הרב יצחק זילברשטיין

הנהג התבקש לנסוע ליעד סמוך, והגיע לאחר ’סיבוב’ ממושך

"מאה שקלים בבקשה", אמר הנהג, והבחור יצא מהמונית, הניח מטבע של שקל ביד הנהג, וקרא לעברו (בעברית צחה): "זו הפעם האחרונה שאתה מרמה אנשים"... וברח מהמקום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעשה אירע בשני בחורים שיצאו ממרפאת שיניים והתקדמו רגלית לביתם. לאחר כמה בניינים ראו מונית עומדת ליד המדרכה, ואמר האחד לחברו: "תזהר שלא לעלות למונית של הנהג הזה, הוא נהג שמרמה את נוסעיו... כמה פעמים יצא לי לנסוע איתו, ובמקום לנסוע ישירות ליעד, הוא עושה סיבובים נוספים לחינם, וכך הוא גובה תשלום מופרז עבור הנסיעה".

למשמע הדברים הגיב חבירו: "אם כך הדבר, אלמד אותו לקח, שיותר לא יעשה כזאת...".

הבחור נכנס למונית, ועשה עצמו כאחד שאינו יודע את שפת המקום. הוא שלף מכיסו את כרטיס הביקור של רופא השיניים (שזה עתה ביקר אצלו, הנמצא כמה בניינים ליד), והצביע על כתובת המרפאה, ועל פיו המנופח מכאבי שיניים, כאילו אומר אני זקוק להגיע בדחיפות למרפאה...

הנהג, שמיד קלט שהבחור אינו מתמצא כלל במבואות האזור, הפעיל את המונה ופתח בנסיעה.

ואכן, הנהג נסע סחור סחור ברחבי העיר, וכעבור סיבוב ממושך, הגיע סוף סוף חזרה ליעד המבוקש...

"מאה שקלים בבקשה", אמר הנהג, והבחור יצא מהמונית, הניח מטבע של שקל ביד הנהג, וקרא לעברו (בעברית צחה): "זו הפעם האחרונה שאתה מרמה אנשים"... וברח מהמקום.

לאחר מכן, ליבו של הבחור נקפו, ובא ושאל: א) האם נהגתי כשורה שהוכחתי את הנהג בדרך שכזו, או שמא היה אסור לי לנהוג כך? ב) מה בדבר התשלום עבור הנסיעה - האם עלי לשלם לנהג את מלוא 'שכרו' (מאה שקלים) עבור הנסיעה המלאה (שכלל לא ביקשתי אותה, שהרי ביקשתי נסיעה ליעד קרוב, ולא סיבוב ממושך בעיר), או שמא אשלם את תעריף הנסיעה האמיתי ליעד (דמי פתיחת הנסיעה הקבועים, בצירוף חצי שקל להגעה למרפאה הסמוכה), או שמא איני צריך לשלם לו כלל, שהרי אם היה נהג ישר והגון, מיד היה אומר לי לֵך לבניין הסמוך, ועוד שהרי אין כלל אנשים שלוקחים מונית ליעד כה קרוב?

השיב מו"ר שליט"א:

מצוה להוכיח נהג נוכל זה, ולמנוע אותו מעשיית עוולותיו הנוראים. ולכן, נראה שטוב עשה הבחור שלימדו לקח. ואף שיתכן שקיימת אפשרות להתלונן עליו ברשות הממונה על נהגי המוניות, ולא להוכיחו בדרך שכזו, בכל זאת מן הסתם הנהג מעדיף שיוכיחו אותו באופן זה, ולא ילשינו עליו באופן שיאבד לגמרי את פרנסתו, או ששמו יוכתם ויושם ללעג וקלס.

באשר לתשלום הנסיעה, הבחור צריך לשלם לנהג את דמי הנסיעה האמיתית ליעד שביקש (כלומר דמי פתיחת נסיעה בתוספת דמי הנסיעה המועטת עד למרפאה). ולאחר שמשלם, עליו להתרות בנהג לבל יעיז להמשיך להונות את הציבור, ויאיים עליו שאם ימשיך לעשות זאת, יספר על כך לממונים.

לרכישת ספרי "ופריו מתוק" מהידברות שופס.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה