חינוך ילדים

אמא, הילד שלך עושה בדיוק מה שאת מלמדת אותו

רוצות לראות אחר כך מה נתפס בעיני המצלמה החיה והנושמת? כל מה שעלינו לעשות זה לצפות בהתנהלות של ילדינו. איך שאנחנו מגיבות – זה מה שגם הינוקא יעשה

  • ג' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ערב חנוכה. הנה צועד לו מוישי מהחיידר, מחזיק בידו חנוכייה קטנה. היום בערב הוא ידליק נר ראשון. כמו אבא בדיוק, הוא יתנועע, יעצום עיניים ויברך.

ליל שבת. אבא והבנים חוזרים מהתפילה. אבא עושה קידוש. גם מוישי רוצה. לוקח את הכוס בידו ומחזיק בדיוק כמו אבא.

חיקוי מושלם.

1. כן, אנחנו עומדות למבחן. כל רגע, כל דקה. העיניים של הילדים הם כמו מצלמה אבטחה, קולטות הכול. הן בוחנות אותנו, את מעשינו, תגובותינו לכל מצב ומצב. רוצות לראות אחר כך מה נתפס בעיני המצלמה החיה והנושמת? כל מה שעלינו לעשות זה לצפות בהתנהלות של ילדינו. איך שאנחנו מגיבות – זה מה שגם הינוקא יעשה.

2. את יושבת עם הילדים לארוחת ערב. הילדה שלך נוטלת ידיים ללחם, ממלמלת את הברכה במהירות ומתיישבת לאכול. ואת מעירה לה: "כך לא עושים ברכה". בסיום הארוחה את רואה אותה מברכת במהירות. את שוב מעירה לה. "כך לא מברכים", את אומרת לה. וכך הדבר חוזר על עצמו מידי יום. היא נוטלת ואת מעירה. היא מברכת ואת מעירה. חבל על המאמץ ועל הכוח ועל העצבים. הדוגמא שלך מדברת יותר מאלף מילים. היא רואה אותך ועושה בדיוק כמוך. אם את מברכת לאט ובקול, אז בסופו של דבר גם היא תעשה את זה. גם אם זה עדיין לא קורה עכשיו.

3. הילד שלך במתח. הוא מתכונן למבחן חשוב. אולי מבחן קבלה לישיבה, אולי תחרות בין תלמידי הכיתה שהרבי ארגן. או סתם קרה משהו לילד שגורם לו להרבה צער. ומה נגיד? גם עליך משפיעה המתח או הצער הגדול. את מרגישה אותו לא פחות ממנו, ואת מחפשת דרכים איך להרגיע את הילד. ואולי גם איך להרגיע את עצמך. חשבת פעם, אימא יקרה, איך המתח שלך משפיע על הילד? הילד בודק אותך, בוחן אותך בשבע עיניים. רואה את המתח שלך ונלחץ כפליים. פעם אחת על המבחן הקשה והגורלי שמחכה לו, ופעם נוספת בגלל שאת במתח. הרי אימא יודעת הכול. אם היא רגועה, אפשר לסמוך עליה שהכול יהיה בסדר. ואם היא במתח, זה אומר לו שיש עבור מה להיות במתח. גם בזה אנחנו מהווים דוגמא בשבילו.

4. הוא מה שאמרנו. אימא רגועה וסומכת על הילד מהווה דוגמא. דוגמא לילד איך להסתכל על עצמו. אימא שסומכת על הילד שיידע לקחת אחריות לקראת המבחן, שיידע להשקיע מאמצים ולהתכונן כראוי, מראה לילד תמונה על עצמו. "אתה גדול מספיק בשביל לדאוג להצלחתך. אין לי מה לדאוג". ילד שמקבל שדר כזה ילמד בסייעתא דשמיא לקחת אחריות על תפקידיו, להשקיע בלימוד ולהצליח.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים" ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד  saralangzam@gmail.com

יום שידורים מיוחד בהידברות, חמישי הקרוב, 22.2: מומחי החינוך מגיעים לענות לשאלותיכם. הידברות מביאה אליכם את טובי המומחים בחינוך, עם קווים פתוחים למענה לכל שאלה. צפו במשדר החל מ-12 בצהריים ועד חצות, בערוץ הידברות, באתר הידברות ובצופיה. בהנחיית עדן ועודד הראל

תגיות:חינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה