מנוחה פוקס

ילדים, ילדים, מותר לכם לבכות! אחרי פטירתו של צדיק

לחגוג את מסיבת חנוכה המשפחתית או לא? ליטול חלק בחגיגה שתיערך אצל הדודים, או לומר להם שלא נבוא? להראות לילדים איך אנחנו עצובים, או להפוך את עצמנו לשמחים?

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

עם פטירתו של הרב שטיינמן זצ"ל והדיבור אודות ההלוויה, התחילו להגיע לפתחי שאלות: האם לקחת ילדים להלוויה, או שזה לא בשביל ילדים?

כמובן שהדבר תלוי בגיל הילד, במידת בגרותו ובהבנתו, וזה מה שעניתי לאותם הורים, אבל השאלה נשארת ותלויה גם בימים אלו, בימות החנוכה העליזים והשמחים.

לחגוג את מסיבת חנוכה המשפחתית או לא? ליטול חלק בחגיגה שתיערך אצל הדודים, או לומר להם שלא נבוא? להראות לילדים איך אנחנו עצובים, או להפוך את עצמנו לשמחים?

אנשים שואלים ושואלים, ובואו נענה כאן על השאלות הקשות הללו, ונבין.

אדם קרוב שנפטר – משאיר חותם על הקרובים לו. בין על הילד ובין על המבוגר. צדיק הדור שהולך לעולמו הוא כאבא לכל אדם שנשאר כאן. האם לא נבכה ונתייסר על אבא שנפטר? על אבא שהשאיר אותנו יתומים? האם הייתם חושבים פעמיים לפני שהייתם בוכים על בן, אח, אב שנפטר במשפחתכם, מכיוון שהילדים יראו אתכם בצערכם?

יש זמן לבכי ויש זמן לצחוק ולחגיגות.

אינני מדברת מבחינה הלכתית, אלא אך ורק מבחינה חינוכית. רק אתמול נפרדנו. זה כל כך טרי, רק אתמול ראה הילד, בין אם הלך להלוויה בין אם לאו, את אביו, את אמו, את אחיו ואת שכניו בוכים, או עצובים. ייתכן שאפילו התלווה אליהם להלוויה. קשה להפוך דף ולהתחיל לצהול, כאילו לא היה דבר.

האם לערוך מסיבות?

אי אפשר וגם לא הוגן ליטול מהילדים את החגיגה שכבר שבועות מחכים לה, אבל כן אפשר להוסיף נופך אחר למסיבה. אם קבעתם מפגש לכל בני המשפחה, אולי אפילו שכרתם מקום לעשות זאת, או קישטתם את בית הדוד לשם כך, אל תזניחו את המסיבה, אבל לשם חינוך הילד נסו לתת למסיבה צביון רוחני יותר ממה שחשבתם.

אם דברתם על חידון, אספו חומר על הדמות היקרה הזו שהלכה מאתנו, בדיוק לכבוד החנוכה, ושאלו חידון חנוכה מעורב בחידות על השם המדובר.

אם הוחלט על כיבוד, תוכלו להכין כיבוד קל יותר ממה שתכננתם, תוך כדי שאתם מסבירים זאת למי שסביבכם, כולל הילדים, שזה לא זמן לעריכת סעודות דשנות, לדעתכם.

אם חשבתם על מישהו שינגן בקולי קולות ולצרף גם את השכנים למסיבה, הנמיכו את להבות השמחה, תוך כדי שאתם מזכירים מדוע.

לעומת זאת, אם הילדים הכינו הצגה על אנטיוכוס, או התאמנו למקהלה, או תכננו להכין עוגה שאוהבים, אל תיקחו זאת מהם, גם אם אין לכם ראש לכך ואתם ממש עצובים. חנוכה יש רק פעם בשנה, תנו להם להרגיש אותו.

יחד עם ההכנות, הרבו לקשר את הדברים לאב האומה, ללקחים שנשמעים מדבריו, לדברים מאלפים שאמר, לתשובות שענה על שאלות ששאלו אותו בחייו.

ילדים מבינים הרבה יותר ממה שאנו חושבים. גם אם לא נאמר להם שאנו עצובים וכואבים, הם ירגישו את זה. לכן, מן הראוי לתת הדגשה לעצב, להודות בכך שאנו עצובים, להסביר שלדעתנו לא עת למסיבות פאר כרגע, אבל כן לאפשר להם להרגיש את חנוכה עד גבול מסוים, ולהבין, שכמה שהם מבינים, הם עדיין ילדים.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:הרב שטיינמןמנוחה פוקסילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה