ספרים

ה’חפץ חיים’: כל מה שרציתם לדעת על הספר המפורסם ועל מחברו הגדול

בשנת תרל"ג חיבר רבי ישראל הכהן מראדין את החיבור הרבני הראשון המקיף על כל הלכות לשון הרע. מדוע חובר תחילה בעילום שם, ולמה סובר המחבר כי הזלזול בענייני שמירת הלשון הוא אחד הסיבות העיקריות לאריכות הגלות? 9 עובדות על הספר הבסיסי

בעיגול: החפץ חיים (צילום: shutterstock)בעיגול: החפץ חיים (צילום: shutterstock)
אא

1. 'חפץ חיים' הוא הספר התורני הראשון המקיף את כל הלכות לשון הרע על פי ההלכה.

2. הספר חובר על ידי הרב ישראל מאיר הכהן כגן מראדין בשנת תרל"ג. תחילה יצא הספר לאור בעילום שם המחבר, שנדד בין עיירות הסביבה כדי להפיצו לציבור. במהרה הוא הפך לספר העיקרי על הלכות לשון הרע. על-שמו קיבל הרב המחבר את כינויו "החפץ חיים".

3. המקור לשם החיבור הוא הפסוק בתהילים "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב. נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה".

4. מדוע הוציא ספר דווקא על נושא זה? החפץ חיים סבר שאחת הסיבות העיקריות לאריכות הגלות הוא הזלזול וחוסר הידיעה בענייני שמירת הלשון. חוסר ספר הלכה מרכזי בנושא, הוא אחד הסיבות העיקריות לרפיון בנושא. בהקדמה לספרו כתב: "נתמוטט העניין מכל וכל, כי ממילא הורגל האיש לדבר כפי שיזדמן שיצא מפיו, ולא להתבונן בו מתחילה פן דבר זה נכנס בכלל איסור רכילות ולשון הרע".

5. בספר מרוכזים ההלכות ב-2 חלקים: חלק ראשון הלכות לשון הרע, וחלק שני הלכות רכילות.

6. כעבור שנים אחדות כתב ה"חפץ חיים" את ספרו "שמירת הלשון", ברמזו לדברי המקרא: "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו" (משלי כא, כג), שעניינו דברי מוסר ודרושים בתחום זה. מאז נכרך שמו של החפץ חיים במאבק בלשון הרע. החפץ חיים שם לו למטרה ללמד את העם כולו כי ניתן לנצח את הנטייה הטבעית של האדם לדבר לשון הרע.

7. בתחילת הספר מובאות 31 מצוות מהתורה הקשורות בלשון הרע: 17 הן מצוות לא תעשה, כלומר דברים שאסור לעשותם, ו-14 מצוות עשה, כלומר דברים שאדם חייב לעשותם. מתוך 31 מצוות אלו, על שמונה מצוות לפחות אדם עובר בכל לשון הרע, והשאר תלויות במקרה של לשון הרע. בנוסף לשלושים ואחת מצוות אלו מציין הרב 4 ארורין המוזכרים בפרשת כי תבוא, שהעובר עליהם מקבל נידוי.

8. בית המקדש השני חרב בגלל שנאת חינם. החפץ חיים מסביר כי הביטוי המעשי של שנאה זאת היא אמירת/קבלת לשון הרע על סוגיו" הוצאת שם רע, לשון הרע ורכילות. החפץ חיים מסביר כי בית המקדש השלישי עדיין לא נבנה כיוון שהחטא לשון הרע עדיין נפוץ מאוד.

9. מדובר בספר הלכה המבוסס על פסוקי התורה, התלמוד הבבלי והפוסקים הראשונים. ביניהם: משנה תורה לרמב"ם, ספר מצוות גדול לרבי משה מקוצי ושערי תשובה לרבנו יונה. הספר בנוי בצורה דידקטית: ההלכות כתובות יחסית בקצרה, והמקורות מפורטים במדור מיוחד בשם 'באר מים חיים'. 

תגיות:לשון הרעהחפץ החייםסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה