חדשות בארץ

לאחר דיון סוער: חוק ההמלצות אושר בקריאה ראשונה

למרות התנגדותם הנחרצת של חברי האופוזיציה, חוק ההמלצות אושר בקריאה ראשונה

  • י' כסלו התשע"ח
ח"כ דוד אמסלם (צילום: פלאש 90)ח"כ דוד אמסלם (צילום: פלאש 90)
אא

אמש (שני) אישרה מליאת הכנסת את חוק ההמלצות בקריאה ראשונה. החוק, שאושר לאחר דיון ממושך והתנגדות מצד חברי האופוזיציה, קובע כי המשטרה לא תוכל לפרסם את המלצותיה לפרקליטות בתום חקירות פליליות, והוא יחול גם על החקירות שכבר נפתחו נגד ראש הממשלה נתניהו.

חוק ההמלצות אושר לאחר פשרה, על פיה ייאסר על פרסום המלצות חקירה בכל התיקים שמנהלת המשטרה. עוד נקבע בהצעת החוק כי בתיקים רגישים, שלהם הוצמד פרקליט מלווה, כמו בתיקים של נבחרי ציבור, לא תוגש המלצה. אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יהיה סבור שיש בה צורך. במקרה כזה הוא יפנה למשטרה ויקבל אותה בעצמו. אולם, לא יהיה ניתן לפרסם את ההמלצות.

משמעות החוק היא שהמשטרה לא תוכל להגיש את המלצותיה להגשת כתב אישום, גם בתיקים בהם מעורב ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא אם היועמ"ש יבקש זאת. אך גם המלצה זו לא תוכל להתרפסם אלא תישאר חסויה.

במהלך הדיון תקפו נציגי האופוזיציה את נוסח החוק. יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, הודיע במהלך הדיון כי אם יאושר סופית הוא יעתור נגדו לבג"ץ. החוק הזה ייעצר בבניין הזה או בבניין ממול"- אמר לפיד, תוך שהוא מתכוון לבית המשפט העליון.

שרת המשפטים, ‏ איילת שקד, טוענת כי נוסח החוק לא משנה בצורה מהותית את המציאות הקיימת היום.  "החוק עבר רק בהסכמה איתי במסגרת הסדר. אני לא רואה בחוק הזה בעיה גדולה", אמרה שקד לעיתונאים בכנס שהתקיים באילת. "אני חושבת שאחרי שהוא ‏יעבור אתם תראו ‏שזה לא סוף העולם, וגם לפרקליטות יהיה נוח שהיא תקבל מהמשטרה ‏חומר ולא תושפע מלחץ של ‏התקשורת. היום יש לחץ להרשיע את נתניהו", ציינה שרת המשפטים.

ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) התנגדה בתוקף לחוק ההמלצות: ”חוק ההמלצות אתם קוראים לחוק הזה? החוק הזה ממליץ לציבור לעשות הכל בקלפי כדי להחליף אתכם. את כולכם. תמיכתכם של השותפות הקואליציוניות של הליכוד בחוק מראה על הפחד שלהן. הפחד מבחירות. אחרי שיצביעו בעד החוק, הפחד יהיה מוצדק", אמרה. "אתם מבקשים בחוק, לחבל בחקירה ושלטון החוק. כל זאת למען מטרה אחת: לאתרג ראש ממשלה", הוסיפה.

תגיות:חוקכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה