עובדות שלא ידעתם

ימי הולדת ביהדות: 5 עובדות מפתיעות על יחס היהדות ליום ההולדת

איך כדאי לחגוג את יום ההולדת, אלו ימי הולדת מיוחדים קיימים ביהדות, וכיצד ניתן לרומם את היום הזה? 5 עובדות ש(אולי) לא ידעתם

  • ט' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. יום הולדתו של האדם הוא בעל משמעות וחשיבות מיוחדת. בתלמוד מובא ש"ביום לידת האדם מזלו חזק וטוב". יום הלידה עצמו, ובעיקר היום בשבוע, משפיע על כל חייו של האדם, על טיבו ועל טבעו.

2. יום הולדתו של האדם הוא יום בו האדם מקבל שפע רב של כוחות של חיים, מידי שנה בשנה. ברוב המקומות בעולם חוגגים את יום ההולדת כחגיגה קלילה, סיבה למסיבה. אך למעשה, ביהדות מובא כי יום ההולדת הוא יום רציני, יום של חשבון נפש. זהו היום שבו הגיע האדם לעולם, ולכן יום זה מתאים לעריכה של חשבון נפש אישי: לאן הגיע עד היום? מה עשה עם הכוחות שנטעו בו? האם עשה טוב בחייו, או חלילה להיפך?

3. ביום ההולדת כדאי לאדם להרבות במעשים טובים, להוסיף טוב לעולם. כדאי לתת צדקה ביום זה, ויש הנוהגים לעלות לתורה ביום ההולדת – אם הוא יום שיש בו קריאת התורה, ואם אין בו קריאת התורה, נוהגים לעלות לתורה בשבת שלפני יום ההולדת.

4. ישנם ימי הולדת אשר מצוינים באופן מיוחד. מלבד יום הלידה עצמו, קיים כמובן יום בר המצווה. זהו יום חשוב במיוחד, שבו נכנס הנער לעול מצוות. נהוג לציין את היום הזה בסעודת מצווה, וכמובן בהתחלה של מצוות חשובות שהנער יכול לקיים כעת, כמו הצטרפות למניין, עלייה לתורה והנחת תפילין.

5. יום הולדת מיוחד נוסף הוא יום הולדת 60. רבים נהגו לחגוג את יום ההולדת הזה בסעודה גדולה ומפוארת, מתוך שמחה, משום שאדם שהגיע לגיל 60 יצא מכלל "כרת" (כלומר, מי שנגזר עליו כרת, עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל 60).

תגיות:עובדותימי הולדת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה