חדשות בריאות

מתחילים לרוץ? חכו, קודם כדאי לנפץ מספר מיתוסים

האם מומלץ להתאמן על בטן ריקה? האם מותר לאכול פרי לפני אימון? ומה בנוגע לחטיפים? ככה שוברים מיתוסים

  • ט"ו שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שנערך במאה הקודמת מצא כי אכילת פחמימות לפני התעמלות מוסיפה אנרגיה ומעלה את רמת הביצועים. לאחר מכן נערכו מחקרים שהעלו נתונים סותרים, בעוד שבהמשך מחקר אוסטרלי מ-2011 חזר לתמוך בתוצאות הראשוניות, וטען כי הפחמימות משפרות את הסיבולת, ולסיכום, לפני כשנה מחקר שנערך ע"י אוני' באת' נמצא כי דילוג על ארוחות לפני התעמלות תורם לפירוק השומן.

מאמנים ותזונאים מומחים שוחחו עם ה'דיילי מייל', וניסו לעשות קצת סדר במיתוסים השונים, והרי הוא לפניכם:

1. אין לאכול דבר לפני אימון בוקר – לדברי התזונאית ניקי אוסטרוור: "אם אתם רק מתעוררים ורוצים לצאת לריצה - אין צורך לאכול לפני האימון וייתכן שזה גם יוכיח עצמו כיעיל יותר". לדבריה, הסיבה לכך היא שכאשר אתם מתעוררים, הגוף עדיין במצב צום מהשינה ולא זקוק למזון עד שאתם שוברים את הצום. "אם אתם מתאמנים מיד אחרי שהתעוררתם, אתם יכולים לשרוף שומן מהר יותר כי השומן הזמין בגוף אזל ואוחסן במהלך הלילה", היא אמרה, "באימון הבוקר הגוף שלכם יפרק את עודפי השומן שנאגרו".

הגליקוגן מתרוקן בזמן השינה, והוא מאוחסן בכבד אחרי כל הפחמימות שלא השתמשנו בהם לצורך אנרגיה. בזמן שאתם מעוררים משינה ואז יוצאים לאימון עודף השומן שנאגר נשרף. לטענת אוסטרוור חשוב שתהיה מודעות למה שאנחנו אוכלים טרם השינה – זאת כדי שהשומנים לא יומרו רק לסוכרים אלא יאוחסנו.

עוד הציעה אוסטרוור להתרחק מסוכרים ועדיף לאכול פחמימות מורכבות כדוגמת גרנולה וחמאת שקדים, בשל השומן הנמוך שמצוי בהם.

לדברי לי, העדיפות היא שתהיה אכילה לאחר אימון בשביל לחדש את האנרגיה בגוף ולשקם את השרירים: "כי "הרבה אנשים נוטים להרגיש רע אחרי אימון אינטנסיבי כשיש להם מזון בקיבה".

2.אפשר לאכול לפני האימון חטיף דל קלוריות או תפוח – וויליאמס סוברת כי אי לאכול דבר בין 90-120 דקות לפני האימון. במידה ומרגישים כי רמת הסוכר בדם נמוכה אפשר לאכול  משהו קל. במידה והתכנון הוא אימון ברמה גבוהה אפשר לאכול פחמימה מורכבת עם חלבון, רק לא סמוך ממש לאימון.

חטיף דל קלוריות יש חיסרון. לדברי אוסטרוור: "אתם מסתכנים בקלקול קיבה, שיכול לצוץ לכם במהלך אימון ולגרום לכם להרגיש לא בנוח".

3. הגוף עסוק בעיכול ולא בשריפת שומן – לדברי המאמנת האישית, דיאן וויליאמס: "אני לא ממליצה לאכול ארוחה גדולה או אפילו ארוחה קטנה מיד לפני אימון כי הגוף יתמקד בעיכול במקום בשריפת שומן". ההצעה של וויליאמס זכתה לתמיכה של מחקר שנערך ב-2017 באוני' באת' ב-2017, שהראה כי כאשר אוכלים  ארוחת בוקר ואז מבצעים פעילות גופנית, הפעילות הופכת לפחות יעילה, מאשר אם אוכלים לאחריה.

במחקר נבחנו 2 קבוצות של גברים בעלי עודף משקל: האחת אכלה ארוחה לפני הליכה שנמשכה שעה, ואילו השאר יצאו להליכה כשהם על קיבה ריקה. בין 2 הקבוצות נראו שינויים בתהליך שריפת השומן בין שתי הקבוצות, ועל כן מסקנתם הייתה כי הגוף עדיין מעכל את האוכל.

לדברי מחבר המחקר, דילן תומפסון: "רקמות עסוקות בלהגיב לארוחה, ופעילות גופנית בשלב הזה לא תעורר את אותם שינויים חיוביים ברקמת השומן. פירוש הדבר כי פעילות גופנית במצב צום עלולה לעורר שינויים חיוביים יותר ברקמת השומן ובטווח הארוך גם למצב הבריאותי".

4.כאשר מתאמנים על קיבה ריקה, יותר שומן נשרף – לדברי רוי לי, מאמנת אישית: "אין הכרח לאכול לפני אימון, אם אתם כמובן חיים על תפריט מסודר ומובנה היטב".

לי טוענת כי האוכלוסיה מחולקת ל-2 קבוצות אנשים: אלו שהגוף שלהם מפרק שומן לאנרגיה ואלו שהגוף שלהם מפרק סוכר לאנרגיה. האנשים בקבוצה הראשונה לא צריכים לאכול משהו לפני אימון. ביכולתם להתאמן על קיבה ריקה, ולסמוך על כך שמאגרי השומן ימלאו את החסר תוך כדי האימון.

לעומת זאת, אם אתם בקבוצה השנייה, כדי להתאמן אתם זקוקים לגלוקוז שבסוכר לאנרגיה. למרבה המזל, יש באפשרותכם להנדס את גופכם מחדש, ולהוריד באופן כללי את צריכת הסוכר, ובדרך זו  לסייע לגוף שלכם לפרק את מאגרי שומן כדלק במקום סוכר.

עוד מציעה לי כי מומלץ להוסיף שומנים בריאים כדוגמת אבוקדו, אגוזים ושמן זית, על מנת לאפס את הגוף לכיוון לשריפת שומן.

תגיות:ריצהקיבהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה