חדשות מדע וטכנולוגיה

ההתרגשות בשיאה: מספר ראשוני חדש, המכיל למעלה מ-23 מיליון ספרות

עולם המתמטיקה בהתרגשות שיא: נמצא מספר ראשוני שטרם נודע לאנושות, מסוג 'מספר מרסן'. מדובר במספר ה-50 מסוגו מבין מספרי מיליוני הספרות שנמצאו עד עתה על ידי מתמטיקאים. מה משמעות המספר, ומי אמור להתרגש מהתגלית המספרית?

  • כ"ד טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

נמצא מספר ראשוני, שטרם נודע לאנושות, והוא הגבוה ביותר שנמצא עד העת הזו. המספר המרגש מכיל למעלה מ-23 מיליון ספרות.

מספר ראשוני הינו מספר המתחלק בעצמו או שמתחלק ב-1 ללא שארית, כמו: 2,5,11,13,19, וכעת הכירו גם את המספר החדש: M77232917.

המספר הראשוני הענקי החדש שייך לקבוצת מספרים ראשוניים נדירה המכונה "מספרי מרסן", על שם הנזיר הצרפתי בן המאה ה-17 מרין מרסן. כמו כל מספר ראשוני, גם מספר מרסן אפשר לחלק ללא שארית רק בעצמו ובאחת, אבל בניגוד למספרים ראשוניים אחרים הוא נוצר באמצעות הכפלת המספר שתיים שוב ושוב, ואז החסרת אחת. המחזיק הקודם בשיא היה מספר מרסן הראשוני ה-49 שנמצא, והחדש הוא לפיכך מספר 50.

את המספר הראשוני מצאו לפני כשבועיים, כאשר כעבור כמה ימים 4 מחשבים נוספים קיבלו את המטלה לאשר את המציאה. אמנם לקח להם זמן, בין 34 ל-82 שעות, אך מאז המספר הראשוני הכי גדול התגשם למציאות.

במקורו נמצא המספר במחשב אשר בבעלותו של ג'ונתן פייס, בן 51 מהנדס חשמל מטנסי.  לראשונה ב-14 שנים בהן הופעל פרויקט "גימפס" (שת"פ בין-מחשבי המאתר מספרי מרסן ראשוניים) מחשבו של ג'ונתן פייס אחראי לאותה תגלית  מספרית, ועל כן יזכה בפרס בסך 3,000 דולר.

"אני מאוד מופתע שהוא נמצא כל כך מהר, ציפינו שזה ייקח זמן רב יותר", העיד כריס קלדוול, פרופ' למתמטיקה מאוני' טנסי אט מרטין, שברשותו אתר המזהה מספרים ראשוניים גדולים.

עוד ענה קלדוול כאשר נשאל מדוע מתרגשים המתמטיקאים מהמספרים העצומים האלו: "הם מרגשים את מי מאיתנו שמתעניין בהם. זה כמו לשאול למה אתה מטפס על הר".

תגיות:מספריםמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה