היסטוריה וארכיאולוגיה

הדס בת ה-7 גילתה נר שמן עתיק מתקופת יהודה המכבי

נר חרס שלם נחשף בעמק בית שאן. משפחה שטיילה באזור גילתה את הנר ומסרה אותו לרשות העתיקות

  • כ"ד כסלו התשע"ח
נר החרס בן ה-2200 שנה (צילום: רשות העתיקות)נר החרס בן ה-2200 שנה (צילום: רשות העתיקות)
אא

נר שמן מתקופת יהודה המכבי התגלה בשבוע שעבר על ידי הדס בת ה-7, במהלך טיול שערכה עם אמה.

הדס גולדברג קידר ואמה איילת טיילו על אחד התלים שליד קיבוץ ניר דוד בעמק בית שאן, כאשר הבחינו בכלי חרס שלם המונח בפתח מאורת דורבנים.

הדס התרגשה למראה הכלי, ואמה, סטודנטית לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, הסבירה לה שמדובר בנר שמן אשר שימש למאור בעת העתיקה.

האם מיהרה להזעיק את ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות. "היחידה שלנו עוסקת במניעת פעילות בלתי חוקית של שודדי עתיקות ברחבי הארץ", הסביר דיסטלפלד. "במקרה הזה, דורבנים תמימים, החופרים את מאורתם לחורף, הם האחראים לחשיפת הנר השלם", הסביר.

''הדורבנים אוהבים את אתרי העתיקות משום שהאדמה בהם מאווררת יותר בעקבות פעילות האדם בעבר", הוסיף דיסטלפלד וציין כי "משפחת גולדברג-קידר תקבל תעודת הוקרה על אזרחות טובה – בתודה על הדיווח, ועל מסירת הנר לאוצרות המדינה".

מדובר בנר האופייני לתקופה ההלניסטית, בה נלחמו המכבים ביוונים. באותה תקופה (תחילת המאה ה-2 לפני הספירה) התחילו ליצר נרות חרס בתבניות: החלק העליון והחלק התחתון יוצרו בנפרד והם חוברו יחד. הטכניקה החדשה איפשרה ייצור המוני של נרות, וכן הוספה של מגוון עיטורים. ניתן לייחס את השינוי הטכנולוגי לחדשנות שהגיעה בהשפעת המערב. בהמשך, בתקופות מאוחרות יותר, הופיעו לעיתים על הנרות עיטור המנורה ועיטורים יהודיים אחרים.

מעניין לציין כי באותו המקום התגלתה כתובת ביוונית, המהווה התכתבות ממלכתית בין אנטיוכוס השלישי, שהיה השליט הראשון לבית סלווקוס, לבין המושל הסלווקי האזורי. הכתובת התגלתה ב-1960, ואף היא מהווה הוכחה על שלטון היוונים בארץ הקודש.

ד"ר עינת עמבר-ערמון, רכזת חינוך וקהילה של רשות העתיקות במרחב צפון ומומחית לנרות חרס, הסבירה כי ''אנטיוכוס השלישי, המוזכר בכתובת, נטה לחסד כלפי היהודים, בניגוד לבנו אנטיוכוס-אפיפנס, המוכר גם בכינוי 'אנטיוכוס הרשע'. בימי אנטיוכוס אפיפנס, היו הגזירות והרדיפות אחר היהודים חסרות תקדים, והן הובילו בסופו של דבר לכך שבשנת 167 לפסה"נ פרץ ביהודה מרד המכבים נגד היוונים". מרד המכבים וניצחונם המופלא והניסי על פני היוונים הוא הנס שנזכר מדי שנה בימים אלו.

תגיות:היסטוריהארכיאולוגיהיהודה המכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה