ונשמרתם

יש קונה עולמו בשעה: כך תצילו אדם מאירוע מוחי (סטרוק)

למרות שבעבר נהוג היה לחשוב שהסטרוק משפיע רק על אנשים מבוגרים, כיום - יותר ויותר מקרים של סטרוק מתגלים בקרב אנשים צעירים. מה זה סטרוק, איך מזהים אותו וכיצד ניתן להגיש עזרה ראשונה ומצילת חיים? קראו בכתבה הבאה

(צילום מסך)(צילום מסך)
אא

בשנים האחרונות, יותר ויותר מקרים של אירועי מוח תוקפים אנשים בגילאים שונים. אם בעבר נהוג היה לחשוב שהסטרוק משפיע ופוגע רק באנשים מבוגרים, הסטטיסטיקה כיום מראה אחרת. כדי להיות מסוגלים לעזור לאדם שחווה את זה, חשוב להבין בכלל מה זה אירוע מוחי ומהם הסימפטומים שלו. ובכן, אירוע מוחי מוגדר בעצם כחוסר תפקוד נוירולוגי שנגרם כתוצאה מפגיעה כלשהי בזרימת הדם למוח. 

כשמשהו חוסם את זרימת הדם למוח, התאים שלו נפגעים ואז מה שאנחנו רואים כלפי חוץ הוא הסימפטומים שלהלן: דיבור לקוי ולא מובן או חוסר יכולת לדבר, ראייה מטושטשת, חולשה כללית, הפרעות מוטוריות שעשויות להביא לשיתוק של אזורים מסוימים בגוף, אזורים רדומים בגוף, קשיי הבנה פתאומיים או בלבול, הפרעות קיצוניות ופתאומיות בשיווי המשקל או קואורדינציה, כאבי ראש חזקים ללא סיבה ועוד. 

 

מהן ההפרעות העיקריות שחוסמות את הדם ומונעות ממנו להגיע למוח?

הרופאים מזהים שתי חסימות עיקריות - חסימת כלי דם (שנקראת בעגה הרפואית גם שבץ איסכמי) ודימום של כלי הדם (שנקרא שבץ דימומי). היות ורקמת המוח היא אזור רגיש ועדין, יש לה נטייה לדימומים ואוטמים (השנייה בסיכון אחרי הלב).

 

איך מזהים את הסטרוק בצורה המהירה ביותר, על מנת לפנות את האדם לקבלת טיפול רפואי בהקדם?

אחד המבחנים היותר שכיחים שמציעים הרופאים הוא ראשי התיבות FAST, שמשמעותו בתרגום חופשי - פנים, זרועות, דיבור וזמן (באנגלית: Face, Arms,Speech, Time) שכולם בעצם תרגילים פיזיים שנועדו לבחון את מצבו של האדם בזמן אמת. 

תרגול הפנים - בקשו מהאדם לחייך, ושימו לב האם צד אחד של פיו נוטה כלפי מטה באופן המוצג בתמונה. 

תרגול הזרועות - בקשו מהאדם להרים את שתי ידיו, ושימו לב אם הוא יכול להרים רק זרוע אחת ואת השנייה לא. 

תרגול הדיבור - בקשו מהאדם לדבר איתכם ולומר כמה משפטים ברצף, ושימו לב אם הוא יכול לעשות זאת או שנתקל בקשיים. 

הזמן - בכל אחת מהפעולות שהוזכרו למעלה, פרמטר הזמן משחק תפקיד חשוב. שימו לב כמה זמן לוקח לאדם לבצע את התרגילים שביקשתם, ואם יש קושי בביצועם - כמו דיבור איטי, מסורבל ולא מובן, פנו את האדם לבית החולים ללא שהיות. 

תגיות:טיפיםהצלהסטרוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה