כתבות מגזין

מרגש: האב השכול שולח לבנו "מתנות לשמיים"

משה סגרון איבד את בנו יוסף ז"ל בתאונת דרכים קטלנית, שהתרחשה לפני מספר שנים. מאז, הוא התמסר למשימה רוחנית במיוחד - לשלוח לבן "מתנות לשמיים". כך הוא מצא את עצמו מקים ארגון מדהים ומבורך להפצת קדושת השבת: דיסקים, ספרים וחידון ענק נושא פרסים, בברכתם ועידודם של גדולי ישראל

אא

משה סגרון הוא איש ש... איך נאמר... צריך לפגוש כדי להבין במי מדובר. הוא עובד כנגר למחייתו והוא איש משפחה. עמוק בליבו מפעמת אהבה גדולה בכל הנוגע לשמירת השבת כהלכתה, והוא פועל יומם ולילה כדי להביא למודעות בנוגע לקדושתה בקרב הציבור. בתבונתו השכיל להתמקד בילדים, דור העתיד.

"שמחת משה רבנו", כך נקרא הארגון שהקים, שמטרתו להפיץ את הלכות השבת והתודעה היהודית בעם ישראל.

"אז איך עושים את זה?", אני שואלת בשיא הרצינות את משה, שממהר להוציא מהתיק שני דיסקים וספר.

"בדיסקים הללו תוכלי לראות את החידון הארצי שאנחנו עורכים מידי שנה", הוא מסביר.

"חידון?", אני מתחילה להסתקרן.

"והספר הזה- 'עונג שבת", הוא ממשיך, "הוא הספר שלומדים אותו על בוריו בבתי הספר שבהם שמעו על הרעיון ונדלקו".

בשלב הזה גם אני נדלקת. איזה ספר? איזה חידון? מה הולך פה? ושאלה גדולה יותר מכל השאר - למה שאיש פשוט מן השורה יקום בבוקר בהיר אחד ויקים ארגון שכזה?

"אני מכיר את משה כבר עשרות שנים", נחלץ שמעון ארביב לעזרתו של משה, כשאני זורקת שאלה זו לאוויר. ארביב, כך מסתבר, נשבה בקסם התוכנית של סגרון ומאז הם פועלים יחד. "לפני שבע שנים, בשנת תשס"ז", משחזר ארביב, "היהודי הזה שיושב פה, סגרון, קיבל סמוך לערב שבת קודש בשורה על מות בנו".

 

בית חולים או קבורה?

שעתיים לפני כניסת שבת, כשהוא כבר לבוש בלבן לכבוד שבת המלכה והכל בבית מוכן, הגיע אל סגרון הביתה שוטר מלווה בעובדת סוציאלית שהודיע לו: "הבן שלך נפגע בתאונת דרכים".

משה העיף מבט על השעון ובצורה שכלית נטו שאל: "בית חולים או קבורה?". משלא נענה החל גוער בהם. "דברו, אל תשתקו. אין זמן, עוד שעתיים שבת. אם זה מוות, יוסף חייב להגיע למנוחת עולמים לפני השבת, אם זה בי"ח חייבים לצאת כעת".

"השוטר", ממשיך ארביב, "הבין שעומד מולו אדם, ששוקל את הדברים עם השכל נטו, ואמר: 'ברוך דיין האמת'".

במהלך מסע ההלוויה הבטיח משה לבנו, יוסף, שישלח לו מתנות רבות לישיבה של מעלה, ואכן, מיד לאחר ההלוויה החל פועל למען כבוד השבת.

בסוף ההלוויה, ערב שבת קודש, ביקש סגרון מבני משפחתו שלא יהיו עצובים בשבת, שירבו בשתיית יין ויאכלו בשר כפי המצווה, שכן מכך ישמח יוסף הכי הרבה, בשבת הראשונה שלו בשמיים.

על רקע סיפור טרגי זה קם הארגון.

בעזרתו ובהתנדבותו המלאה של הרב עמוס שושן, רב יישובי רכס פוריה, נערך הספר "עונג שבת", שאותו מפיץ סגרון עם מתנדביו האחרים, ובו ערוכות בצורה מסודרת הלכות שבת. הספרים מופצים בכל בית ספר שמאמין בתוכנית ובמטרה של סגרון, והוא נלמד על ידי התלמידים בשקיקה רבה.

200 בתי ספר ברחבי הארץ כבר השתלבו בתוכנית. 274 כיתות לומדות בפועל את הספר, כש-3000 תלמידים בכיתות ה'-ו' נחשפים אליו. בתי הספר כוללים את כל רחבי הארץ, מקרית שמונה ועד אילת, מקשת ברמה ועד נתניה.

* * *

ביום השנה הראשון לפטירתו של יוסף, התקיים בסייעתא דשמיא החידון הראשון. עוד באותו הלילה ראתה הבת הקטנה במשפחה את יוסף בחלום כשהוא קורן אור. בחלומה היא שאלה אותו האם מה שעשו עבורו אכן הועיל לו במשהו, והוא השיב לה: "בארץ לא יודעים מהי שבת ומה הכוח שלה. מה שעשיתם עשה מהפכה גדולה בשמיים ובעקבות זה נפתחו בפניי כל ההיכלות".

בשלוש השנים שאחר כך התקיים החידון בטבריה, ועוד שלושה כנסי ענק אחריו התקיימו בבנייני האומה בירושלים.

נחזור לתהליך החוויתי של לימוד הספר. לאחר הלימוד בו נערכת בחינה. 250 ילדים, מתוך אותם תלמידים שעוברים את המבחן בהצלחה יתירה, מגיעים לחידון הארצי כמשתתפי החידון הרשמיים, כשבני כיתתם ומוריהם מגיעים לתמוך בהם. הללו נבחנים במהלך החידון מול צוות שופטים, ביניהם רבנים חשובים, כשבין לבין מוגשת התוכנית על ידי מנחה, תזמורת שמלווה את האירוע והתרגשות גדולה מצד כולם. 20 תלמידים נבחרים עולים לגמר. מתוכם נבחרים 6 תלמידים ומתוכם נבחר חתן ושלושה סגנים.

"חשוב לציין", מספר סגרון, "שכל 3000 התלמידים שנבחנים מקבלים חמישה חומשי תורה במתנה. 250 התלמידים שנבחרו מתוכם מקבלים את 'אוצרות התורה', סט של חמישה כרכים של פירושים על התורה. 20 הנבחרים מתוכם מקבלים את 'פרפראות התורה', פירושים על פרשת שבוע, סגנים וחתנים מקבלים סט מהודר של שישה סדרי משנה 'עוז והדר' והחתן בשנה האחרונה למשל בנוסף קיבל גם את 'מגילת אסתר'.

הייתי מעדיף להוריד מהתלמידים את הלחץ של הבחינה", הוא אומר ברגש אבהי, שהרי מאז פטירת בנו יוסף זכה לאלפי בנים בזכות פעילותו בקרב הצעירים. "כולם מבחינתי חתנים וזוכים בעצם העובדה שהם יהודים שומרי שבת. לכל יהודי יש את כל הים התיכון ביד. אלו שזכו בפרס רק קיבלו עוד דלי מים".

* * *

החידון נערך בגיבויים המלא ובהשתתפותם של גדולי ישראל ביניהם הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ושייבדלו לחיים טובים - הרב שלמה עמאר, הרב בקשי דורון, הרב זמיר כהן ועוד.

החידון מתנהל כבר שבע שנים ברציפות והדרך עוד ארוכה. בכוונת סגרון וחבריו, ארביב ור' יהורם שיש , פעיל בנתניה, לפעול גם בקרב הבנות במתכונת דומה. כמו כן, הם שואפים להקים מרכז לאמצעי המחשה של ל"ט אבות מלאכה האסורות בשבת.

"אנחנו לקראת הגאולה", אומר סגרון, "וזו לא סתם סיסמא. המנהלים, שהסכימו לתוכנית הזו שהצענו, הם מנהלים שהבינו את משמעות העשייה... שלא מדובר בחידון אלא בגאולה ממש. התלמידים הללו", וכאן סגרון חותם את הראיון, "הם כיפת הברזל האמיתית של עם ישראל".

 

*מורים ומנהלים החפצים להשתלב ביוזמה המבורכת, או לחילופין אנשים מן השורה המעוניינים להוות פעילים ושגרירים טובים להפצת היוזמה - מוזמנים לפנות למייל 052442755@012.net.il

תגיות:יוסף מוקיר שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה