דיכאון וחרדות

החורף הגיע, ואיתו הדיכאון? קבלו 5 שיטות מוזרות להעלאת מצב הרוח

20% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון חורף. מהם המאפיינים של התסמונת, וכיצד ניתן להתגבר עליה? קבלו 5 שיטות מוזרות שיחזירו לכם את החיוך (במיוחד האחרונה)

  • ב' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החורף מלווה לעיתים בתחושת דיכאון, כאשר כ-20% מהאוכלוסייה סובלים בטווח שונה מדיכאון חורף (SAD, הפרעות השפעה עונתית), המוגדר כמצב רוח המושפע לרעה כתוצאה משעות חושך ארוכות וחשיפה ירודה לשמש.

העדר האור מפיץ בגוף ייצור של הורמון הנקרא מלטונין האחראי לתחושת הישנוניות. כבר בעת המעבר לשעון החורף, הסובלים מהתסמונת חשים את ההשפעה כאשר החושך יורד מוקדם.

המאפיינים של דיכאון החורף דומים לאלו של של דיכאון רגיל, בנוסף למספר סימפטומים בולטים כמו למשל דחף לפחמימות, קושי לקום בבוקר יותר מרגיל, עצבנות, עייפות, נטייה להתנתק מהחברה ולהסתגר בבית וחוסר סבלנות.

על פי מחקר שנערך בהשתתפות 150 אלף אנשים, נמצא כי בתקופת החורף נשים סובלות יותר מגברים בעניין זה. חוקרים מאוני' גלזגו מאמינים כי הסיבה לכך היא שיש במוח הנשי יותר רגישות לקור ולחושך.

ישנן דרכים רבות להפחתת הדיכאון כמו פעילות גופנית, היחשפות לשמש, ותזונה מאוזנת – לפניכם כמה דרכים מדעיות ומפתיעות על מנת להתמודד עם התופעה:

1.ניקוי הבית – אם יש לכם זמן פנוי כדאי לנצלו לניקיון הבית. המדע מאשר כי התעסקות בניהול הבית מייצרת בגופכם כימיקלים שמעבירים למוח וגורמת לכם לתחושת אושר. לכן שטפו כלים, סדרו את הבית ונקו את חלונות הבית. זה וודאי ישפר את הרגשתכם.

הוכחה נוספת לעניין היא על פי סקר שנערך בשנת 2015 בו נמצא כי אנשים שמדי בוקר מסדרים את המיטה שלהם, שמחים יותר, אז רוצו להחליף מצעים.

2. שתיית תה עם קליפות בננה – חוקרים בטייוואן גילו כי יש בקליפות בננה רכיבים שמעלים בגוף את רמות הסרטונין. קליפת הבננה ארוזה במגנזיום, מינרל שמגן על הגוף מפני התייבשות, ובנוסף שומר על רמות אדרנלין תקינות. 

את קליפת הבננה יש להרתיח במים במשך כרבע שעה. לאחר שתתקרר, הוציאו אותה ושתו. כמו כן, גם תה קמומיל מומלץ לפני השינה להרגעת מתחים והקלה על חרדות.

3. שימו צמחים בבית – הדלתות והחלונות סגורים בחורף, לכן כדאי להשקיע בפיזור צמחים בבית שיעזרו לאוויר להיות פחות מעופש. על פי מחקר שערך נאסא, ישנם צמחים שמסננים מזהמים מהאוויר. לדבריהם, יש לצמחים השפעה חיובית על אי נוחות פיזית והפחתת מתחים.

4. פזרו צבעים בבית - על פי מחקר שנערך בשנת 2016 נמצא כי יש לצבעים השפעה על מצב הרוח. %60 מהמשתתפים הגיבו חיובי לצבעים. הצבע הכתום משרה תחושת להתלהבות, האדום מגביר את קצב הזרימה של הדם, ואילו הצבע הצהוב משמח. הצבע שקיבל את מספר התגובות החיובי ביותר הינו הירוק, וביכולתו לגרום להרגעה. על כן, השתדלו להכניס צבע הביתה דרך הבגדים, תמונות, צבע קיר וגם דרך מאכלים.

5. תנו חיוך – במידה וניסיתם מה שאפשר ולא עזר, חייכו ואם קשה לכם חייכו מחיוך מזויף. חוקרים גילו כי גם הבעות פנים מזויפות יש בכוחן להשפיע על הרגשות, וצחוק יכול לגרום לנו תחושת אושר, גם אם הוא לא אמיתי.

ואם כל אלו לא הועילו, המתינו מספר חודשים, כשיחלוף החורף תחלוף גם תחושת הדיכאון.

תגיות:דיכאוןחורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה