היסטוריה וארכיאולוגיה

74 שנים אחרי: אונייה בריטית שהוטבעה במלחמת העולם השניה אותרה מול נתניה

אוניית סוחר בריטית, שהוטבעה במלה"ע השניה בשנת 1943 על ידי צוללת גרמנית, אותרה. האונייה נמצאה במרחק כ־19 ק"מ ממערב לנתניה, והיא האונייה הטבועה הגדולה ביותר שנמצאה מול חופי ישראל

  • ג' טבת התשע"ח
חוף נתניה (צילום ארכיון: פלאש 90)חוף נתניה (צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

אוניית סוחר בריטית, שהוטבעה במלה"ע השניה בשנת 1943 על ידי צוללת גרמנית, אותרה. האונייה נמצאה במרחק כ־19 ק"מ ממערב לנתניה.

את הפרטים  אודות איתור האונייה סיפר אמש רוני שדה מחברת "ים־יפוא פרויקטים ימיים" בשיחה עם 'ישראל היום'. בדבריו ציין שדה כי זוהי האונייה הטבועה הגדולה ביותר שנתגלתה מול חופי ישראל.

שדה חשף  כי בשנת 2014 החברה שיתפה פעולה עם משלחת ארכיאולוגית שהגיעה מאוניברסיטת טקסס, בראשות הארכיאולוג הימי פרופסור שלי וקסמן: "הוא הוביל משלחת ארכיאולוגית שמטרתה היתה למצוא אוניות טבועות עתיקות בעומק הים מול חופי יפו", אמר.

עיסוקה של חברת ים־יפוא פרויקטים ימיים הינה בין היתר, מיפוי ימי ובמאגרי מידע ימיים. ניסיון זה של קשרי עבודה, ידע על קרקעית הים בישראל והניסיון הרב הולידו שיתוף הפעולה עם המשלחת הארכיאולוגית הימית. לדברי שדה: "מאחר שסייעתי להם בנקודות עניין לבדיקה ומאחר שהם שכרו מאיתנו רובוט מצלם לטובת העניין, הצעתי להם לסיים את הפרויקט עם חריגה צפונה עד נתניה, לצורך בדיקת נקודה מעניינת נוספת, האונייה".

אוניית "אתלמונרך" הבריטית, סיקרנה את חברת ים־יפוא. אוניה זו הובילה דלק בקו בין ביירות שבלבנון לכיוון פורט סעיד שבמצרים, זאת כחלק מהמאמץ המלחמתי של הבריטים במלה"ע השנייה. גודלה של האונייה עצום: אורה 160 מטר ורוחבה 25 מטר. בשל הגודל התאפשר להעמיס על סיפונה כ־14 אלף טונות של דלק. את האונייה אתר שדה בעומק 182 מטר מתחת לפני הים על ידי רובוט ימי, שאף תיעד את האונייה בפעם הראשונה מאז שהוטבעה בתאריך 15 ביוני 1943.

"מה שתפס לנו את העין", הסביר שדה, "זה שמדובר באוניית סוחר אזרחית, ולמרות זאת הציבו עליה עמדות ירי. מייד הבנו שזה כלי שיט מתקופת המלחמה. זה דבר חריג שמכינים עמדות ירי על כלי שיט רגיל. בתיעוד של הרובוט רואים בבירור את הפגיעה של הטורפדו הגרמני בחרטום. רואים בבירור גם את העמדות שמהן הוציאו את סירות ההצלה. מפה התחלנו את עבודות הארכיון וזה הצטלב לנו עם הזיהוי".

שדה מצא את התחקיר המקורי על האירוע בארכיון האדמירליות הבריטית, וכך העיד הקצין הראשון מת'יוס, שהיה מניצולי האונייה שטבעה: "היינו בדרכנו מביירות לפורט סעיד ב־15 ביוני (1943) עם מטען דלק של 13,600 טונות. יצאנו מהנמל ב־2 לפנות בוקר מלווים על ידי המשחתת היוונית איטוס. היינו חמושים והצוות, שמנה 51 איש, כלל גם אנשי צבא וחיל הים (בריטים). ידענו על נוכחות עוינת של צוללות אויב גרמניות, כי ראינו ניצולים על אסדות באזור טריפולי, אבל לא היתה לנו התרעה קונקרטית. מצב הים נוח וההפלגה דרומה עברה ללא תקלות. הפלגנו במהירות של 9 קשרים. בשעה 17:30 הייתי בסלון וראיתי הבזק מהיר. האונייה הזדעזעה ממכה חזקה ועשן שחור סמיך החל למלא אותה. היינו כ־35 מייל מחיפה ו־10 מייל מהחוף, והאונייה החלה לשקוע במהירות. הורדנו בחיפזון את סירות ההצלה ונטשנו. הכל נמשך כ־35 דקות עד שהיא נעלמה לנו מתחת למים. נאספנו על ידי המשחתת המלווה, שהתחילה במרדף אחרי הצוללת הפוגעת".

תגיות:ארכיאולוגיהנתניהמלחמת העולם השנייהאוניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה