בריאות ותזונה

(לא) מומלץ בחום: הטעות הנפוצה שאנשים עושים כשהם רעבים

כולנו עושים זאת, אך מדובר בטעות: חימום האוכל במיקרוגל בכלים לא מתאימים עלולים לפגוע לנו בבריאות. אם כן, מה הפתרון המוצע? קראו והפנימו

  • כ' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על אף האזהרות, ישנם אנשים רבים אשר עדיין מחממים את האוכל שלהם במכשיר המיקרוגל באמצעות קופסאות פלסטיק שהביאו מהבית. אמנם שימוש במיקרוגל לא נחשב מאוד מסוכן, אולם כאשר מחממים בכלים לא מתאימים כדוגמת כלים העשויים מפלסטיק, רעלים עלולים להשתחרר, ומשום כך מומלץ להשתמש בכלים מקרמיקה או פיירקס. כל זאת ומסתבר תקף גם לשימוש במדיח הכלים.

לטענת רופאים, יש קשר בין סכנת הזיהום מהפלסטיק לעלייה בחלק ממחלות, כולל סרטן.

נכון, קיימות בשוק קופסאות פלסטיק ששעליהן סומנה הודעה כי הן בטוחות לשימוש במיקרוגל. עם זאת, המומחים מדגישים כי על הצרכנים לתור אחר המדבקות שעליהן נכתב: "לא מכיל "BPA (או ביספנול A). BPA  הינו חומר כימי תעשייתי ששימושו בייצור פריטים מפלסטיק כדוגמת מוצצים ובקבוקי שתיה לתינוקות. מדובר בחומר המהווה סיכנה לבני אדם כאשר הוא זולג למשקאות ולמזון שאותם אנו צורכים באמצעות מוצרי הפלסטיק המכילים אותם. על פי דיווחים שונים, חשיפה ל-BPA עלולה ליצור בעיות בפוריות, סרטן, עלייה בלחץ הדם והשמנה.

אם כן, מה הפתרון?  ראשית, כשרוצים לחמם יש להימנע כמה שיותר משימוש בקופסאות פלסטיק לחימום. במקומם יש להעדיף פיירקס, צלחות קרמיקה ואף זכוכית.

שנית, רצוי לחמם בשלבים, בערבוב, ולא בטמפרטורה גבוהה. יחד עם זאת, כדאי להימנע מלהעביר את המזון חם היישר לכלי פלסטיק, אלא יש להכניס תחילה למקרר את תבנית המתכת או את הסיר, ורק אחרי שהאוכל התקרר, אפשר להעביר לצורך אחסון בכלי פלסטיק.

מה קורה אם מיכל הפלסטיק משנה צבעו או נסדק? כדאי מאוד לזרוק אותו.

ומה לגבי השימוש במיקרוגל עצמו? האם בו יש סכנה לבריאות? בשיחה עם 'ואלה' הסביר פרופסור אורי לזמס מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון כי: "מיקרוגל עושה דבר אחד, וזה לחמם. מניסויים שעשינו פה במכון, ההשפעה של מיקרוגל על מוצרי מזון היא השפעה תרמית בעיקרה".

לדבריו של פרופ' לזמס היתרון של המיקרוגל נעוץ בעלייה המהירה היחסית של הטמפ' במהלך החימום, וגם הירידה, שהקצב שלה נוצר בהתאם למוצר אותו מחממים - מה שמוביל לחשיפה נמוכה יותר לחיידקים. "קיימים הרבה ניסויים, שאינם מוכחים מדעית שטוענים כי המיקרוגל פוגע בוויטמינים ובמינרלים באוכל, זה נובע בעיקר בשל העובדה כי מדובר בחימום שונה מזה שאנחנו מכירים. מהפנים אל החוץ ולא מהחוץ אל הפנים, כך שנוצרות ריאקציות שלא מוכרות לנו", סיכם.

תגיות:מיקרוגלחימוםאוכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה