היסטוריה וארכיאולוגיה

אמת מארץ תצמח - ותוכיח: ראיון עם הרב זמיר כהן לרגל צאת "ארכיאולוגיה תנ"כית ג’"

אחרי ההצלחה הגדולה של שני הכרכים הקודמים, יוצא בימים אלה חלק ג' בסדרת "ארכיאולוגיה תנ"כית". מה הקשר בין הממצאים לבין החלטת אונסק"ו לגבי ירושלים, מה הופיע בתבליטים מתקופת כיבוש לכיש, והאם צפוי המשך לסדרה? ראיון עם הרב זמיר כהן

  • ט' כסלו התשע"ח
אא

רבים כבר קראו את שני הספרים הראשונים בסדרת "ארכיאולוגיה תנ"כית" של הרב זמיר כהן, אשר מראים פרט לפרט את הממצאים הארכיאולוגיים המקבילים לאירועים ההיסטוריים אשר מופיעים בתנ"ך. כעת יוצא לאור הספר השלישי בסדרה, אשר עוסק בתקופת מלכותו של שלמה המלך ובית המקדש הראשון, וממשיך להוכיח את אמיתות התנ"ך ע"י הממצאים מלב האדמה.

ויותר מכל, סדרת הספרים חוללה לא רק שינוי תפיסתי בקרב הציבור, אלא גם בקרב החוקרים והארכיאולוגיים, שלא היו יכולים להישאר אדישים אל מול התגליות והממצאים. "הכנים שבאנשי המחקר, כגון פרופ' גרפינקל וד"ר מזר ועוד רבים אחרים, עומדים נפעמים ומדברים על כך בהתפעלות רבה", מספר הרב זמיר כהן, מחבר הספר. "אבל מי שטען בעבר נגד התנ"ך וכעת רואה שהמגדל שבנה מתמוטט כמגדל קלפים - שותק או מנסה להצדיק את עצמו בטענות הבל".

 

 

מי שלומד תנ"ך מודע לכך שתקופת שלמה נחשבת 'תור הזהב' של עם ישראל על אדמתם. האם הספר מתאר ממצאים שמחזקים את התפיסה הזו?

"בניגוד לתפיסה שכמה פרופסורים מאוניברסיטת תל אביב ניסו להחדיר לציבור על תקופת דוד ושלמה, שכאילו התיאור התנ"כי מגזים חלילה בגדולת והיקף מלכותם ומעשיהם, הצגנו בספר ממצאים שמוכיחים, הן את מפעלי הבנייה האדירים ומפעלי המים הגאוניים של שלמה המלך במקומות שונים בארץ, והן בפרטים שונים הנוגעים לחייו - כמו הסיפור התנכ"י על הקשר המיוחד עם ממלכת שבא.

"לא הרבה מודעים לעובדה שאספקת המים לבית המקדש, שמשום עבודת הקרבנות נדרשו עבורו כמויות עצומות של מים, הגיעה למרומי הר הבית על פי חוק כלים שלובים ממעיינות הסמוכים לחברון, במערכת מסועפת של תעלות ומנהרות שהתפרסה על פני ששים ושמונה ק"מ! כל הממצאים האלה הובאו בספר בפירוט רב, ובצירוף תמונות מרהיבות שהושגו על ידי העורך הרב ניסן לברון ורעייתו ד"ר רבקה לברון, שזה המקום להודות להם על שלא חסכו שום ועמל וטרחה, כדי שהתוצאה תהיה איכותית ואמינה לחלוטין. הם ערכו בהתנדבות מלאה סיורים באתרים הארכיאולוגיים המוזכרים בספר לבדיקת הממצאים מקרוב, ותצלומים מרהיבים שצילמו בסיורים האלה משולבים בספר".

בשנה שעברה קיבלה אונסק"ו החלטה לפיה לעם היהודי אין קשר לירושלים. מה הספר מחדש בתחום הזה?

"אין החלטה הזויה מזו, ואין כמו הממצאים הארכיאולוגיים שנחשפים בארץ ישראל להוכיח גם לשמאל הקיצוני ביותר ולכופרים הגדולים ביותר, יהודים ושאינם יהודים, את אמינות הקשר ההיסטורי של עם ישראל לארץ ישראל. ממש בבחינת הכתוב בתהלים: 'אמת מארץ תצמח'. אדמת ארץ ישראל בכלל וירושלים בפרט מעלה ממצאים מדהימים, כמו טביעת החותם של חזקיהו המלך ששמו מופיע בו בבירור, וניתן לראותו בספר החדש, ועוד ממצאים רבים, שרק עיוור כמו הארגון התמהוני הזה יכול להתכחש אליהם ולומר כשהשמש זורחת במלוא תפארתה – שעכשיו לילה".

 

בין שלמה המלך לתקופת החורבן

האם 'מנסרת סנחריב' מתאימה במלואה למתואר במקרא, ואם לא – איך מוסברים ההבדלים?

"אין ספק שסנחריב, כמו כל מלכי העבר, לא ידווח על מפלותיו. בתבליט ענק שנחשף בארמונו שבנינוה שבאזור עירק נראה כיבוש העיר לכיש, שהיתה בממלכת יהודה, על ידי האשורים בראשות סנחריב מלך אשור. אבל במה שנוגע לירושלים מציין סנחריב כי הוא סגר את חזקיהו כמו ציפור בכלוב. הוא אינו מנסה להתפאר שכבש את ירושלים, שהרי סנחריב וצבאו נחלו מפלה ניסית ליד חומות ירושלים, כמסופר בתנ"ך. לא פלא שהוא מספר רק על מצור שהטיל על ירושלים. ואדרבה, הדיווח רק על מצור מלמד גם לדעת החוקרים, שסנחריב לא הצליח לכבוש את ירושלים. אגב, בתבליט כיבוש לכיש שהבאנו את צילומו בספר, רואים שבויים יהודים, גברים נשים וילדים, יוצאים לגלות, וכך ניתן לדעת כיצד נראו ומה לבשו היהודים אותה תקופה. לבוש מכובד וצנוע, עם כיסויי ראש לגברים ולנשים".

איזה מקום תפס פולחן הבמות האליליות בבית ראשון – לפי התנ"ך ולפי הממצאים הארכיאולוגיים?

"כידוע, התקופה שלאחר שלמה המלך ועד החורבן התאפיינה במבוכה גדולה ובמעברים חדים בין עבודת ה' לעבודת אלילים. אחד הממצאים המרתקים שהובאו בספר בהקשר לכך, הוא תצלום אסלת בית כסא שנמצאה בבית פולחן אלילי, אך הוא נמצא במקום שבו היה אמור להימצא הפסל עצמו... לדעת החוקרים ישנו רק הסבר אחד. בתנ"ך מסופר שחזקיהו המלך הפך את בתי העבודה זרה לבתי כסאות. והנה לפנינו ממצא מדהים שעלה מתוך העפר - ומוכיח את הכתוב".

את עיקרי הסיורים שנערכו לקראת הוצאת הספר, ערכו כאמור עורך הספר ורעייתו, שהרב מוקיר להם טובה מרובה על כך, באומרו כי אין כמו מראה עיניים וצילומים מהשטח. "רוב הסיורים שערכתי בעצמי באתרים ובמוזיאונים ובארכיוני רשות העתיקות התקיימו לפני שנים רבות, בעת שלמדתי את הנושא לעומקו", מוסיף הרב. "לחלק מהסיורים הצטרף החוקר יהושע עציון ז"ל, מחבר ספר 'התנ"ך האבוד', ועוד אחרים, בהשתתפות הצלם המעולה אוהד אמזלג".

האם יהיה חלק רביעי לסדרה?

"השאיפה היא להמשיך ולסקור את ההיסטוריה של עם ישראל לאורך ימי גלות בבל, תקופת מרדכי ואסתר, בניין בית שני, תקופת אנטיוכוס והאירועים בכל אותה תקופה קדומה, עד חורבן הבית ומרד בר כוכבא. הממצאים העולים מבטן האדמה בזמננו מפעימים כל לב יהודי, ומוכיחים לכל העולם את הקשר העמוק וההיסטורי שלנו לארץ ישראל. ככל הנראה יידרשו לכך עוד שני כרכים, וה' יעזרנו שנזכה לברך על המוגמר".

לרכישת הספר ארכיאולוגיה תנ"כית חלק ג'

לרכישת סט ארכיאולוגיה תנ"כית

תגיות:ארכיאולוגיההרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה