חדשות בארץ

כך מכניס משרד החינוך את לימודי השואה לבתי הספר

בעקבות החוק הפולני, משרד החינוך הוציא הבוקר הנחיה ללמד את הנושא החל מכיתה ז', והפיץ מערך שיעור המוכיח את החלק הפולני בשואה: "זו עובדה היסטורית. הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים"

  • י"ג שבט התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אחרי ההחלטה של שר החינוך נפתלי בנט, להקדים שני שיעורים שבועיים בבתי הספר ברחבי הארץ ללימוד חקר השואה, ההנחיה יוצאת לדרך: משרד החינוך, בשיתוף "יד ושם", יצרו מערך שיעור המיועד לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, במטרה להגביר את המודעות של התלמידים לנושא. בנט, כזכור, קיבל את ההחלטה לאור "חוק השואה" הפולני, שמנער את המדינה מאחריות על מעשי הנאצים.

משרד החינוך הפיץ הבוקר את מערך השיעור לבתי הספר, זאת תחת הכותרת "תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה". מערך השיעור מכיל סרטונים, עדויות ניצולים ולימוד אינטנסיבי של האירועים בשואה. "הצעת החוק הפולני עוררה תגובות נזעמות בציבור הישראלי, הערני לניסיונות השונים להכחיש את מעורבות האוכלוסייה המקומית במדינות השונות, בהן פולין, במעורבות בשואת העם היהודי. מערך שיעור זה נועד לסייע לקהל המורים להנגיש לתלמידים את הנושא, להבהיר להם את מהות הדיון הציבורי, ולציידם במידע שיסייע להם לגבש את עמדתם בסוגיה", נכתב שם. "בדצמבר 1941 החל לפעול מחנה השמדה ראשון בחלמנו שבפולין, בו הושמדו יהודים. בתוך כמה חודשים הקימו הנאצים על אדמת פולין מחנות השמדה נוספים: אושוויץ-בירקנאו, בלז'ץ, סוביבור, טרבלינקה ומיידנק. יהודים הובאו למחנות אלה מכל רחבי אירופה. רובם המכריע נרצחו מיד עם הגיעם".

"איתור היהודים, תפיסתם ושילוחם למחנות הצריך שיתוף פעולה נרחב של האוכלוסייה המקומית. שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי בהתעלמות מגורלם של היהודים ('העומדים מן הצד'), בהלשנות על יהודים והסגרתם, ואפילו השתתפות פעילה ברצח עצמו (משתפי הפעולה)", הוסיף משרד החינוך במערך השיעור. "כך לדוגמה, כ-200,00 מיהודי פולין נרצחו על ידי הפולנים עצמם. בה בעת, חשוב להזכיר ולהאדיר את אותם אנשים, בהם כ-6,700 פולנים, אשר בחרו לסייע ליהודים ולהצילם, על אף המחיר הכבד של סיכון עצמם והיקרים להם. אלה הם 'חסידי אומות העולם. לולא השתתפו אזרחים כה רבים מחוץ לגרמניה במסע ההשמדה, היו הרבה פחות יהודים נרצחים בשואה. עם זאת, מספר הנספים עלול היה להיות גדול יותר לולא לא-גרמנים אחרים שלא שיתפו פעולה ואפילו הפריעו".

שר החינוך נפתלי בנט אמר על ההחלטה: "עובדה היסטורית היא שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. אכן המושג 'מחנות השמדה פולניים' אינו מדויק שכן מדובר במחנות השמדה גרמניים על אדמת פולין. אבל, כאמור, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש לא מעט פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים - ועלינו לוודא כי תלמידי ישראל מכירים את המציאות כפי שהתרחשה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר. על כן, הוריתי למערכת החינוך להקדיש שעתיים כבר השבוע ללימוד הנושא".

תגיות:משרד החינוךחוק השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה