ונשמרתם

ראו הוזהרתם: כתבה בפייסבוק ’איכס’ על פיצה - ותשלם קנס של 18,000 שקל

כתבה בפייסבוק ’איכס’ על פיצה - ותשלם קנס של 18,000 שקל לבעליה על נזק שגרמה. "לקוחות הפסיקו לקנות את הפיצה, ונאלצתי לסגור את העסק"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תושבת אחד היישובים בצפון הארץ - הזמינה פיצה משפחתית ב50 שקלים ולא נהנתה ממנה. בתגובה, החליטה לפרסם בעמוד הפייסבוק שלה פוסט נזעם שבו הכפישה את הפיצה וכתבה עליה 'איכס', אלא שבעל הפיצרייה לא נשאר חייב והחליט להגיש נגדה תביעה. בסופה החליט בית המשפט לחייב את אותה אישה בסכום של 18,000 שקל, כפיצוי על הנזק שבעל הפיצרייה טען שנגרם לו

האם אפשר לעמוד לדין על הכפשת עסק בצורת וירטואלית, דרך הרשתות החברתיות? מסתבר שכן. תושבת צפון הארץ שהזמינה פיצה משפחתית ב-50 שקלים, נדרשה לאחרונה לשלם 18,000 שקל לבעל הפיצרייה, לאחר שפרסמה פוסט שהכפיש את העסק שלו ולצד תמונה של משולש פיצה כתבה את המילה 'איכס'. הכל קרה לפני כשנה וחצי, כאשר הלקוחה ביצעה הזמנה טלפונית של פיצה, שקצת איחרה להגיע. בעל המקום, ט', העיד כי היא "הייתה מאוד עצבנית וממורמרת שהפיצה לא הייתה מוכנה, ודאגתי לתת לה שמונה תוספות וגם עגבניות כבקשתה. החלטתי לפצות אותה כדי שתהיה מרוצה", שחזר. 

כשקיבלה את הפיצה, התקשרה הלקוחה שוב אל ט' והתלוננה על כך שהפיצה מדי רטובה ובלתי אכילה, ושזוהי הפעם האחרונה שהיא קונה אצלם את הפיצה. עוד אמרה ש"הכל הלך לחתולים, לפחות שהם ייהנו".

"הסברתי לה שבאופן טבעי העגבניות מפרישות רטיבות ואמרתי לה שאכין פיצה חדשה ושתבוא לקחת. היא ביקשה שליח, ואמרתי לה שתגיע ותקבל פיצה חדשה או את הכסף בחזרה", אבל הלקוחה התעקשה ללכת בדרך שלה. היא לא באה לקחת פיצה חדשה וגם לא את הכסף, אך בעמוד הפייסבוק שלה כתבה את הפוסט הבא: "כשאת חושבת על הדרך הביתה, על הפיצה שבא לך... מזמינה ומקבלת את הדבר הזה... ספוג בנוזלים ברמה לא אכילה, בצל על הקליפה מלמעלה ולקינוח שערה על הזיתים... תענוג". לצד הפוסט פרסמה הלקוחה תמונה של משולש פיצה ולצדו כתבה את המילה: 'איכס'. 

"כשקראתי את הפוסט, הייתי בהלם. דמעות היו לי בעיניים. היא פגעה לי בעסק, וההכנסות ירדו. זה עסק שהקמתי בעשר אצבעות, מאפס... וככה, בכמה מילים במקלדת הרסה לי אותו. קיבלתי המון תגובות מלקוחות וזו תחושה מאוד לא נעימה. היישוב קטן וזה נזק בלתי הפיך בשבילי", אמר ט', והחליט להגיש תביעה בבית משפט השלום בנצרת. 

באמצעות עו"ד יוסי ניזרי, קיבלה הלקוחה כתב תביעה שדורש פיצוי על סך 100,000 שקל. "הפוסט זכה לתגובות, לייקים ושיתופים רבים. הנתבעת ניפחה את התלונה ופגעה בתדמית של הפיצרייה. היא הוסיפה דברים שלא היו ולא נבראו כמו השערה ובצל עם קליפה, ותוך זמן קצר נאלצתי למכור את העסק", הסביר ט'.

 

החלטת השופט: "המילים שלה העצימו את לשון הרע ופגעו בפרנסת התובע

 לחפותה טענה הלקוחה כי פרסום הפוסט היה מעשה תמים המיועד לציבור המצומצם של חבריה בפייסבוק. היא לא חשבה שהפוסט יעשה גלים ברשת ובטח שלא התכוונה לפגוע ברגשותיו של ט' או בפרנסתו - אך את המחיר מישהו הלא צריך לשלם, והפעם הוא היה יקר עד כאב. "זו הייתה הבעת דעה. כתבתי עובדות מחוויה שעברה לקוחה", טענה הנתבעת - אך השופט אלעד טל, מיאן לקבל את טענתה. 

בפסק הדין שלו כתב השופט כי מילים כמו 'איכס' ו'בעעע' מעצימות את לשון הרע שיש בפוסט, והדבר פגע בפרנסת התובע, שכן לקוחות רבים נמנעו מלקנות בפיצרייה שלו. במקביל, חקירת הנתבעת העלתה סתירות רבות והותירה בשופט רושם שלילי ולא אמין כדבריו, ולכן החליט לחייב אותה בתשלום פיצוי על סך 15,000 שקל, לרבות 3,000 שקל נוספים עבור הוצאות המשפט. 

איך הגיב ט' על פסק הדין? "אין פה עניין של כסף, יש פה עניין עקרוני. היא הייתה באה לבית המשפט, מבקשת סליחה ומתנצלת - הייתי מוחק את התביעה. אבל היא אפילו לא התנצלה. אני מקווה שאנשים ילמדו לקח ולא ימהרו לחרוץ גורלות של עסקים ובני אדם בפוסטים פוגעניים. צריך להבין שלפייסבוק יש עוצמות גדולות, וזה לא משחק ילדים", קבע.  

עורך דינו של ט' הצטרף לדברים ואמר כי לצערו יש היום נורמה פסולה לפרסם פוסטים פוגעניים בפייסבוק, מבלי לספור עד שלוש ולהבין שזה עשוי לגרום לפגיעה בלתי הפיכה לעסקים ובני אדם. זו הסיבה לטענתו שהחשיבות בפרסום פסקי הדין הללו היא כה גדולה - למען יראו וייראו. "אנשים צריכים להיות זהירים בכל מה שהם מפרסמים, אחרת הם ישלמו על כך ביוקר", סיכם. 

תגיות:לשון הרעקנסחברהתביעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה