הורים וילדים

אנחנו עובדים על אוטומט, אבל מה זה נותן לנו?

הקב"ה נתן לנו, בחסדו, את היכולת לעבוד "על אוטומט". אבל לפעמים, האוטומט הזה פוגע בנו, וצריך לשנות אותו

  • ד' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה היה קורה אילו כל פעם היית צריכה להשקיע מחשבה במה את אמורה לעשות עכשיו בשביל להכין את ילדיך ללימודים?

תוהו ובוהו! בזבוז זמן משווע! כל יום מחדש לחשב מה לעשות!

קבלנו מתנה גדולה מאוד מהבורא יתברך. המתנה היא, היכולת לעבוד על אוטומט.

כל בוקר כמו רובוט את מעירה את הילדים, מכינה להם את התיקים, מסרקת, מישרת, ו... כולם מחוץ לבית. אין צורך להשקיע מחשבה. את אפילו עושה כמה פעולות בו זמנית.

איזו יכולת מבורכת.

האם יש לאוטומט גם מחיר?

1. מוישי מגיע הביתה. מכנסיו קרועות. גם אתמול הוא הגיע הביתה עם מכנסים קרועות, ואת כבר יודעת, הניסיון כבר לימד אותך. גם מחר זה יקרה! ואת מתעצבנת. את בקושי מתאפקת מלצעוק עליו. האין לדבר סוף? את שואלת את עצמך שוב ושוב. יום יום אותו סרט! וכן, יום יום אותו אוטומט אצלנו. אותה תגובה שלנו למצב הזה. אוטומט שלא מועיל לנו, מכשיל אותנו וגורם נזק לילד. צריך להחליף את האוטומט הזה עם אוטומט אחר, וזו עבודה. זה ללמוד להיות מודעים לאוטומטים שמנהלים ומכשילים אותנו. לראות ולתרגל התנהלות נכונה מול אתגרים חוזרים ונשנים עם ילדינו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

2. הילדה עולה בוכייה מלמטה. לא מזמן ירדה, כל כולה שמחה, לשחק עם חברותיה. אז מה קרה עכשיו? על מה הבכי קורע הלב הזה? מתברר לך שחברותיה לא רוצות לשתף אותה במשחקי החבל שהן משחקות בחצר. את מרגישה צביטה בלב. מרחמת על הילדה. להרגיש שדוחים אותה, שלא רוצים לשחק אתה, באמת פוגע מאוד. ו... האוטומט שלך נכנס לפעולה. את מתחילה לתת עצות לילדה. אולי.... ואולי..... והילדה ממשיכה לבכות. לא מוכנה לשמוע לעצות הטובות שלך. את כל כולך רצון טוב לעזור לילדה. מיד נרתמת למשימה. כי כך אנחנו רגילות, לגונן, לקפוץ ולעבור לפעולה כשנראה לנו שעשו לנו  או לילדינו עוולה. אבל בכנות, האם אנחנו משיגות תוצאות רצויות בהתנהלות שלנו? אולי היה עדיף להשתתף קודם בצערה של ביתך. לשקף לה את מה שהיא מרגישה. ושזה באמת מאוד פוגע כשלא משתפים אותנו במשחק. ואחרי שהשתתפנו בצערה, נעבור לשלב הבא. לא! עוד לא עצות. נשאל קודם אותה, מה היא חושבת שכדאי לעשות?אולי היא תצליח להגיע לפתרון לבד. ואז הרווחנו גם פתרון טוב וגם ילדה שלמדה לבדוק האם היא מצליחה להסתדר לבד. אם אנחנו רואות שקשה לה להגיע לפתרון, נעזור לה, אנחנו, למצוא את הפתרון הטוב בשבילה.

3. אופס! צרחות בוקעות מחדר הילדים. מריבה. מירי ומוטי רבים. מירי בוכה בקולי קולות? מה קרה? את ממהרת להגיע לזירת האירוע. והתגובה שלך כבר על קצה הלשון. איך באמת תגיבי לסיטואציה מעין זו? מה האוטומט שיקפוץ לך?  אשמח שתשתפי אותי במחשבות שלך. תשובות אפשר לשלוח לכתובת מייל saralangzam@gmail.com  או בדואר לכתובת: שרה לנגזם, רח' יונה הנביא 19, בני ברק 51366.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות אימהות לחינוך ילדים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים", ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםאוטומטי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה