חדשות ומשמעותן

ביטקוין – כל מה שרציתם לדעת על הביטקוין, ולמה ערכו ממריא פתאום

המטבע הדיגיטלי והגלובאלי שאין עליו שום שליטה מרכזית מגיע שוב לכותרות בגלל עליית ערכו. מה זה ביטקוין, איך רוכשים אותו, איפה ניתן להשתמש בו, ומה קורה כשהוא הולך לאיבוד?

  • ט"ז כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם גם אתם שומעים את המילה 'ביטקוין' כבר כמה שנים אבל לא ממש מבינים במה מדובר – אל דאגה, אנחנו כאן כדי לעזור. כל מה שרציתם לדעת על הביטקוין, שבימים אלה נמכר במחיר שיא.

מה זה בכלל הדבר הזה, ביטקוין?

ביטקוין הוא המטבע הגלובלי הראשון. הוא שונה ממטבעות אחרים במספר דרכים: ראשית, אין עליו שליטה מרכזית. אין שום גוף או חברה שמנהלים את הביטקוין. שנית, זהו מטבע דיגיטאלי ווירטואלי.

ראשיתו של הביטקוין במאמר שפורסם ב-2008 באינטרנט תחת השם 'סאטושי נקאמוטו' לא ידוע מהי זהותו האמיתית של הכותב, וייתכן אף שמדובר בקבוצת אנשים. בכל מקרה, המאמר תיאר את התוכנית לפיתוח המטבע הדיגיטלי הראשון, ואכן על פי תוכנית זו התחיל פיתוח הביטקוין. נקאמוטו פרש מהעיסוק בביטקוין ב-2010, אך אז כבר היתה קהילה עולמית גדולה של מתכנתים שעסקו בפיתוח המטבע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

איך משיגים ביטקוין?

אפשר לקנות מאחרים (או לבקש אחד כמתנת יום הולדת...) אבל יש גם דרך שנקראת 'כרייה', המכונה כך בהשאלה לכריית זהב. הכרייה בה מדובר במקרה זה היא אלקטרונית. במערכת הביטקוין הוגדרו מראש 21 מיליון מטבעות ביטקוין בלבד, והערכה היא שעד 2140 לכל היותר תסתיים הכרייה של כל המטבעות הללו.

איך כורים ביטקוין? על ידי פתרון אלגוריתמים מסובכים. עצם הפתרון מהווה עיבוד לפעולות מסחריות עם ביטקוין, ותמורתו המפצחים מקבלים מטבעות ביטקוין חדשים. אבל הכרייה הזו דורשת כוח חישובי עצום, שרק מחשבים מעטים יכולים לספק, ולכן מקובל יותר שמתאגדות יחד 'קבוצות כרייה', רותמות יחד את משאבי המחשוב שלהן, וכך פותרות את האלגוריתם. השכר בסך 25 מטבעות ביטקוין מתחלק אז בין כולם – יש בהחלט אפשרות להחזיק בחלקים של מטבע ביטקוין, שיכול להתחלק עד לשמונה ספרות אחרי הנקודה העשרונית – במילים אחרות, אפשר לחלק כל ביטקוין ל- 2,099,999,997,690,000 שברירי ביטקוין.

אזהרה: אם אין לכם רקע רציני במחשבים, אל תחשבו אפילו על השתתפות בכרייה. מדובר במשימה תחרותית וקשה שמיועדת בעיקר למשוגעים לדבר שחיים בקודים ומדברים באלגוריתמים.

רוצה ביטקוין! מה עושים?

דבר ראשון, תצטרכו 'ארנק דיגיטלי' – קובץ שכולל את קודי הזיהוי האנונימיים שלכם ורישום של כל היסטורית הפעילות שלכם עם ביטקוין. הבעיה היא שהקובץ הזה מסונכרן לרשת הביטקוין העולמית ולכן, אם אין לכם מחשב עוצמתי במיוחד, הוא יכול לחסל את כל שאר הפעילות הממוחשבת שלכם. הפתרון הנפוץ (אך הפחות בטיחותי) הוא לאחסן את הקובץ על שירות ענן כלשהו.

מי מקבל תשלום בביטקוין?

שירותים אינטרנטיים ואתרים בינלאומיים רבים מקבלים תשלום בביטקין, וכך נהנים גם מקלות של העברה ובטיחות עסקה, וגם מתדמית של 'צעירים' ו'קולים'. מלבד זה יש בכל מדינה רשימה מגוונת מאד של בעלי עסקים שהביטקוין קורץ להם והם מאפשרים תשלום בו, מעורכי דין ועד בתי קפה. בישראל, עיקר העסקאות בביטקוין נעשות על ידי חברות ישראליות שמשלמות כך לספקים בחו"ל: באופן זה, למשל, הן חוסכות את העמלות לחברות האשראי. אחת החברות הגדולות לעסקאות ביטקוין בישראל דיווחה באוגוסט כי ביצעה ב-2017 עסקאות ביטקוין בשווי של כחמישה מיליארד שקלים.

ביפן, אגב, החל ממרץ 2016 הביטקוין הוא הילך חוקי לכל הדבר וברוב המדינה ניתן לשלם בו בכל בתי העסק, בדיוק כמו בכרטיס אשראי.

האם אפשר לאבד ביטקוין?

בהחלט. מחקר שהתפרסם לאחרונה דיווח כי כארבעה מיליון ביטקוינים אבדו כנראה לנצח. הביטקוין מוגן במערכת מורכבת של סיסמאות וכאשר אנשים שוכחים אותן ואת מידע השחזור שלהם, הביטקוין אבוד. כך למשל, ב-2013 השליך אזרח אמריקאי בטעות לפח את הדיסק הקשיח שלו שהיה המקום היחיד בו אוחסן המידע על הביטקונים שלו – אבדה שכיום מוערכת ב-108 מיליון דולרים, וקבורה לנצח במדמנה כזו או אחרת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם אפשר לגנוב ביטקוין?

כן. מערכת הביטקוין אמנם תוכננה כך שפריצה לארנק קשה עד בלתי אפשרית, אבל יש מספר דרכים בהן נגנבו המוני ביטקוינים עד היום. מי שמאכסן את הארנק שלו בשירות ענן – חשוף לפגמי האבטחה של ספק הענן. מי שמאחסן את הארנק על המחשב שלו אמנם בטוח יותר, אבל תוכנת סוס טרויאני עדיין יכולה לגנוב את פרטי הזיהוי ולפרוץ לארנק שלו. הדרך הבטוחה היחידה לשמור על הביטוקין שלך היא לאחסן אותו בתוך 'ארנק חומרה' שרק שם נמצא המפתח הפרטי שלך לגישה למטבע הדיגיטלי. עד היום לא נגנב שום ביטקוין שאוחסן באופן הזה.

למה ערך הביטקוין ממריא פתאום?

שער הביטקוין ידע עליות ומורדות תלולות למדי בשנים האחרונות, אבל כעת שוב הכל דבש והוא נסחר במחיר של 11,100 דולרים ליחידה. למה זה קורה? בעיקר משום ש נציבות הסחר בחוזים עתידיים על סחורות בארה"ב הודיעה ביום שישי כי תתיר מסחר בחוזים עתידיים על המטבע הדיגיטלי ביטקוין בשלוש בורסות בארה"ב. חוזים עתידיים, למי שמתעניין, הן מכשיר פיננסי הנסחר בבורסה ולמעשה מהווה הימור על ערך עתידי: התחייבות לספק או לרכוש נכס כלשהו (סחורה, מטבע חוץ, נייר ערך וכו') במועד עתידי, כאשר המחיר (או שער חליפין במקרה של מטבע חוץ) נקבע מראש והתשלום מתבצע במועד מסירת הנכס או הסחורה.

תגיות:ביטקויןחדשות בהרחבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה