טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת ויצא: כוחה של האהבה

אהבת האחר קשורה בהכרח באהבת עצמנו, בהתחברות אל הנשמה האלוקית המפעמת בקרבנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני שנים אחדות פורסם סיפור אישי על-טבעי. האירוע התרחש בעת שנכנס אב אל מתחת לג'יפ המשפחתי, שמשקלו כשלושה טונות לערך, בכדי להחליף גלגל תקול. או-אז קרס הג'יפ שהורם ע"י "ג'ק", והאיש האומלל נלכד תחתיו. לשמע זעקות הכאב והמצוקה, הגיחה בתו בת ה-22, ומבלי לחשב חישובים מיותרים ולבזבז זמן יקר, עשתה את הבלתי יאמן... היא ניגשה לג'יפ הכבד, הרימה אותו, ופשוט חילצה את אביה ההמום לשלום.

זוהי איננה העדות הראשונה או האחרונה על מאורע מפעים שכזה. סיפור דומה נוכל למצוא בפרשת השבוע, בראשית כ"ט, פסוק י': "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת רָחֵל בַּת לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ".

הפרשה מגוללת את סיפורה של רחל, המבקשת לשאוב מים, כשסלע ענק חוסם את פי הבאר. בדרך הטבע, כדי להסיט אבן כבדה וגדולה כ"כ, נדרש צוות שלם של בחורים חסונים. אולם ברגע האמת, אדם אחד הופך את הבלתי אפשרי לאפשרי – יעקב אבינו.

מפרש רש"י: "ויגש יעקב ויגל" – כמי שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית, להודיעך שכוחו גדול.

אם כן, עלינו להכיר בעובדה שהכוח הגדול והעצום ביותר, במציאות הרוחנית והגשמית כאחד, הוא כוח האהבה. כוח שכזה הוא למעלה מהטבע, מעבר לכל דמיון, והוא שמאפשר לכל אדם, להפוך גם את הבלתי אפשרי, למציאות חיה וקיימת.

כאמור, אין ספק שבכוחה של אהבה לשבור את כל חוקי הטבע, אולם אדם יכול לזכות בתכלית האהבה, אך ורק כשזוכה הוא להגיע לאהבת עצמו. ברור לכל שאהבה אמתית איננה כוללת הלקאה, ביקורת והתייסרות עצמית אינסופית, כי אם קבלה, הכלה, סבלנות וסובלנות עצמית, כמו גם "הדממת מנועים", והתחברות פנימית.

כשנתבקש חבקוק להעמיד את התורה כולה על אחת, אמר: "ואהבת לרעך – כמוך". כלומר, אהבת האחר, קשורה בהכרח באהבת עצמנו. בהתחברות אל הנשמה האלוקית המפעמת בקרבנו. מובן שאין הכוונה ל"אהבה עצמית" של אחד בפה ואחד בלב, כי באהבה הנבנית על ידי קבלת הדרכה אישית, כמו גם רכישת כלים שונים, המאפשרים לנו לפרוץ את כל אותן חומות פנימיות, שנוצרו לנוכח אירועי ומשקעי החיים.

אז כדי להפוך את ה"בלתי יאמן" למציאות קיימת ואינטגראלית בחיינו, ולגלות את אוצרות היכולות הגרנדיוזיות, העל טבעיות, העוצמתיות, המפעמות בנו, עלינו לצאת וללמוד לאהוב ולקבל עצמנו, ללא תנאים ובענווה. וכשזוכים לכך, אזי המציאות הנוצרת עולה על כל דמיון!

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:פרשת ויצאהרבנית חגית אמאייב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה