית מהבורא והוא "פטור מהכל". בורא עולם לוקח עליו אחריות מלאה, הוא נמצא תחת עינו הפקוחה וכל ענייניו נמצאים תחת השגחתו. הוא יכול "להרפות" ולהרגיש בטוח בזרועות הבורא.  

"שומר שכר" הוא אדם ששומר תורה ומצוות בשביל השכר המובטח עבורם בעולם הבא. הוא מובטח לקבל שכר אם יהיה נאמן לתפקידו ולהיפך – להיענש אם יתרשל, ולכן הוא שומר על מצוות בוראו.

"שוכר" הוא אדם שמתייחס אל בוראו כאל "שותף עסקי", כלומר, הוא משתמש בחפציו של הבורא ובכל ענייני העולם הזה מתוך תחושה שהכל מגיע לו משום שהוא "משלם" עליהם באמצעות שמירת המצוות. למשל, הוא מברך לפני האוכל ואחריו ומבחינתו הברכה היא מעין "תשלום" על זכות השימוש בעולם. אדם כזה "עושה עסק" עם הקדוש ברוך הוא – אני עושה מצוות ואתה נותן לי בתמורה שכר בעולם הזה ובעולם הבא.

מי ששומר תורה ומצוות משום שהוא רוצה להרוויח, כמו שומר שכר או שוכר, והוא מנהל את חייו בשיטת "תן וקח", באיזשהו מקום הוא יוצר שטחים פרטיים בהם כביכול אין לקדוש ברוך הוא "דריסת רגל" והוא לוקח על עצמו את האחריות באותם שטחים. כיוון שכך, הקדוש ברוך הוא נוהג עמו במידה כנגד מידה וכביכול בורא עולם יוצר שטחים בחייו של אותו אדם בהם הוא מוסר אותו למקרי הטבע והוא נותן לו "להסתדר לבד".

"שואל" הוא אדם שמרגיש שהכל מגיע לו. הוא לא מתייחס אל חייו כאל שומר שקיבל פיקדון אלא כמי שיש לו זכות ורשות להשתמש בכל חפצי העולם ללא שום תחושת חובה או הכרת הטוב כלפי בוראו.

אדם שהוא בגדר 'שואל', מרגיש שהכל מגיע לו ואין לו שום מערכת יחסים אמתית של התמסרות לקדוש ברוך הוא. אותו "שואל" מרגיש בעלים על חייו והקורות אותו, ממילא גם בורא עולם מתייחס אליו באופן דומה והוא כביכול מסיר ממנו את אחריותו כמעט באופן מלא, והוא "חייב בכל התשלומים".  

על כל אחד לשאול את עצמו – איזה סוג שומר אני? האם אני כאותו שואל שכל רצונו הוא רק ליהנות מהעולם ללא שום תחושת התחייבות לבורא עולם, או שאני שואף להיות כאותו שומר חינם, המרגיש שכל מה שיש לי הוא פיקדון מידו הרחבה והטובה של השם, ולכן אני שומר על מצוותיו ועל נשמתי, וכך גם בורא עולם יתייחס אלי – בשמירה מעולה ובהשגחה פרטית מיוחדת.

תגיות:חייםפרשת משפטיםמתנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה