בריאות ותזונה

סובלים מריח לא נעים מהפה, ולא יודעים איך להיפטר ממנו? מחקר חדש יפתיע אתכם

ריח רע מהפה יכול לגרום לאי נעימות רבה וגם ללא מעט דאגה. על אף שמדובר בתופעה מוכרת, עולם המדע טרם פענח את הסיבות המובילות להתפתחותה. בימים אלו טוענים החוקרים כי ייתכן הסיבה לכך נובעת מפגם גנטי

  • כ"ט טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ריח רע מהפה יכול לגרום לאי נעימות רבה וגם ללא מעט דאגה. על אף שמדובר בתופעה מוכרת, עולם המדע טרם פענח את הסיבות המובילות להתפתחותה.

לאחרונה צוות חוקרים מאוני' ניימכן שבהולנד החליט לבחון את הגורמים לבאשת פה (או בשם הנקרא בפי כל: "ריח פה"). על פי הממצאים, שהתפרסמו בכתב העת המדעי Nature Genetics, נמצא כי מדובר במוטציה גנטית האחראית ליצירת פגם במערכת העיכול.

נמצא כי המקור השכיח ביותר לבאשת פה הינם חיידקים המצויים בחלל הפה שמתפרקים לתרכובות גופרית, אולם כאשר מדובר בריח פה כרוני, רוב האנשים שסובלים אינם יודעים מהו הדבר הגורם לתופעה. מכלל האוכלוסיה 0.5 עד 3 אחוז סובלים מריח פה כרוני שאין ידועות סיבותיו. אמנם ישנן מחלות שונות בעלות השפעה על הוושט והאף העלולים לגרום לריח רע מהפה, אולם ייתכן כי מצב לא נעים זה נגרם בעקבות מחלת דם תורשתית.

פרופ' קנט לויד מצוות החוקרים הסביר: "חשוב לזהות מה גורם לריח פה כרוני ולהבדיל את הגורמים הבלתי מזיקים (באופן יחסי), כמו מחלות חניכיים – מגורמים חמורים יותר כמו שחמת הכבד".

מוביל המחקר, ד"ר אלברט טנג'רמן מאוני' ראדבאוד התחיל את המחקר לפני שנים מספר עם רון וויברס, מרצה לבעיות מולדות במטבוליזם. במהלך המחקר גילו שני החוקרים תרכובת גופרית בעלת ריח רקוב בשם מתאנתיול. לדברי פרופ' וויברס: "מתאנתיול מופק בכמויות גדולות במעיים ויכול להגיע ממזון. אנחנו מאמינים שהחלבון שאחראי לסילוק המתאנתיול היה פגום במטופלים הללו", ואף על פי כן, עדיין לא מצאו את התהליך שבגוף שביכולתו לנטרל את התרכובת זו.

לאחר מספר שנים, הגיע החוקר אריין פול שהחליט להתקדם עם המחקר שערכו טנג'רמן ו-וויברס. פול הצליח למצוא את החלבון האנושי שבאמצעותו המתאנתיול הופך לתרכובות אחרות. צוות החוקרים בדק מטופלים הסובלים מריח פה כרוני האם הגן שאחראי לאותו חלבון מצוי גם אצלם. החוקרים מצאו שכל המטופלים במחקר הם בעלי מוטציה של גן זה. יתר על כן, רמה גבוהה של מתאנתיול נמצאה בדמם.

לסיכום המאמר כתבו החוקרים כי המידע שאספו מורה על פגם מולד במטבוליזם שאחראי למחסור באנזים שתפקידו לסלק את תרכובת המתאנתיול, וכך נוצרת תסמונת ריח רע מהפה. עם זאת, הוסיפו החוקרים כי: "תאורטית, תסמונת זו עשויה להיות פגם מולד במטבוליזם, שככל הנראה ניתן לטיפול באמצעות תזונה".

תגיות:מחקרריח מהפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה