חדשות בריאות

למי קראתם שמן? המחקר שיעודד ילדים לרדת במשקל

מחקר חדש מעלה נקודה חשובה בדרך להורדה במשקל אצל ילדים: הביטויים בהם משתמשים בתהליך השלת הקילוגרמים מהווים נתון חשוב שיכול לעודד או חלילה להוריד מהמוטיבציה של הילד בתוך התהליך. אז מה לא אומרים, אך יותר חשוב לדעת – מה כן?

  • כ"ב שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הילד עולה במשקל, ורוצים לעזור לו לרדת מספר קילוגרמים? מחקר חדש שפורסם ב'ידיעות אחרונות' והיום (ד') יוצג בכנס החברה הישראלית לרפואת ילדים, העלה נתון מעניין: שימוש בביטויים כדוגמת 'שמן', 'גדול', 'כבד גוף' יעוררו בילד התנגדות בשל הפגיעה שחווה מאמירות אלו. ביטויים אלו הנאמרים בפני הילד לא יסייעו לו בתהליך הורדת המשקל, לעומת זאת אם נשתמש בפני הילד בביטויים כמו 'בעל אורח חיים לא בריא' או 'בעל משקל לא בריא' יש בכך כדי לגרום לילד לשנות את הרגליו ואורח חייו.

במחקר הועברה רשימה לכ־650 הורים לילדים בגלאי 7-24 הסובלים מהשמנה. ההורים נדרשו  לשאול את ילדיהם מה יגרום להם לעשות שינוי בחייהם ולהתחיל בניסיון לרזות. התוצאות הראו כי הביטוי הפוגע ביותר בילדים הינו 'שמן (83%), לאחריו הביטוי 'שמנמן' (10%), 'כבד גוף' (10%), 'גדול' (6%), 'עודף משקל' (5%) ולבסוף הביטוי 'מלא' (4%).

מצד שני הביטויים שעוררו מוטיבציה להורדה במשקל אצל הילדים להורדה במשקל היו 'בעל מידות גדולות', 'משקל גוף לא בריא', וכן 'בעיית משקל'. כמו כן 69% מההורים דיווחו כי ילדיהם הושפלו בשל משקלם.

"צריך לדבר עם הילדים ולעודד אותם לרדת במשקל", אמר מוביל המחקר, פרופ' גל דובנוב־רז, מנהל מרפאת ספורט, תזונה ואורח חיים בריא בביה"ח שיבא, "יחד עם זאת, צריך לעשות את זה בצורה נכונה. אנחנו רואים שהרבה פעמים בגלל העלבון הילד מסתגר בבית, לא פוגש חברים וממשיך לאכול, ובכך מתרחשת ההשפעה ההפוכה. זה מעגל שקשה לצאת ממנו. צריך להשתמש במונחים הנכונים על מנת לגרום לילד לשפר את הרגלי החיים, אך למנוע את הפגיעה והאשמה".

יש לציין כי המחקר בוצע על ידי פרופ' דובנוב־רז עם ד"ר רועי סמואל וליאור הירשפלד־דיקר

תגיות:שמןמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה