בריאות ותזונה

פיקוח נפש: אירופה מגבילה את צריכת הצ'יפס, ומה איתנו?

האיחוד האירופי יחל לפקח על צריכת מזונות שונים בשל חומר מסרטן שהתגלה בהם. ברשימה מככבים טוסטים, עוגיות ומאפים, וכן, גם צ'יפס. בישראל קוראים לאמץ את ההנחיות האירופאיות גם בארץ

  • כ"ז טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האיחוד האירופי יחל לפקח על צריכת מזונות שונים. ברשימה מככבים טוסטים, עוגיות ומאפים, וכן, גם הצי'פס. הסיבה לפיקוח החדש הינה בשל חומר מסרטן שהתגלה בהם.

החל מתאריך 1 באפריל יפוקחו מזונות שונים באשר לכמות האקרילאמיד, חומר מסרטן, המצוי בהם. תכולת החומר תוגבל  ל-700 מיקרוגרם לקילוגרם. לתקנה זו השלכות רבות על יצרי מזון למינהם ואף על מסעדות.

היכן ניתן למצוא את האקרילאמיד? בדר"כ מצוי בריכוז גבוה ומסוכן בחלקים הפריכים במזונות מושחמים, לדוגמא עוגיות, קרום לחם, קצוות של צי'פס ואפילו בקפה. על פי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן IARC נקבע כי חומר בהאריאלמיד עלול לסרטן, ועל כן האיחוד האירופי החליט להגבילו.

בהתאם לתקנות החדשות שיופעלו, על יצרני צ'יפס לבחור זנים של תפו"א בהם ישנו סיכוי מוקטן ליצירת אקרילאמיד. על מנת לראות את העמידה בתקנות החדשות, האיגוד יבצע במפעלים בדיקות מדגמיות.

כמו כן, יחל פיקוח על מתכוני האפייה והטיגון גם במאפיות וקונדיטוריות. במהלך בדיקת חומרי הגלם, יפקחו גם על הליכי הבישול והטיגון, ואת חלק מהסוכרים ימירו בסוכרים אחרים, פחות בעייתיים. גם תהליכי הקלייה של הקפה יוגבלו ויפוקחו לצורך מניעת השחמה מסכנת.

את התקנות החדשות לא יוכלו לאכוף בבתים פרטיים, ולכן האיחוד האירופי פתח במסע שכנוע שמטרתו להעלאת המודעות הציבורית באשר לסכנת החשיפה הבלתי מוגבלת בחומר האקרילאמיד.

מספר עצות להפחתת ריכוז האקרילאמיד בבית: בעת הכנת טוסט מומלץ לתכנת את ההשחמה ברמה גבוהה ואת החלקים השרופים להסיר. בנוסף, במזונות עשירים בעמילן רצוי להקטין את הבישול בטמפ' גבוהות. אם אפשר, עדיף להשתמש בהרתחה או אידוי במקום טיגון או השחמה באפייה.

"החומר אקרילאמיד כבר הוגדר כחומר החשוד כמסרטן ברשימת החומרים המסרטנים של משרד הבריאות", אמר ד"ר אלי שטרן, יו"ר הוועדה למסרטנים סביבתיים באגודה למלחמה בסרטן, ויו"ר הוועדה הבין משרדית לחומרים מסרטנים. "ההנחיות האירופאיות ניתנות ליישום גם כאן. אני מתכוון להביא את הנושא לדיון במסגרת האגודה למלחמה בסרטן ולפרסם נייר עמדה בנושא".

תגיות:בריאותציפס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה