חדשות בריאות

האיחוד האירופי מאיים להוציא את השווארמה מחוץ לחוק. הסיבה תפתיע אתכם

באיחוד האירופי מאיימים להוציא את השווארמה אל מחוץ לחוק, זאת בשל חשש למחלות לב וסרטן, עקב שימוש בחומרים משמרים כדוגמת זרחן. לדברי הפרופ': "זה נזק מצטבר"

  • י"ז כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באיחוד האירופי מאיימים להוציא את הווארמה אל מחוץ לחוק, זאת בעקבות חשש למחלות לב וסרטן, עקב שימוש בחומרים משמרים כדוגמת זרחן.

בפרלמנט האירופי כבר מתכננים חוק שיאסור מכירת שווארמה, בשל סכנות בריאותיות שמכיל הבשר המסתובב על הסיח. החומרים הבעייתים הינם הפוספטים, סוג של זרחן, שמסייעים בתהליך שימור עסיסיות הבשר בשווארמה, ומהווה, על פי מחקרים מקור לתחלואים שונים.

בעקבות הכוונה לאסור מכירת שווארמה, אירופה מתמקדת בסכנה שיש בשימוש בזרחן בבשר מעובד ומשומר. (אם כי יש לציין, כי גם בדוכני המזון המהיר ובתעשיית הנקניקים יש שימוש בזרחן בבשר מעובד).  

ומה לגבי השוורמה של ישראל? על פי גורמים שונים, גם בארץ יש שימוש בבשר מעובד, המוכן בטכניקות דומות לשל האיחוד האירופי. אמנם אי אפשר למדוד במדוייק את כמות הזרחן בכל מנה, אך הוא ישנו בוודאות ברוב המנות המוגשות בישראל.

בשיחה עם 'ידיעות אחרונות', מסביר הדיאטן הקליני ד"ר שון פורטל, כי בשר מעובד הינו בשר שעבר תהליכים שונים של עיבוד, וגם התווספו לבשר תבלינים, מלחים, חומרי שימור, חומרי טעם וריח, כמו כן, הוזרקו לתוכו מים. מוסיפים פוספטים על מנת לשמר את הבשר הזה לאורך זמן, שבבסיס הפוספטים האלה ישנה חומצה זרחתית שמסיסה במים. תוספת הפוספטים משמשת גם לקשירת המים לבשר, וכן להארכת חיי המדף ולריכוכו.

עוד מציין ד"ר פורטל: "הזרחן נמצא ברוב מוצרי המזון המהיר והמשקאות הקלים. חשוב לציין שזרחן נחשב לאחד המינרלים החיוניים ביותר לבניית השלד, ויחד עם הסידן מסייע לחיזוק העצמות והשיניים. יחד עם זאת, הימצאות עודפת שלו בדם גורמת לנזקים בריאותיים. התזונה המערבית הטיפוסית גורמת לצריכה מוגזמת של זרחן, כאשר המקור העיקרי הוא משקאות קלים ובשרים מעובדים. מה עושים? מקפידים לצרוך מזונות אלה בצורה מבוקרת ושמים לב לסוגי הבשר שאנחנו אוכלים. למשל, במקום פסטרמה מתועשת אפשר להכין בשר מעושן לבד בבית מנתח טרי".

מוסיף בעניין פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון: "ראשית, אין ספק ששווארמה היא אולי לא הדבר הכי בריא בעולם, אבל היא מאוד טעימה. הזרחן מסייע לשמור על הטריות והנימוחות של הבשר המעובד לאורך זמן, וזה בעצם ההבדל בין בשר מעובד לבשר טרי שאינו זקוק לחומרים הללו. העניין עם השווארמה באירופה נובע מכך שאנחנו כל השנים חושבים על בשר השווארמה כעל בשר טרי, שהרי הוא מוכן לנו מול העיניים, אבל מה שהאיחוד אומר כעת זה שמדובר בעצם בבשר משומר לכל דבר, ואת זה לא גילו לנו".

פרופ' אליס מוסיף כי אין באכילת שווארמה נזק מיידי, ומציין כי: "זה לא שהיום אכלנו מנת שווארמה ומחר יקרה לנו משהו, אבל זה נזק מצטבר, כמו בכל אכילה של בשר מעובד שמכיל חומרים כאלה ואחרים".

תגיות:בריאותשווארמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה