נפלאות הבריאה

ההוכחה המפתיעה למציאות אלוקים מתוך כוס של מים

הנס המופלא של נוזליות המים: מדוע המים נוזלים ממקום אחד למקום אחר? ואיך הנוזליות הזו מהווה הוכחה לקיומו של הבורא? כתבה ראשונה בסדרה

  • י"ד שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הכל יודעים שבלעדי מים - לא היו חיים. אך מעטים יודעים כי מבחינה כימית, המים הם למעשה החומר המופלא והמוזר ביותר ביקום, ועצם קיומם הוא בגדר נס תמידי שמעיד על מציאות הבורא.

מדובר בבריאה מדהימה כל כך משום שהמים פועלים על פי חוקים מיוחדים משלהם בכל אחד ממצבי הצבירה השונים. נתחיל בעובדה שבתנאים רגילים - המים נוזלים, ובכך מאפשרים את התנועה של יצורים חיים, את ההולכה וההוצאה של חומרים בתא החי; כשהטמפרטורה יורדת מתחת 4 מעלות - המים מתרחבים במקום להתכווץ (-כשהטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, מולקולות המים נקשרות זו לזו בצורות משושה, היוצרות גבישי קרח). לעומת זאת במאה מעלות צלזיוס הופכים המים לגז הקל מן האוויר, וכך האדים מרחפים בתור עננים בשמים.

תנועות מופלאות אלו של המים יוצרות את מחזור המים בכדור הארץ, אך כל אחת מהן היא פלא בפני עצמו - נס הקשור בחומר מיסתורי ומופלא זה שפועל ומשתנה כבמטה קסמים, עם השלכות מרחיקות לכת על עובדת החיים.

נפתח בהסבר העוסק ברמה המיקרוסקופית: כל החומרים מורכבים מאבני יסוד הנקראים מולקולות. מולקולות המים מורכבות מאטום אחד של חמצן (O - קיצור של Oxygen) אשר בצידיו צמודים שני אטומים של מימן (H - קיצור של Hydrogen), כך שהנוסחה הכימית של מים נקראת H2O.

חומר זה לבדו לא היה אמור להתנהג באופן מיוחד, כשם שאבני לגו אינם אמורים להסתדר מעצמן בשורות. אולם, ישנם ביקום "חוקי טבע" המסדרים בעקביות את אבני היסוד של המים במבנים שונים, לפי הטמפרטורה שבה הם מצויים.

הנס המופלא של נוזליות המים:

התכונה המפליאה ביותר של המים, היא עצם העובדה שהם בכלל נוזלים! כלומר, שהם מסוגלים לזרום. חוקרים מוצאים תופעה זו כמסתורית ביותר; מולקולות בחומרים אחרים נדחקים באופן אקראי - ללא התקשרות מיוחדת ביניהן. אך כאשר המים זורמים, חלק מהמולקולות מתקשרות באופן תדיר ויוצרות צברים (-קבוצות). הצברים שבתוך המים נהרסים, וצברים אחרים נוצרים במקומם, בזמן שחלק ממולקולות המים משוטטות חופשיות בין הצברים. בתרכובת כזו היינו מצפים שהמים יהיו צמיגיים או סמיכים כמו סוכר מומס, אך במקום זאת הם נעים בחופשיות, כאשר המולקולות "מחליקות" זו על גבי זו במהירות.

מדובר בתופעה כימית מדהימה מאין כמותה, חידה מדעית. שוו בנפשכם קוסם אשר מראה לעיניכם שלל כדורים המרחפים מעצמם באוויר ומתגלגלים בעקביות אלה סביב אלה - מחזה מתוכנן מאין כמותו הנעשה כאילו מעצמו. הכימאי מסתכל במיקרוסקופ ורואה מחזה להטוטים כזה מתרחש לעיניו, בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

עובדת נוזליותם של המים עומדת כבסיס לקיום החיים, כי באמצעותם מתאפשרת התנועה - הולכה והכנסה של חומרים לתאי הגוף השונים (הנוזל התוך-תאי נקרא בשם "ציטופלזמה") ובין איבריו הפנימיים של גוף האדם על ידי הדם, המורכב ברובו ממים, כמו גם תנועת השרירים והאיברים החיצוניים. המים משמשים גם לניקוי הגוף ולהזעה. רוב המסה של גופנו מורכבת למעשה ממים, המאפשרים את תנועתו וכל התהליכים הקשורים בו. בלעדיהם היה הגוף דומם כאבן שאין לה הופכין.

עוד יש לתת את הדעת על כך שהמים בעיקרם שקופים, כי גלי האור עוברים דרכם כמעט ללא הפרעה. אלמלא עובדה זו, היו כל יצורי-הים עיוורים, ולחות באוויר היתה מערפלת את ראייתנו.

[בהקשר זה יש השואלים מדוע הים כחול? התשובה היא, מאותה סיבה שהשמים כחולים, כיון שהים משקף את צבע השמים. בורא עולם החליט שהאור הנשבר באטמוספירה "ימרח" בעיקר את הצבע תכלת-כחול הנעים לעינינו, ומכיוון שהמים שקופים - הם משקפים את צבע השמים. כאשר השמים מעוננים וכהים, הים ייראה אפור. "הים השחור" הנמצא דרומית לטורקיה מפורסם בשל כהותו, הנגרמת מערפל המצוי לרוב מעל ים זה ומַחְשיכוֹ].

לא רק חומר-המים הכרחי לקיומנו, כי גם כמותו קריטית לקיום החיים בעולמנו. הרמב"ם מפנה את תשומת לבנו לעובדה חשובה זו, שכמות החומרים בכדור הארץ נמצאת בקנה מידה התואם לצרכינו:

"ראוי שתשׂים לבך אל מצבינו במציאות... שככל שדבר פחות הכרחי הוא מצוי פחות ויקר מאוד. כי מה שהכרחי לאדם, למשל, הוא אוויר, מים ומזון. אך האוויר הכרחי ביותר... והאוויר מצוי יותר ושווה לכל-נפש... והכרחיות המים גדולה יותר מהכרחיות המזון... ובכל עיר אתה מוצא מים מרובים יותר וזולים יותר ממזון. כן קורה הדבר במזונות: ההכרחיים יותר מצויים יותר וזולים יותר באותו מקום ממה שלא הכרחי. בזאת מתגלה חסד האל יתעלה וטובו כלפי המציאות שלו".

המים הם חומר מופלא ויקר יותר מכל חומר אחר ביקום, הרבה יותר מזהב ויהלומים, אך עם זאת מצויים בשפע רב בעולמנו. לכן בפעם הבאה שנשתה כוס מים, אולי נברך מעט יותר בכוונה: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהכל נהיה בדברו".

בכתבה הבאה נעמיק בעז"ה בנס המים וסודותיו המופלאים במצב קפיאה.

תגיות:מיםניסיםנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה