מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם צריך לשבת שבעה על אח למחצה? האם מותר לבצע ניתוח פלסטי? ומדוע מתקבלים גרים ליהדות?

מקבץ שו"ת 67 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ט טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. נודע לנו שיש לנו אח חורג מהאבא והמצב שלו אנוש. בעיקרון לא דברנו עם האח אף פעם ואנחנו לא מכירים אותו (כי לא ידענו על זה בכלל). במקרה שחס וחלילה קורה אסון, האם האחים צריכים לקיים את כל מנהגי האבלות?

אח חורג – הכוונה לאח שאינו אחיו לא מן האב ולא מן האם. ועליו אין צורך לשבת שבעה ולנהוג מנהגי אבלות.

אולם כפי הנראה כוונתך שיש לכם אח למחצה, דהיינו שיש לכם את אותו אב. ועל אח כזה צריך לשבת שבעה ולקיים מנהגי אבלות (שלחן ערוך יורה דעה סימן שע"ד סעיף ד').

* * *

2. האם מותר ללמוד תורה ולשמוע שירים תוך כדי? שמיעת שירים עוזרת לי להתרכז בלימודים בכללי, אך איני יודע אם מותר ללמוד תורה ולשמוע שירים.

אתה יכול לשמוע שירים תוך כדי הלימוד אם זה מסייע לך להתרכז.

* * *

3. אישה שמתביישת בגופה מבעלה יכולה לעשות ניתוח פלסטי? יש לציין שאחרי לידות הגוף משתנה, וזאת אשה שהמראה ממש חשוב לה, וזה יהיה בגדרי הצניעות – רק בשביל בעלה.

מותר לאישה כזאת לעשות ניתוח פלסטי כדי לשפר את צורתה ויופייה, ובלבד שיהיה ע"י רופא מומחה ובעל ניסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא תקלה מתחת ידו.

מקורות: כן דעת רוב פוסקי הדור האחרון, שמותר לאישה לעשות ניתוח פלסטי כדי לשפר את צורתה ויופייה, ושאין לחוש בזה משום הא דנפסק בשלחן ערוך חושן משפט (סימן ת"כ סעיף ל"א) שאסור לאדם לחבול בעצמו, ע"ש – מכמה טעמים:

א. היות שאיסור זה לא שייך לא אלא כשחובל בגופו בדרך ביזיון, וכמו שכתב בשו"ת יהודה יעלה (חלק יורה דעה סימן רמ"ט ד"ה אבל) להוכיח כן ממה שכתב הרמב"ם (פרק ה' מהלכות חובל הלכה א') כל המכה אדם בדרך ניציון הרי זה עובר בלא תעשה, ע"ש. ועל פי זה כתבו בשו"ת אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' (סימן ס"ו) ובשו"ת מנחת יצחק חלק ו' (סימן ק"ה אות ב') ובשו"ת יביע אומר חלק ח' חלק חושן משפט (סימן י"ב אות א') שאין בעשיית ניתוח פלסטי משום איסור חובל בעצמו, ע"ש.

ב. כל האיסור לחבול בעצמו הוא דווקא כשאינו עושה כן לצורך הסרת צער, אולם אם עושה כן כדי להסיר צער מעצמו הדבר מותר (יעויין שו"ת חלקת יעקב מהדורת תשנ"ב, חלק חושן משפט סימן ל"א, ושו"ת אגרות משה שם, ושו"ת בית אבי חלק ב' סימן קנ"ב, ושו"ת משנה הלכות חלק ד' סימן רמ"ו, ושו"ת יביע אומר שם).

ג. עוד כתבו בזה סברא שלא שייך כאן איסור חובל בעצמו, היות שלגבי אותה אישה שעושה את הניתוח תיקון הוא אצלה ולא חבלה (ראה שו"ת חלקת יעקב שם אות ה', ושו"ת מנחת שלמה חלק ב' סימן פ"ב אות ז', ושו"ת שערי עזרא חלק ב' סימן קנ"ג).

עוד כתבו לדון אם מותר לאישה להכניס את עצמה לסכנה שיש בניתוח בשביל שיפור צורתה ויופייה, ויעוין בשו"ת מנחת יצחק (שם) שהניח דין זה בצריך עיון, ע"ש. אולם רוב האחרונים כתבו להקל בזה, יעוין בשו"ת חלקת יעקב (שם) שהיכי שמצטער והרופאים מומחים מבטיחים לו לרפאות על ידי ניתוח, מותר לסמוך עליהם. אמנם מובן מאליו דצריכין לדקדק על מומחים גדולים שכבר איתמחי, ועל מקומות כאלו שיש בשם כבר הטעכניק לחכמת הניתוח, ויבטח בה' שהוא ישלח לו רפואתו על ידי טבע הרפואות ועל ידי רופא זה וכו', ע"ש. וכן כתבו כיוצא בזה בשו"ת בית אבי ושו"ת משנה הלכות (שם), ע"ש.

וע"ע בשו"ת יביע אומר (שם אות ב') שהביא מספר ישיב משה (עמוד רפ"ב) שכתב, ועל השאלה ששאלתי ממורי ורבי הגרי"ש אלישיב האם מותר לאדם לעשות ניתוח פלסטי על ידי הרדמה כללית, כדי לייפות בזה את פרצופו, אע"פ שידוע שבכל הרדמה וניתוח יש חשש סכנה. השיב לי מורי ורבי, שמותר לכתחילה לעשות כן, ואין לחוש בזה משום סכנה, כי רק הרדמה עמוקה מאוד וארוכה, יש בה חשש סכנה, אבל ניתוח כזה שאינו לוקח יותר משעה אין בו חשש אמיתי, וכן בהרדמה שלפניו, ע"ש.

וע"ע מה שכתבו בעניין זה בשו"ת ויצבור יוסף חלק א' (סימן מ"ט) ובשו"ת עטרת פז חלק ג' (חלק חושן משפט סימן ז') ובשו"ת יבא ידיד (חלק חושן משפט סימן קפ"ה) ובשו"ת משנת יהושע חלק א' (סימן קכ"ז).

* * *

4. האם מותר לבת לשיר בפני גבר גוי? אשמח למקורות.

אמם גוי לא מצווה שלא לשמוע קול אישה, וממילא אם את שרה לפניו אין בזה משום איסור "לפני עיוור", ומכל מקום ראוי לאשה להימנע משירה בפני גוי, כי יש בזה משום חוסר צניעות מצד האישה.

מקורות: יעויין בשו"ת רבבות אפרים חלק ה' (סימן תצ"א) ושו"ת באר שרים חלק ב' (סימן נ"ד אות א') ובספר אום אני חומה (עמוד ע"א ס"ק תרפ"ג) שכתבו, שאין איסור לאשה לשיר לפני גוי, ע"ש. ומכל מקום נראה פשוט שראוי להימנע מצד חוסר צניעות שבדבר. וכן מצאתי בשו"ת ויען דוד חלק ב' (סימן קפ"ד) שאסר על נשים לשיר לפני גויים מצד חוסר צניעות, ע"ש.

* * *

5. האם מותר לכהן לחזור לגרושתו בלי קידושין? הם מבוגרים.

אסור לכהן לחיות עם אישה גרושה גם ללא קידושין. והוא הדין שאסור לו להחזיר גרושתו ללא קידושין (ראה אוצר הפוסקים סימן ו' סעיף א' אות ב' ס"ק א' וג', ושו"ת דברות אליהו חלק ט' סימן קי"ד).

* * *

6. איפה צריכה להיות הכתובה אחרי הנישואים? האם יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים?

המנהג בכל קהילות הספרדים בארץ ובחוץ לארץ, וכן בחלק מקהילות בני אשכנז, שהכלה אינה שומרת את הכתובה בביתה, אלא נותנת אותה לאמה או לאחד מקרוביה לשמירה. אמנם יש מבני אשכנז שנהגו לשמור את הכתובה בבית בני הזוג (יעוין באורך וברוחב בספר משפט הכתובה חלק ז' עמודים ע"א-ע"ח).

* * *

7. האם מותר לחתוך נייר כסף לכסות אוכל בשבת? כנ"ל גם ניילון לשולחן, שקיות זבל? אם צריך בשינוי – כיצד בשינוי?

אסור לחתוך נייר כסף, ניילון לשולחן ושקיות זבל בשבת. וגם על ידי שינוי – אסור. ולכן יש לשים לב ולהכין את כל הנ"ל מערב שבת.

* * *

8. למה בכלל מתאפשרת קבלת גויים ליהדות? מה הסיבה? כידוע, הגיור תלוי במתגייר, והאדם יכול לשקר ולעבור גיור ולהביא אי סדר בילדים בלי שיודעים שהוא גוי כי הוא עבר גיור וכו'. לא היה פשוט יותר שיהודי – יהודי, ומי שלא – לא מצטרף לעם? למראית עין זה נראה קל ופשוט, בלי לסבך...

גויים הם בני אדם, וככל בני האדם יש להם בחירה חופשית. הבחירה הזו מאפשרת להם לבקש את ה', ולזכות לקרבתו אם יהיו מוכנים להשקיע בכך.

רבים מגדולי הדורות היו גרים או בני גרים. דוד המלך היה צאצא של רות המואביה. אונקלוס היה גר, רבי עקיבא היה בן גרים.

הקב"ה מצרף לעם ישראל יהלומים מכל העולם, וכך יש לנו אומה מפוארת שלתוכה הצטרפו האנשים המובחרים הצדיקים והטובים ביותר בהיסטוריה.

חשוב להבהיר שקבלת תרי"ג מצוות אינה תהליך פשוט בכלל, ואיני מאמין שיש גוי שיהיה מוכן לקיים את כל המצוות אם אינו מאמין בתורת ישראל. ועוד, שעם ישראל שנוא בכל רחבי העולם, ואין עוד עם שרוצחים באנשיו רק בשל זהותם. לכן גוי שבוחר להצטרף לעם ישראל מקריב בכך הרבה מאוד, ואפילו מסכן את חייו.

עם זאת, מטרתם של בתי-דינים בישראל הוא למנוע קבלת גויים נוכלים ומחפשי טובות-הנאה. אחד מהדברים הראשונים שאומרים לגוי הוא שלא כדאי לו להתגייר, שהאומה היהודית שנואה בעולם, והמצוות רבות ודיניהם קשים. מוטל על הרבנים לעקוב אחרי הגר ולראות שאכן מקיים את המצוות וכוונותיו אמיתיות. אם חלילה מצטרפים לעם ישראל ערב-רב שלא מקיים את המצוות, הרי זו באשמת בתי-דינים שלא היו ראויים לגייר, וגדולי ישראל כבר התריעו רבות נגד הגיור הבעייתי בצה"ל.

* * *

9. האם מותר לנפח בלונים בשבת עבור ילדים קטנים?

אין לנפח בלון גומי בשבת בפעם הראשונה. אכן אם כבר ניפחו אותו פעם אחת לפני שבת, מותר לנפחו בשנית בשבת, ובתנאי שיזהר שלא לקשור את פי הבלון. אולם מותר לסגור את הבלון בעזרת גומיה.

מקורות: ראה מה שכתבו בזה בשו"ת אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' (סימן מ"ז אות ג') ושו"ת באר משה חלק ב' (סימן כ') וחלק ו' (סימן צ"ט) ושו"ת תפארת צבי חלק ג' (סימן ל"א) ושו"ת אור יצחק חלק ב' (סימן קמ"ח) ושו"ת נשמת שבת חלק ד' (סימן שכ"ט) ובספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק ב' (פרק ל"ג סעיף ד') ובספר שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק ט"ז סעיף ז') ובספר ארחות שבת חלק א' (פרק ח' סעיף ס"ט) ובספר גם אני אודך (תשובות הגר"ח קנייבסקי שליט"א חלק ב' עמוד לה). ועיין עוד בכיוצא בזה בספר חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ה' (עמוד שמ"ב סעיף ה').

* * *

10. האם מותר לשים שרשרת עם תמונה של נפטר (בעלי) כשרשרת-תליון?

אין כל בעיה.

תגיות:שאל את הרבמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה