היסטוריה וארכיאולוגיה

לזכור ולא לשכוח: הממצא המדהים שנמצא באדמת מחנה ההשמדה סוביבור

אחרי יותר מ-70 שנה, צוות ארכיאולוגים ובו ישראלי מצאו חמישה תגי שם של יהודים שנרצחו במקום. אחרי שהתגלו שמות פוטנציאלים, כעת הם מנסים לאתר את המשפחות

  • ט"ו טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

יותר מ-70 שנה חלפו מאז היו קבורות באדמה של מחנה ההשמדה בסוביבור, בשבועות האחרונים התגלו חמש תגיות עם שמות של יהודים שנרצחו באכזריות על אדמה זו. הממצא החדש התגלה בחפירה של ארכיאולוג רשות העתיקות, יורם חיימי, באדמה שעליה עמד מחנה ההשמדה, בשיתוף הארכיאולוג הפולני ויטק מזורק והארכיאולוג ההולנדי איבר שכוטה. השלושה גילו את התגיות, עדות נוספת לאירועים המזעזעים שקרו על אדמה זו בתקופת השואה.

בראיון ל"ישראל היום", סיפר חיימי, ששניים מקרובי משפחתו נרצחו בשואה: "זה מרגש מאוד למצוא את התגיות האלה עם השמות, כי ברור לנו שיש כאן סיפור אנושי". מתברר כי על אחת התגיות שנחשפו מופיע השם M. NUNES VAS. אחרי בירור עם אתר יד ושם התגלו שני שמות פוטנציאלים עם שם המשפחה הזה, מרקוס ומאייר. מהבירור עלה כי מרקוס נולד באמסטרדם ב־19 במאי 1899 ונרצח בסוביבור ב־4 ביוני 1943. מאייר, אף הוא יליד אמסטרדם, נולד ב־29 באוקטובר 1878 ונרצח בסוביבור באותו יום בדיוק. חיימי הוסיף בראיון לעיתון: "זו עדות לכך שהיהודים שהובאו לסוביבור חשבו שהם מגיעים למקום בו יתחילו חיים חדשים. זה ממחיש את התמימות שלהם ואת ההונאה של הנאצים, שגרמו ליהודים להאמין שהם עוברים למקום מגורים חדש. לכן היהודים לקחו איתם את התגיות האלה עם שמותיהם".

סוביבור הוא אחד ממחנות ההשמדה המוכרים בתקופת השואה והוא פעל להביא להשמדת העם היהודי. ההערכה היא שלפחות 170 אלף איש נרצחו באזור בתקופה זו. המחנה פעל בגליל לובלין בגנרלגוברנמן בפולין הכבושה ונקרא על שם כפר סמוך. בשלב מאוחר יותר המחנה הוחרב לחלוטין כדי לא להשאיר זכר לזוועות שהתחוללו במקום. בנוסף, נשתל יער במקום. חיימי סיכם את הראיון ואמר כי הוא ושותפיו ינסו למצוא את משפחות בעלי התגיות: "כך, אולי, הם יערכו בשנה הבאה אזכרה לקרוביהם שנרצחו בסוביבור".

תגיות:השואהארכיאולוגיהממצאיםסוביבור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה