הורים וילדים

מסמך קשה: הנזקים שחווים ילדים בעקבות צפייה בסרטים

ילדים צופים בממוצע במשך שלוש שעות בטלוויזיה, ונחשפים למסרים של אלימות, שובבות, ערבוב בין טוב לרע, ועוד. חוקרים שבדקו מאות פרקים של סדרות לילדים חוזרים עם נתונים מפחידים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תמיד ידענו שטלוויזיה היא דבר גרוע, ושילדים היושבים מולה במשך שעות מידי יום עלולים לפתח בעיות לא פשוטות, אבל כעת זה גם רשמי.

בעיתון 'מקור ראשון' הובא מחקר שנערך בעקבות קול קורא של מרכז המידע של הכנסת, כשמטרתו היא לבחון את המסרים המוטמעים בתכניות הטלוויזיה לילדים. המחקר אף הוצג בוועדה לזכויות הילד, והוא הוכן על ידי שלושה חוקרים שישבו וצפו בלא פחות מ-330 פרקים בתכניות המשודרות בשמונה ערוצים לגיל הרך.

על פי המחקר – ילדים צופים בטלוויזיה בין שעתיים לשלוש שעות ביום, ואפילו תינוקות עד גיל שנה צופים במסך במשך כמעט שעה ביום. התכנים שהם נחשפים אליהם עלולים לא פעם לשדר מסרים בעייתיים, כמו למשל מסרים מעורבים המקשים על האבחנה בין טוב ורע.

החוקרים טענו כי מצד אחד נחשפים הצופים הצעירים לתופעות של רוע וסכנות, אבל  מצד שני לערכים כמו תמיכה וחברות. "לילדים קטנים קשה לצפות במסרים מעורבים, זה מבלבל אותם והם מתקשים להבחין בין טוב לרע", טענו החוקרים.

החוקרים אף הזכירו בדבריהם כי יש לא מעט תכנים שמפחידים את הילדים, וכן תכנים אלימים, בעיקר בתכניות המיועדות לקהל היעד המבוגר מעט יותר, כמו ילדים בבית ספר. "הרוע מאוד נוכח, ויש משהו בחשיפה לאלימות שעלול להשפיע על ההתנהגות של הילדים", אמרו החוקרים.

לגבי תכניות לגיל הרך הם ציינו מסרים בעייתיים מסוג אחר, כמו שנאה, פגיעה מכוונת, חמדנות, ועוד. "אלו מסרים שעלולים ללמד את הילדים התנהגויות לא טובות ולא רצויות, כמו למשל כשהדמויות בסרטים לועגות אחת לשנייה או מתנהגות בחוסר אחריות".

החוקרים התייחסו באופן ספציפי לסרטי סמי הכבאי וציינו שניתן לראות שם כיצד שובבות הופכת לבעלת השפעות מסוכנות. "ילדים הם שובבים וזה לגיטימי. להיות שובב עם עצמך זה בסדר, אבל בסרטים הילדים נחשפים לכך שהשובבות גם פוגעת באחרים, וזה כבר עלול להיות בעייתי".

עוד נושאים בעייתיים שצוינו בדו"ח: בחירות קולינריות בלתי מומלצות, כמו אוכל ממותק ובלתי בריא, חוסר דיבור על ספורט ובריאות גופנית, וכן ערבוב של הרבה דמויות ועלילות בפרק אחד, מה שמקשה על הילד להבין את מה שהוא רואה וגורם לבלבול ולהבנת מסרים מוטעים ובלתי נכונים.

אז מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? הרבה! ערוץ הידברות מתכנן הפקת מאות תכניות חינוכיות וערכיות לילדים, באולפן חדש ומשוכלל. אבל בשביל להוציא את התכנית לפועל - אנחנו צריכים אותך! לפרטים הקליקו כאן

תגיות:סרטיםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה