חינוך ילדים

גדולי ישראל על חינוך: זכותן של נשים

גדולי ישראל בהתבטאויות מרגשות על זכותן של נשים בעם ישראל, ועל החשיבות של החינוך על ידי האם

  • ח' שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

יזכה לעולם הבא בזכות האישה

הגאון רבי אבינועם פוסטבסקי שליט"א, ראש ישיבת "ברכת יצחק" באור יהודה:

מרן הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצוק"ל, אמר שיזכה לעולם הבא בזכות אשתו, שכתוב בגמרא, נשים במאי קא זכיין, ששולחות את בעליהן ללמוד תורה, וכשהולכים ללמוד יש נרדמים קצת, אבל האישה עצמה שלחה על דעת ללמוד בלבד ולכן היא תקבל גן עדן, ובזכותה גם בעלה יזכה לגן עדן.

(מעמד סיום הש"ס המרכזי בעיר אור יהודה, בביהכ"נ "אוהל משה משכן יצחק", תשע"ג)

 

תפילה של אמא זו התפילה הכי חשובה!

מרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א, ראש ישיבת פוניבז':

הזמן שאישה מקדישה לשלוש תפילות ביום אינן חוזרות ריקם.

תפילה של אמא, זו התפילה הכי חשובה שיש! ומובטח לכל אמא שתתפלל שלוש תפילות ביום שתזכה לראות ישועות גדולות במיוחד.

 

כשהילד מגיע לבית

הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן שליט"א:

כאשר הילד מגיע מהחיידר לבית והאמא מקבלת אותו, מה שהיא צריכה לעשות באותן שעות שהוא בבית, פשוט מאוד: לאהוב את הילד. כמו כל חינוך צריכים לקרב אותו ולאהוב אותו, להרעיף עליו אהבה ותשומת לב. מצד שני, לעיתים זקוקים גם לחנכו, לתת לו לפעמים מוסר, שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך.

ישנם בתים שלפעמים האמא צריכה להיות האבא, כשהאב אינו עושה את התפקיד שלו, ועליה לחנך את הילד ולהנחיל לו השקפות נכונות.

(לכותב השורות)

 

עיקר עיצוב הילדים בבית זו האמא

הגאון רבי מרדכי בונם זילברברג שליט"א:

מחנך זה לא רק בבית הספר, גם ההורים מחנכים. "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך", אומר ה"אבן עזרא", עיקר עיצוב הילדים בבית זו האמא.

האמא היא בונה את הבית. האבא עסוק, הוא לא נמצא הרבה זמן בבית, ודאי שהוא נותן את הטון של הבית, הוא בונה את הרמה של הבית, אבל מי שבונה למעשה, מחנך למעשה ומעצב את האישיות של הילדים, זו האמא. "ואל תיטוש תורת אימך", זה אנו צריכים לדעת.

(בדברים לכינוס מרכזי שע"י בית המורה – בית יעקב, סיון תשע"ו)

 

מצוות חינוך של האם

אישה גרושה שנשארה לגדל לבדה שלושה ילדים, שלחה לשאול את מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א: מאז הגירושין התעוררו בעיות עם כמה מהילדים, בעיקר בענייני חינוך, מה תעשה כדי לחנכם כראוי כשאין בבית אבא?

השיב רבינו שליט"א: ראשית כל היא צריכה להתפלל על כך. שנית, כדאי שתבקש מאברך (אפילו בתשלום) שילמד עם הבנים ויחזור עמם על תלמודם, וכן ילמד עמם ספרי מוסר, ובע"ה יהיה ברכה והצלחה.

(נכדו הרה"ג ר' אריה קניבסקי שליט"א, יו"ר ארגון "ארחות יושר")

 

הוראת מרן שר התורה שליט"א לתפילת שחרית לנשים

סיפרה הרבנית קולדצקי תליט"א, ביתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א:

אבא שליט"א, אמר כי אישה הצריכה לצאת לעבודה בבוקר ולטפל בילדים ולהכינם, שתקום עשרים וחמש דקות קודם לכן ותתפלל, והוא מבטיח כי לא תיגרם לה עייפות מקימה מוקדמת זו עבור התפילה. "אם היא תהיה עייפה במהלך היום, זה לא בגלל עשרים וחמש דקות אלו!" אמר.

עוד אמר מרן שר התורה שליט"א, כי נשים יכולות להתפלל תפילת שחרית עשרים וחמש דקות.

לא לקום ולומר, הנה קמתי מוקדם, אני יכולה לעשות דברים, להכין אוכל וכביסה וכו', אלא, ישר להתחיל להתפלל ולאחר מכן לעשות את שאר המטלות.

(כנס השנתי שע"י המרכז הארצי לטהרת המשפחה, בניני האומה ירושלים, טבת תשע"ו)

 

להתפלל שלוש תפילות ביום

הרבנית קולדצקי תליט"א, בשם אביה, מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א: גם לנשים נשואות ראוי להתפלל שלוש תפילות ביום.

(כנ"ל)

 

האם מותר לאישה להתפלל בביתה בחלוק

סיפרה הרבנית קולדצקי תליט"א, ביתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א:

שאלתי את דודי הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, האם אישה יכולה להתפלל בביתה בחלוק? שאל אותי בתמיהה, מדוע את שואלת אותי ולא את אביך מרן שליט"א?

סיפרתי, שאכן שאלתי את אבי שליט"א, ושאל אותי, "מה זה חלוק?". הסברתי שאלו בגדים שאישה לובשת בביתה כשהיא מטפלת בילדים ובכביסות וגם לא איכפת שהבגד יתלכלך, אבל אבי אמר לי: אני לא יודע מה זה...

אמר הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: אבא שליט"א, יודע רק מה שכתוב בתורה. כל המושגים שלו הם אך ורק דברים הכתובים בתורה הקדושה.

לעצם השאלה, אף הסברתי, כי אם נשים יצטרכו להחליף בגדים בכל פעם בשביל להתפלל, יתכן ובשל הטרחה הנצרכת לכך בכל פעם יפסידו את התפילה.

הורה הגאון הגדול שליט"א, כי אכן נשים יכולות להתפלל בביתן בחלוק.

(כנ"ל)

 

המטרה של בית יעקב

הגאון רבי יהושע אייכנשטיין שליט"א, ראש ישיבת "יד אהרן":

אם אמנם בימינו אין לרבות מחניכות "בית יעקב" ברירה אלא לעבוד, המטרה של "בית יעקב" היא להחדיר את המושג הבסיסי שלאדם יש צלם אלוקים ויש לו כוח של קדושה להתרומם מהניסיונות ולהתקרב להקב"ה.

החינוך הבסיסי של "בית יעקב" הוא להכניס יראת שמים אמיתית, לא חיצונית, לדעת שיש הקב"ה בעולם, והאדם נברא עם מטרה – שהיא העולם הבא.

(בכנס נשות חינוך ע"י מרכז בית יעקב, אדר א' תשע"ו)

 

מדוע הנשים אמרו שירה על הים והרי לא נתחייבו בלימוד התורה

הגאון רבי יוסף שיינין שליט"א, רבה של אשדוד:

שמעתי בשם המהרי"ל דיסקין זיע"א, זה לא נמצא בספר, כתוב בתורה הקדושה (שמות טו, כ-כא), אחרי שראתה מרים שנאמרה שירה על קריעת הים: וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת: וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לד' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם.

ונשאלת השאלה, והרי התרחשו ניסים כה עצומים בקריעת ים סוף וכל הדברים הנלווים, וזה מה שהוציאה מרים הנביאה מכל השירה ומכל אשר אירע, "כי גָאֹה גָּאָה סוס ורוכבו רמה בים"?

אומר המהרי"ל דיסקין פשט: באו אליה הנשים בטענות, מדוע נרקוד ונחולל, הרי כל יציאת מצרים וקריעת ים סוף אירעו בשביל קבלת התורה, ואנו לא חייבות בלימוד התורה!

ענתה להן מרים הצדקת, 'ותען להם מרים... סוס ורוכבו רמה בים", הרי הרוכב המצרי על הסוס שיעבד את ישראל ומירר את חייו ורק הוא היה צריך לטבוע, מדוע טבע גם הסוס? אלא, מי שנטפל לעושי עבירה מקבל אותו עונש. ומידה טובה מרובה ממידת פורענות, אנו טפלות לבעלים שילמדו תורה, יש לנו גם כן את השכר של לימוד תורה ואנו צריכות לשיר שירה!

וזה הפשט ב"שיר השירים", "לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי". כל העת משבח "שיר השירים" שבחים נוראים, ופתאום אומר "שבח" זה: לסוסה דימיתיך רעייתי? מה הפשט בזה? אלא אפילו שאת טפלה ללימוד התורה, את מקבלת אותו השכר!

ידוע כי "שיר השירים" הוא רק משל להקב"ה וכנסת ישראל. גם הקב"ה אומר לנו, "ואתם הדבקים בד' אלוקיכם", צריכים להיות טפלים להקב"ה ואז חיים כולכם היום.

(כנס רבני הקהילות בראשות גדולי ישראל למען "שותפים לתורה", ארמונות חן ב"ב, מוצש"ק פרשת בשלח תשע"ו)

 

היציאה להביא פת הביתה לא תהיה יציאה – אלא כניסה לבית ד'

הרה"ג רבי ישעיהו ליברמן שליט"א, מנכ"ל מרכז "בית יעקב":

שני פסוקים מלווים כל תלמידת "בית יעקב", האחד הוא: "אחת שאלתי מאת ד' אותה אבקש, שבתי בבית ד' כל ימי חיי". השני הוא: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".

הקב"ה מבקש מעם ישראל, שכל מי שבונה את ביתו – שיהיה מקדש, שמי שעושה את מלאכתו  – שיהיה מקדש. עשו לי מקדש – ואני אשכון בתוכו, בכל מקום שתהיה. חניכת בית יעקב שיוצאת לעבודה כדי להביא פת הביתה, מבקשת שבכל מקום בו היא עובדת, יהיה חלק מבית ד'. יחד נעשה מאמצים, שהיציאה לעבוד לא תהיה יציאה, אלא, כניסה לבית ד'.

(בכנס נשות חינוך ע"י מרכז בית יעקב, אדר א' תשע"ו)

 

רואים על הילד אם אימו מתפללת שלוש תפילות ביום

סיפרה הרבנית קולדצקי תליט"א, ביתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א:

מרן ראש הישיבה הגרמ"י ליפקוביץ זצוק"ל, שכיהן כראש ישיבת פוניבז' לצעירים, התבטא כי הוא יכול לומר תוך שבועיים איזו אימא מתפללת שלוש תפילות ביום. ילדים שהיו מדברים פוליטיקה היו ממשיכים ומתפלפלים בפוליטיקה וכל הזמן הנושא היה סביבם.

אלו שנכנסו לתפילות בזמן ונכנסו לסדרים בזמן, הם אלו שאימהותיהם היו מתפללות שלוש תפילות ביום.

(כנס השנתי שע"י המרכז הארצי לטהרת המשפחה, בניני האומה ירושלים, טבת תשע"ו)

 

גידול הילדים בעדינות

הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א, מרא דאתרא מודיעין עילית, עמד על מסירות נפשן של נשים בקיום הבית ובפרט בעיתות מצוקה, וכפי שמצינו במקומות רבים בתורה הקדושה ובזמן שעבוד מצרים שנשים ילדו שישה בכרס אחת ושמרו וחיזקו את הבית מכל ייאוש.

הפסוק אומר, "חכמת נשים בנתה ביתה", רואים בזה את כוחן של הנשים לשמור על הבית בחכמה ובתבונה ולגדל את הילדים בעדינות ולא חלילה מתוך תוכחה שאי אפשר לעמוד בה.

חובה לשמור על הבתים מפגעי הזמן הנוראיים ובפרט האינטרנט שהוא כמו מחלה ממארת, רח"ל, המכרסמת באדם.

(כנס חיזוק לנשות ישראל, מודיעין עילית, תשע"ד)

 

כח מיוחד לשמור את הבית

הגאון רבי מאיר קסלר שליט"א:

כח מיוחד לנשים לשמור את הבית וילדיהן מהנזק העצום של ליצנות מכל אדם ובפרט מתלמידי חכמים ומכל שכן מגדולי הדור, ובפרט כאשר לילדים נגרם בכך הרס עצום מכל שאיפה לגדלות וערכים נעלים.

(כנ"ל)

 

מדוע הוקדמו הנשים לגברים במתן תורה

הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א:

מצינו במתן תורה שהקדימו את הנשים לגברים, "כה תאמר לבית יעקב", ואחר כך "ותגיד לבני ישראל". מו"ר מרן הגאון רבי אייזיק שר זצוק"ל, ביאר זאת, בגלל שהנשים עושות למען הזולת ומגדלות את הבנים לתורה ומסייעות לבעליהן, כפי שידוע מעשים בגודל צדקותן, כוחן, השפעתן ואחריותן של נשות ישראל בכל הדורות.

הוסיף הגאון הגדול שליט"א, קריאה נרגשת לכל הנשים, לשמור על בתיהן מפגעי הזמן, שבכוחן של הנשים לפקח על הבית שלא תיכנס שום טומאה, בפרט של המכשירים האיומים שהמציאה הטכנולוגיה החדשה.

(כנס חיזוק לנשות ישראל, בני ברק, תשע"ד)

 

כוחן רב בתפילה

הגאון רבי יצחק אזרחי שליט"א, מראשי ישיבת מיר, עורר בגודל החיוב להתפלל בפרט בעת צרה, והאריך לבאר בדברי חז"ל על כוחה של תפילה להועיל לכל, ובפרט נשים כוחן רב בתפילה על כל צרה ועל ילדיהן, ואין תפילה ששבה ריקם.

"ראינו באסון הנורא הזה (אסון ההדברה), איזו הצלה גדולה לבנים שחייהם ניצלו לאחר שהיו במצב אנוש וחסר כל סיכוי טבעי, ובחסדי שמים עצומים הצליחו להציל את חייהם אך ורק בכח התפילות של כל עם ישראל שבקעו שערי שמים!"

את דבריו סיים בקריאה להתחזק בשמירה על הבתים שיתנהלו בקדושה ובטהרה.

(כנ"ל)

 

שותפות מלאה

הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א:

התורה היא עיקר חיינו ויש לנשות ישראל חלק ושותפות מלאה בהפרחת עולם זה.

(כנס חיזוק לנשות ישראל, מודיעין עילית, תשע"ד)

 

סוגיית הלבוש

נשאל רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א: מחנכים רבים טוענים כי אחת המלחמות והחזיתות בין הורים לילדים היא על סוגית הלבוש. בנות חושבות שאמא שלהן מהדור הישן והבת רוצה בגד יותר מודרני, על כל בגד יש מריבה, איך צריך להתנהג בזה.

והשיב: זה בעיה שרואה את החברה מתלבשת וגם רוצה. מלחמה לא לעשות, צריך לראות שהבנות לא יקנאו.

(כנס חינוך, "קהילת בני תורה" שכונת הר נוף בירושלים, כ' חשון תשס"ט)

 

העצה להתקדש

הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א:

רש"י הקדוש, על הפסוק "קדושים תהיו", מבאר פרישה מעריות, שהעצה להתקדש היא להתרחק מעריות, וזה רק על ידי חיזוק בדקי הצניעות, שעל הנשים היראות לשמור מכל משמר בדבר זה בכל יכולתן.

ללא ספק נמצאים אנו בעקבתא דמשיחא, והמוטל עלינו בעת הזאת הוא לחזק את חיי התורה כלפי הבעלים והילדים, שיוכלו לשקוד על התורה ולרומם את ביתם, כשעלינו מוטל להיזהר יותר בבין אדם לחבירו והסתפקות במועט.

(כנס חיזוק לנשות ישראל, מודיעין עילית, תשע"ד)

 

מקבלת כוחות

הגאון רבי מרדכי בונם זילברברג שליט"א:

כאשר מחנכת מתייחסת לתלמידות כמו בנות שלה, היא מקבלת כוחות. לאדם יש כוחות מיוחדים לילדים שלו. הורים זה הרי דבר מדהים.

מי שמתייחס לתלמידה כמו בת, יש לה סייעתא דשמיא מיוחדת בחינוך התלמידות.

כתוב בספרים הקדושים, כשאדם מתמסר לילדים של הקב"ה, הקב"ה מחזיר לו בבנים שלו. זה צריך לדעת. אף פעם לא מפסידים מכך שמתסרים לתלמיד. אבל צריך לדעת שיש הבדל בין מחנך למחנכת.

אמא צריכה לדעת את הגבולות בזה, כי היא עיקר הבית. כשהאמא אינה נמצאת הרבה בבית זה יכול לפגוע בחינוך הילדים. האמא זה עיקר הבית. אולם כשהיא מאוזנת, יש לה סייעתא דשמיא מיוחדת. כמה שהיא מסורה לתלמידות, הקב"ה ישיב לה בכפל כפליים.

(בדברים לכינוס מרכזי שע"י בית המורה – בית יעקב, סיון תשע"ו)

 

להתחבר רק לחברות טובות

הגאון רבי מרדכי בונם זילברברג שליט"א:

להקפיד שהבת תתחבר רק לחברות טובות. למרן הרב מבריסק זצוק"ל, הייתה בת שנפטרה צעירה בבריסק והוא ידע בדיוק למי הולכת.

הסביבה של הבת היא הבת. הרבה פעמים מבררים ושומעים דברים טובים, אבל כששומעים מי החברה, מבינים...

כתוב שאחד מקנייני התורה זה מיעוט דרך ארץ. הרי דרך ארץ קדמה לתורה. אומר רבינו יונה, על פרקי אבות, אם יש חבר רע, צריך לומר לו קישטא. עד כאן! יש לפעמים שאדם צריך להציב מחיצה. אם יש חברה לא טובה להתרחק ממנה. על זה נאמר מיעוט דרך ארץ.

החברה היא מאוד מאוד חשובה. לפעמים ההורים הם בתים הכי מפוארים והמחנכות הן הכי טובות שיש אבל משהו לא הלך. בגלל חברות לא טובות.

(כנ"ל)

מתוך הספר "סברי מרנן", מאת יחיאל סבר

תגיות:חינוך ילדיםאמהותנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה