חרדים

מרגש את הרשת: "כמה חשוב להציץ מאחורי המילה ’חרדים’, ולגלות עולם ומלואו"

מה קורה כשחסידי בעלז נפגשים עם עיתונאי והייטקיסט חילונים על טיסה בת 12 שעות לניו יורק? כרמית ספיר ויץ, תושבת ירושלים שנכחה בטיסה הייחודית, מזכירה לנו "כמה חשוב להציץ מאחורי המילה 'חרדים' ולגלות עולם ומלואו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה קורה כשחסידי בעלז נפגשים עם עיתונאי והייטקיסט חילונים על טיסה בת 12 שעות לניו יורק? כרמית ספיר ויץ, תושבת ירושלים שנכחה בטיסה הייחודית, מזכירה לנו "כמה חשוב להציץ מאחורי המילה 'חרדים' ולגלות עולם ומלואו"

כשהטיסה של כרמית ספיר ויץ נקבעה ליום ראשון בבוקר, מכר שלה הזדעזע. "וואיי וואיי, אכלת אותה", אמר לה. כששאלה מדוע, טרח המכר להסביר ואמר כי "זו טיסה קשה. חוץ מזה שהיא ארוכה, היא מלאה בחרדים שכל הזמן קמים להתפלל, ובאים עם התינוקות שלהם", כשהוא מבליט את המילה 'התינוקות שלהם' עם גלגול עיניים. 

ולמרות שהיא אינה נמנית על ציבור החרדים, "נולדתי וגדלתי בירושלים וראיתי את תהליך ההתחרדות שלה מקרוב. כך שאני מחזיקה מעצמי מישהי שיודעת דבר אחד או שניים או 90 מיליון, על חרדים", היא כותבת בטור מיוחד שפורסם ב'מעריב'. 

מי שהפכה את המסע האווירי לכל כך מעניין וחיברה בין כל הקצוות - דתיים וחילוניים כאחד, היא לא אחרת מאשר מלכי בת השנה וחצי. "היא עפעפה לעברי בעיניים סקרניות. חייכתי ועשינו פרצופים זו לזו", מסבירה ויץ. מאוחר יותר הצטרפו למשחק גם הוריה של מלכי - שמשתייכים לחסידות בעלז. "דיברנו על שוקולדים כי היא עצמה יבואנית שעובדת קשה מאוד, והביאה גם את אחיותיה לעסק שיעבדו איתה", כותבת ויץ. "עכשיו הם בדרך לניו יורק, לפסטיבל האוכל הכשר. דיברנו על כמה האחים הגדולים אוהבים את מלכי ומתייצבים לפקודתה. דיברנו על גיוס לצבא ועל ציונות ועל האדמו"ר מבעלז, שאין בעולמם אדם שמסוגל להמרות את פיו משום שהוא צינור אל הקב"ה'".

 

על המפגש עם האמא החרדית: "קצת קינאתי בחיים המסודרים שלה"

ואז עלו השאלות הקשות. אחת מהן היא: 'איך זה שלכם אין שאלות? שאתם עושים כל מה שאומר הרבי ומבטלים את דעתכם לדעת התורה? מה תעשו אם ילדיכם יעזבו את הדרך שלכם, ועוד ועוד...

והאם החרדית לא נבהלה. "לכל דבר היו לה תשובות, תבוניות מאוד לטעמי ובעיקר - חדורות אמונה בדרך שלה. היא משלמת מסים, לא רוצה להכעיס אף אחד, לא מאמינה בדרך הציונות וחושבת שיש פה הרבה יותר מדי בתים של משפחות שכולות בשעה שאפשר היה לפתור דברים, לדעתה, באופן אחר לגמרי. זו ארץ ישראל ולכן אין מה לריב על טריטוריה. ובקשר לגיוס לצבא - מה שיגיד הרב, זה מה שיהיה".

את דבריה חותמת ויץ בנימה שאינה משתמעת לשני פנים, וכותבת כך: "קצת קינאתי בחיים המסודרים שלה, ובעיקר הקשבנו זו לזו. אחר כך היא הוציאה שוקולד בלגי מעולה וחילקה לסובבים אותה, ואז הצטרף לשיחה ניסים שהוא בכלל יצרן וודקה, ואורי שהוא עיתונאי, ואפי ההייטקיסט". ואיך נחתמה החוויה האווירית המעניינת? "הכי קל לשכוח שהמונח 'חרדים' הוא שם משפחה ולא שם פרטי", מסבירה ויץ. "בבדיקה מבפנים, כשפותחים את הדלת, מתגלים שמות פרטיים וכל מי שמסתתר מאחורי החומה - מקבל את הגוון הפרטי שלו. ודווקא באוויר, בטיסה לניו יורק, קיבלתי תזכורת כמה חשוב להציץ מאחורי השלט שעל הדלת, ולהיכנס לתוך המשפחה פנימה".

 

תגיות:חילוניםחרדיםהדתהדעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה