מחפשים תשובה

בעלי תשובה וקונפליקט ההשתדלות

יסוד זה, שהנהגת הקב״ה עם האדם תלויה בהשתדלות שעושה האדם, היא הנהגה שלא קשורה דווקא לפרנסה, אלא בכל תחום ותחום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בענייני עבודת ה' קל מאד לנו, בעלי התשובה, ללמוד ולסגל הנהגות של עובדי ה'. אבל יש תחום שבו אנו קצת מועדים, והוא כל ענייני ההשתדלות. בגלל האורות שלנו, ההתלהבות, אנו נוטים קצת להזניח את תחומי ההשתדלות הטבעית הנצרכת בכל תחום. מרוב שהפנמנו כמה הכל משמים והכל לטובה, קל לנו לזלזל במה שמוטל עלינו לעשות כדי להצליח. כי באמת הכל נגזר משמים, והכל לטובה, אבל יש תנאי – שנעשה מה שמוטל עלינו. ואם נזלזל בתנאי הזה, זה עצמו סיבה לכך שהשפע שנגזר עלינו – לא יגיע.

מובא בספרים שההשתדלות היא סוג של עשיית כלי. לתוך הכלי הזה הקב״ה משפיע שפע וברכה. כמו שרואים שגם כאשר הקב"ה עושה נס, עדיין נצרך שהאדם עצמו יכין כלי קיבול להכיל את הברכה. במעשה נס פך השמן שעשה אלישע (בהפטרת השבוע שלנו), אלישע ביקש שהאישה השונמית תשאיל לו כלים, ובתוך הכלים האלה נעשה נס, והתמלאו כולם בשמן. ולכאורה יש להקשות, אם ממילא ההנהגה היא ניסית, ושמן נברא יש מאין, מה צורך יש לכלים? שיברא גם הכלי! והתשובה הבלתי נמנעת, שזה חוק בבריאה, שגם בהנהגה ניסית, את הכלי יש להשיג בדרך טבעית.

כך גם בנמשל: מי שטועה לחשוב שעצם יצירת הכלי זה הכל – ודאי טועה. מי שחושב שהקב״ה ישפיע לו בלי שהכין כלי לכך, גם טועה, שאין כך ההנהגה האלוקית, והזלזול הזה הוא עצמו סיבה לכך שלא מגיע לו לקבל את השפע. האמת היא באמצע, עלינו להכין כלי. "הלחם אינו צומח בקרקע מפני שחרשנו וזרענו וקצרנו, אלא משום שרצון ה' הוא שהחיטה תצמח. אמנם, הוא הִתְנה רצונו בכך שהאדם יחרוש ויזרע וכו', אבל אין זה אלא תנאי לצמיחת הפרנסה, ולא סיבה הגורמת לה".

וכך בכל תחום ותחום עלינו לעשות השתדלות, לרכוש מקצוע, לחפש פרנסה, ובמקביל – לדעת שהכל משמים, והקב״ה הוא זה שמשפיע בטובו את הברכה. מבחינה פנימית צריך האדם לדעת ולהאמין שהכל בידי שמים, ולכן אין אנו קבלנים של הצלחות. ואף על פי כן, מבחינה חיצונית צריך האדם לעשות את מירב המאמצים, ביסודיות ובמקצועיות.

ידועים דברי חז״ל (ביצה דף ט"ז) ש"מזונותיו של אדם - קצובים לו", וידוע שהרבה תולים במאמר זה את התירוץ למיעוט השתדלותם. אבל על פי היסוד שנתבאר, אפשר לפרש את אומרם, שהמזונות נקבעים עם תנאי, שאם יתאמץ וישתדל – יזכה לכך וכך, ואם יזלזל – יזכה לפחות, ואם ימנע כלל מלעשות השתדלות – יזכה לאיזה מינימום. וכשם שאפשר לגרוע ממה שנקצב על ידי חטאיו שישנו את מעמדו ('מעשיו מעכבים', ראה משנ"ב סי' קנ"ח ס"ק ל"ח), כך אפשר גם לגרוע על ידי מיעוט ההשתדלות. ואם כן, ודאי שאין בכך שום סתירה. הכל באמת משמים, אבל גזרה חכמתו שאף על פי כן, הכל תלוי בנו.

ויסוד זה, שהנהגת הקב״ה עם האדם תלויה בהשתדלות שעושה האדם, היא הנהגה שלא קשורה דווקא לפרנסה, אלא בכל תחום ותחום. שמירה מסכנות (מעקה), הצלחה בזוגיות ובחינוך הילדים, לא רק דרך סגולות ותפילות, אלא גם דרך השתדלות מעשית רלוונטית בכל תחום ותחום לפי עניינו.

יהי רצון שנצליח לעשות השתדלות ראויה, וממילא גם לשפע הרב, בכל תחום ותחום!

לרכישת ספרי הרב דן טיומקין להדרכת בעלי תשובה בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:פרנסהבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה