מנוחה פוקס

כל ילד הוא נר – תנו לו לפעמים להיות שמש

אם אימא שלו, שהייתה כזו, היום מנהלת בית, אולי הולכת ללמד בבית ספר, אולי יוצאת כל בוקר לעבודה במשרד או עושה משהו אחר, אז גם הוא יכול להצליח בסוף

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חנוכה נגמר, והשגרה חוזרת.

לילדים רבים השגרה הזו היא פחד גדול. אלו יכולים להיות ילדים טובים שמצליחים בכול, אבל הם אף פעם לא מרוצים, מדוע? כי הם מרגישים שהם לא טובים. לא מוצלחים, לא חכמים כמו חבריהם או לא מספיק אהובים.

לסיום החנוכה, ולרגל הדלקת 8 נרות החנוכייה, הבה ונגע ב-8 דרכים, איך לרומם ילד שחושב שהוא אפס, או שלא יצליח לעולמים, ולעזור לו ליהנות מיכולותיו.

1. הילד שלכם חושב שהוא לא שווה? הוכיחו לו שהוא כן שווה. קחו את אחד הדברים שבהם הוא מתבלט וגרמו לו לשים לב אליו. נכון, אולי לא ענה תשובה נכונה, אבל תראו את הכתב שלו. אולי לא ידע שום תשובה לשיעורי הבית, אבל ראו כמה הקפיד על עיפרון מחודד. עשו עניין ממה שהוא טוב בו, אל תהפכו את הדבר לכלום.

2. הילד שלכם חושב שהוא אפס מאופס? הראו לו שלא כך הדבר. תנו לו לעזור בכל דבר שדורש עזרה. הוא טוב, למשל, בקיפול מפיונים? תנו לו לקפל מפיונים לכל סעודת שבת. הוא טוב בתיקון חפצים? שלחו אותו לעזור לשכנים כשנשבר להם הכיסא. הרימו את קרנו בכך שהוא מצליח לסייע.

3. הילד שלכם טוען שאיש לא אוהב אותו? – הימנעו מלהשוות אותו לאחיו הצעיר ממנו. ההשוואות של הילד לאחרים מביאות לכך שהוא משווה את עצמו לכל אחד אחר בעולם, ותמיד ימצא חזקים ממנו שיגרמו לו לחוש שהוא בלתי נאהב ובלתי רצוי.

4. הילד שלכם בטוח שלא יצליח עוד לפני שהתחיל? – הפסיקו לדבר על בעיותיו מול פניו. לא פעם אנו מדברים עם בן הזוג על הילד וחושבים יחד מה לעשות. הילד בטוח שהוא גרוע, עובדה שהופכים את התנהגותו לנושא מדובר.

5. הילד שלכם חוזר ואומר כל היום שהוא לא יודע כלום? – בדקו אם אתם עושים עסק מכל מה שאומר. ילד שחוזר ואומר אותם משפטים כל הזמן, כנראה שהוריו מנסים לשדל אותו להפסיק לומר אותם. השתדלות יתר להפסיקו גורמת לו להבין שיש משהו בדבריו, וגם שכדאי לו להמשיך, כך רואים אותו ומתייחסים אליו.

6. הילד שלכם לא רוצה להשתתף בפעילויות חברתיות בכתה כי הוא עצוב שאין לו מה להציע? – העניקו לו מתנת הורים, שבו אתו וחישבו יחד על דבר שיכול לבצע. הקדישו זמן לתכנית וגם בדקו שזו באמת תכנית שתוכל להישמע. אל תכינו אתו למשל חידון, אם אתם יודעים שאין שם מבוגר אחראי שיאפשר לו לשאת דברים. לעומת זאת, אם המורה משתתף, דברו אתו והסבירו לו שהילד הכין, ואתם מעוניינים שיעזור לו להגשים.

7. הילד שלכם בטוח שהוא הכי טיפש, מכוער, לא אהוב בעולם כולו? – קחו דבר שיספר לכם בלי כוונה על עצמו, הרימו אותו גבוה ותנו לו להתגאות. כמו דף נייר מקומט שאם תקמטוהו לצד השני הוא יגיע לאמצע, דרך הגאווה הוא יגיע להערכת עצמו. למדוהו להתגאות.

8. הילד שלכם לא מסכים לנסות לעשות שום דבר כי הוא בטוח שלא ילך לו? – אולי אתם בודקים אותו ומעירים לו על כל דבר שלא עשה בשלמות, כך הוא בטוח שלא יהיה שלם לעולם, ומתייאש.

והנה השמש החשוב מכול:

הילד שלכם בטוח שהוא לא יודע כלום, שלא ידע מעולם, ושגם לא ידע לעולם ועד? ספרו לו על עצמכם, שגם אתם חשבתם כך, והנה היום...

חלק מהתנהגות הילד היא מולדת ותורשתית. סביר שגם אתם חששנים, בעלי הערכה עצמית נמוכה, או אולי הייתם כאלו.

ספרו על כך לילד. יעודד אותו לראות שהוא לא הראשון בהיסטוריה, ואם אימא שלו, שהייתה כזו, היום מנהלת בית, אולי הולכת ללמד בבית ספר, אולי זכתה לעבוד בגן ילדים, אולי יוצאת כל בוקר לעבודה במשרד, או עושה משהו אחר, אז גם הוא יכול להצליח בסוף.

הילד שלכם הוא נר קטן. תנו לו להיות שמש לפעמים.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:שגרהמנוחה פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה