חדשות בריאות

מחקר חדש חושף: לא בטוח שויטמין די חיוני לגופכם

מאות אלפי ישראלים נוטלים באופן קבוע את הויטמין המוכר וגם תוספת סידן, אך מחקר אמריקאי מעלה תהיות לגבי החיוניות שלהם וקובע כי תחולת החיים לא אמורה להיות גבוהה יותר

  • ט"ו טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישראלים רבים נוהגים ליטול מדי יום ויטמינים שונים, בניהם ויטמין D למשל, אולם מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי מעלה תהיות לגבי השימוש בתוספי תזונה והמרכיב הבריאותי שלהם. על פי תוצאות המחקר, לא בטוח שנטילת הויטמין חיונית לגוף שלכם, למרות ההקפדה היתרה של אנשים רבים.

המחקר שפורסם הוא סקירה מורחבת של יותר מ-30 מחקרים שנערכו בנושא, ובהם השתתפו כ-50 אלף מבוגרים. החוקרים ניסו לברר האם אנשים שנטלו בקביעות את הויטמין המוכר או סידן, נמצאו ככאלה שעשויים לסבול בסבירות נמוכה יותר משברים בעצמות. המסקנה הייתה חד משמעית: לאנשים שנטלו את התוסף היה סיכון דומה לאלה שלא נטלו אותו. בדיקה נוספת הוכיחה שמי שנמצא בדמם ויטמין D ברמה מינימלית, היו בעלי סיכון מוגבר לשברים בעצם הירך. עוד מתברר, כי גם לאחר שהחוקרים שיקללו גורמים נוספים כמו כמות הסידן שנלקחה באמצעות התזונה הרגילה והרמה העדכנית של ויטמין D של אותו נחקר, לא היה שינוי.

על פי מחקר שנערך בשנת 2016, תוספי תזונה גורמים לכ-23 אלף אמריקאים בשנה להגיע לחדר המיון, ובמקרים חריגים אף עשויים להיות מסוכנים. בעשור שבין 2022 ל-2012 מתו 34 בני אדם כתוצאה מנטילת התוספים. מחקר מקיף נוסף בו השתתפו 400 אלף בני אדם, מצא כי אנשים שנטלו ויטמינים במהלך חייהם לא היו בעלי תוחלת חיים גבוהה יותר או בעלי סיכון נמוך יותר למחלות כמו סרטן.

ככלל, ויטמין D מורכב מקבוצה של חמש תרכובות מסיסות בשמן המסייעות למאזן תקין של כמות הסידן והזרחן בגוף. לויטמין, על פי מחקרים אחרים, יש השפעה מהותית על תפקידים רבים אחרים. קבוצת התרכובות התגלתה על ידי אלמר מקקולום בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 שהעניק להן את השם "ויטמין D". משרד הבריאות, למשל, ממליץ על מתן ויטמין D3 לכלל התינוקות ללא קשר לסוג המזון שהם מקבלים, החל מהלידה ועד לתום השנה הראשונה לחייהם.

תגיות:ויטמיןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה