כתבות מגזין

מה עשו קיבוצניקים, אנשי ציבור ורבנים ביחד על האי בכנרת?

הרב עמוס שושן, שנכח במעמד התפילה המרגש לאחרונה, בראיון מיוחד: "קיבלנו על עצמנו לקיים את התפילה דווקא על האי בכנרת"

אא

בפתחה של שנת בצורת חמישית במספרה, החלו לאחרונה להישמע יותר ויותר קריאות לעריכת תפילות המוניות לגשם בתקווה לשנות את רוע הגזירה.
תפילה ציבורית גדולה נערכה בכנרת ביום רביעי, ט"ז בטבת, יומיים בדיוק לפני שהחלו ממטרים ברוכים לרדת בחדווה ובעוצמה על אדמתנו. את התפילה הוביל הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, יחד עם רבנים נוספים מאזור הצפון ובהשתתפות חקלאים רבים מקיבוצים חילוניים מקומיים. התפילה התקיימה על אי שנוצר בדרום הכנרת עקב הירידה הדרסטית במפלס מי הים, ומהווה את סמלה העגום של הבצורת הנוכחית.

אחד המשתתפים הבולטים במעמד התפילה הוא הרב עמוס שושן, הרב האזורי של יישובי רכס פורייה בעמק הירדן. אל ביתו של הרב אני מגיעה בעיצומו של יום שישי, סוער וגשום, בדיוק יומיים לאחר קיום התפילה.

הרב שושן, לא קצת מפתיע שהיוזמה הראשונית תפילה בכנרת באה בכלל מצדו של עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית, שאיננו דתי בהגדרה?
"בזמן שיש עצירת גשמים אנחנו למודים להתפלל לקב"ה. יש גם תוספות בתפילה כמו 'ועננו בורא עולם'. הדבר המפליא הוא שפעמים רבות היוזמה לתפילה דווקא באה מן התושבים והחקלאים שאינם שומרי תורה ומצוות, ובפרט מראש המועצה האזורית, כמו שקרה לפני 25 שנה כשפקדה את האזור בצורת קשה. מזכיר התנועה הקיבוצית דאז, זאב שור, יצא וקרא לערוך תפילות גשם. אכן, בסופו של דבר זו הייתה שנה גשומה.
אנו רואים אנשים שלכאורה מנותקים מהמסורת, אך בעצם הם מחוברים מאד. מבחינתם אחרי שניסו בדרכים אחרות – הם מבינים שעכשיו זמן תפילה. זהו הניצוץ שקיים בכל יהודי.
כך למשל אמר לי מנשה שלום, מנהל המפעלים והמטעים של אזור צמח, שהיה שותף פעיל בהכנות לתפילה, שבעצם הם תלויים בגשם ורוצים בכל מאודם שהתפילה תיענה.
מאד מהותי בעיני שהרצון לתפילה בא מהציבור הכללי, ולאו דווקא מהציבור שומר המסורת.
עידן גרינבאום, ראש המועצה, אף סיפר שמלך מרוקו ביקש לאחרונה מהיהודים הגרים בארצו להתפלל על הגשם, ונלמד מזה כמה גדול כוח תפילתם של עם ישראל אפילו בעיני הגויים".

הרב עמוס ששוןהרב עמוס ששון

בתמונה שנלקחה במעמד התפילה רואים שאתם עומדים ממש על אי קטן.
"הכנרת כל כך חסרה, אנשים לא מבינים עד כמה. לכן קיבלנו על עצמנו לקיים את התפילה דווקא על האי הזה בכנרת, שנוצר מחוסר גשמים. הגענו בסירות מנוע מהימייה שבבית ירח ישר לאי. על האי אמרנו את התפילה שנאמרת בשמיני עצרת 'יפתח אוצרות שמיים' וגם תפילת 'ועננו בורא עולם'. זכיתי לומר את חלק קבלת עול מלכות שמיים, שאליו הצטרפו כל הנוכחים מעומק הלב, וצריך להדגיש: עמדנו שם עם עשרות קיבוצניקים וגם בעלי תפקידים באזור. בסיום התפילה תקענו בשופר, וברוך השם עכשיו רואים את התוצאות. צריך לזכור שביום רביעי שעבר היה יום קיצי ממש ולא היו אפילו עננים בשמיים, ועכשיו הארץ כבר מלאה בשלוליות".

אז עכשיו צריך להגיד תודה לבורא עולם...
"בעזרת השם, אנחנו מתכננים תפילת הודיה בנוכחות הרב הראשי עם כל אותם המשתתפים שנכחו בתפילת הגשם. יש בזה יסוד גדול – לא רק להתפלל בשעת צער וצרה, אלא כאשר זוכים ומגיעים הגשמים, אנו מחויבים לומר תודה. יש בסידור תפילת הודיה שנכתבה בדיוק לזה, הודיה על ירידת גשמים. חשוב תמיד להודות לבורא עולם על הטוב והשפע שמעניק לנו, וזה חשוב גם כדי שהגשמים יימשכו ולא ייעצרו".

 
עצירת הגשמים - סימן שלקב"ה אכפת מעם ישראל
מה אנחנו כיהודים אמורים להבין מכך שהגשם מבושש לבוא? האם הקב"ה כועס על מעשינו? מאותת לנו לשוב בתשובה?
"כשהיינו על האי שמעתי אנשים שהביעו צער עמוק על חוסר הגשם. אני דווקא ניסיתי להאיר את הנקודה באור אחר ולומר – תראו כמה אכפת לקב"ה מאיתנו! הרי עצירת הגשם באה כדי לומר לנו 'תתפללו'. זה בא לעורר כל אחד ואחד מאיתנו. היו תקופות שמבחינה רוחנית לא נחשבו טובות לעם ישראל, וירדו להם גשמים. אפשר לראות מצב כזה כאיזושהי התעלמות של הקב"ה מבני האדם, שכביכול מצויים במצב כל כך ירוד, שאין מה לעורר אותם בכלל.
"דווקא מתוך הבצורת הזו אנו צריכים דווקא לצמוח ולהתקרב לקב"ה, הרי כתוב בתורה:
'כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק: וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִםאֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה''...
התורה משווה פה בעצם בין ארץ ישראל לארץ מצרים, ואומרת שבמצרים ישנו הנילוס הגדול, ולכן אין צורך לצעוק לה' לגשם. הנילוס יכול לקיים אותם זמן רב גם בזמן בצורת, בכך הם מפסידים את ההידבקות והקשר בה'. דווקא בארץ ישראל אנו נדרשים לזעוק לעיתים קרובות לגשם, וזה משמר קשר חזק ובריא בינינו לבין ה'. כשאני שומע מקיבוצניקים חילונים שצריך תפילה, הרי זו התעוררות אמיתית שקורית אצלם  ואת זה ה' רוצה, אך כולנו צריכים להתעורר לתשובה, לתקן את דרכינו ופעמים רבות רואים בבירור שהקב"ה עונה לנו מיד".

"הרב זמיר כהן ואני ידידים טובים מאד", מספר הרב בחיוך, "והוא אחד מן התומכים בפרויקט הפצת קדושת השבת ע"י חידון נושא פרסים". הרב שושן אחראי על הצד הרוחני של מפעל זה, כותב את השאלות לחידון ואף מנחה אותו, כל זאת בהתנדבות מלאה.
"זכינו שהרב עובדיה יוסף זצוק"ל בא לאירוע בשנותיו האחרונות, על אף הקשיים. הוא החשיב מאד את חידון הלכות השבת. את הידברות אני אוהב מאד, ומכיר אישית חילונים לשעבר בעמק הירדן, האזור בו אני מכהן כרב, שהתחזקו ביותר מצפייה בערוץ. רואים איך הדלקת הניצוץ התחילה בערוץ הידברות".

תגיות:כנרתתפילההרב עמוס שושןקיבץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה