בריאות ותזונה

אין כוח לפעילות גופנית? קבלו סיבה מפתיעה שתעודד אתכם להתאמץ

מחקרים חדשים מגלים כי פעילות גופנית היא לא רק בריאה, אלא אף משפיעה באופן חיובי על חיידקי המעי שבגופנו. איך זה עובד? הפרטים לפניכם

  • ו' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעילות גופנית מסייעת להפחית את הסיכון למחלות כאשר היא נעשית לעיתים קרובות. כעת מעלה צוות חוקרים מאוני' אילינוי סיבה נוספת מדוע כדאי לעסוק בפעילות גופנית. הנתונים הראו כי יש בפעילות גופנית השפעה חיובית על חיידקי המעי.

על פי 2 מחקרים שהתפרסמו לאחרונה נמצא כי בעקבות פעילות גופנית חלו שינויים אצל חיידקי המעי, ואלו השפיעו לחיוב על תהליכים פיזיולוגיים, בינהם השפעה על חילוף החומרים בגוף, על מערכת החיסון ועל ההתנהגות.

השערת החוקרים היא כי הפעילות הגופנית יש בה כדי להגדיל את מספר החיידקים המייצרים בוטירט, חומצת שומן קצרת שרשרת המסייעת לבריאות תאי המעי, מספקת אנרגיה לתאים, ומעלה את תחושת השובע. בעבר נמצא כי יש בחומצת השומן יכולת לשפר את התגובה לאינסולין, ולהשפיע על מבנה המוח. מפליא לדעת כי אצל העוסקים בפעילות גופנית באופן תדיר, קיימים ריכזוים יותר גבוהים של חומצות שומן קצרות שרשרת ביחס לאנשים הפחות פעילים.

במחקר השני נבדקה השפעת הפעילות הגופנית אצל גברים ונשים, שמנים ורזים, מבחינת אוכלוסיית חיידקי המעי. במחקר השתתפו אנשים שלא היו פעילים, וכעת נתבקשו לעסוק בפעילות גופנית כ-6 שבועות. בהמשך חזרו לאורח החיים הקודם שלהם ל-6 שבועות נוספים.

בהתאם לדגימות שנאספו מהמשתתפים נמצא כי בעקבות הפעילות הגופנית חל שינוי באוכלוסיית חיידקי המעי בהתאם למידת ההשמנה של המשתתף.

הנתונים הראו כי ישנו הבדל משמעותי בין אוכלוסיית החיידקים אצל המשתתפים השמנים והרזים, וכל אוכלוסייה הגיבה בצורה אחרת לפעילות הגופנית. אצל אלו הרזים, הפעילות הגופנית עודדה את החיידקים מייצרי חומצות שומן קצרות השרשרת, כאשר השינוי הזה חל במקביל לעלייה במסת השרירים שבגוף על חשבון השומן. נמצא כי העלייה בייצור חומצות השומן קצרות השרשרת סייעה לגדילת רקמות השריר בגוף. מאחר והשינוי בהרכב חיידקי המעי השתנה כאשר חזרו הנבדקים לשגרה ללא פעילות גופנית, הסיקו החוקרים כי יש להתמיד בפעילות גופנית על מנת לשמר את ההשפעה המיטיבה.

להפתעת החוקרים, נמצא כי אצל המשתתפים השמנים היו קיימות רמות יותר גבוהות של חומצות שומן קצרות שרשרת מהרזים, גם טרם תחילת הפעילות הגופנית. על כן השיפור שעשתה אצלם הפעילות הגופנית בכמות חומצות השומן קצרות השרשרת, היה פחות משמעותי ביחס למשתתפים הרזים. בנוסף, רמות גבוהות של בוטירט גם אצל השמנים היו קשורות למסת שריר גבוהה ומסת שומן נמוכה והן מהוות סמן להרכב של גוף בריא יותר וכמובן כושר גופני טוב יותר.

תגיות:פעילות גופניתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה