חדשות בריאות

מחקר חדש: משככי כאבים ללא מרשם עוזרים לא פחות מתרופות על בסיס אופיום

בעידן של מגיפת התמכרויות לתרופות על בסיס אופיום, מחקר חדש נותן תקווה: במקרים רבים, מסתבר, משככי כאבים ללא מרשם יעילים לא פחות

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד מהאתגרים הגדולים שעומדים בפני מומחי בריאות הציבור היום הוא המגיפה של התמכרות לתרופות על בסיס אופיום. התסריט הקלאסי הוא כזה: אדם עובר ניתוח או לוקה בבעיה הגורמת לו לכאבים קשים, ומקבל מרשם לתרופות מקבוצת האופיאטים על מנת שיצליח להתמודד עם הכאב. בגלל הכאבים החזקים, הוא לא משתמש בתרופות בדיוק לפי ההוראות ולוקח יותר כדורים ממה שהורה לו הרופא. עד מהרה, הוא מפתח התמכרות. ובמקרים רבים, סופה של ההתמכרות הזו הוא מוות – כמו כל התמכרות אחרת לסמים מזיקים.

כחלק מהניסיון להילחם בתופעה, נערך מחקר חדש של קולג' אלברט איינשטיין וקולג' אלבני בניו יורק במטרה לבדוק האם אכן תמיד יש צורך לרשום דווקא תרופות על בסיס אופיום לכאבים אקוטיים חזקים. התוצאות המפתיעות: לפעמים תרופות ללא מרשם – המסוכנות הרבה פחות – יעילות ממש באותה מידה.

החוקרים בדקו אנשים שהגיעו לחדר מיון עם כאבים עזים בכתפיים, בזרועות, בירכיים או ברגליים. רוב הכאבים נגרמו משברים, נקעים, ופציעות אחרות. המטופלים חולקו לארבע קבוצות, כאשר שלוש קבוצות טופלו כל אחד בתרופה אחרת ממשפחת האופיאטים, בעוד הקבוצה הרביעית קיבלה משככי כאבים שאינם דורשים מרשם רופא. לאחר שעתיים, כשנבדקה רמת הכאבים של הפציינטים, הגיעה התגלית המדהימה: כל הקבוצות נהנו מאותה רמה של הקלה בכאבים, ולאופיום לא היה שום יתרון.

"חלק מהרופאים חושבים אוטומטית ששברים דורשים משככי כאבים אופיואידיים, אבל המחקר מספק הוכחות שהתרופות הללו לא תמיד נחוצות, גם במקרה של שבר", אומר ד"ר אנדרו צ'אנג, החוקר הראשי. צ'אנג מבהיר, עם זאת, שהמחקר איננו מוכיח שאין מקום ברפואה לתרופות על בסיס אופיום: המחקר לא בדק, למשל, פציינטים שסבלו מכאבים כרוניים בגלל מחלה קשה, או כאלה שהפציעות שלהם היו מורכבות וקשות מאד. בנוסף, יש פציינטים שבגלל בעיות בריאות מסוימות מנועים מליטול דווקא תרופות ללא מרשם, וזקוקים לאופיואידים.

מה כן אפשר ללמוד מהמחקר? שלא תמיד התרופה החזקה והמסוכנת יותר באמת מועילה יותר. פציינטים צריכים להיות מודעים לכך שברוב המקרים אופיואידים לא אמורים להיות טיפול קו ראשון, ושהגלולות שיש להם בבית יכולות להועיל באותה מידה. "אם ניתן תרופות ללא מרשם לפציינטים בחדר מיון והם יראו שהתרופות הללו עוזרות", מסכם צ'אנג, "יש סיכוי טוב יותר שהפציינט יסכים גם בשחרור שלו מבית החולים שאין לו צורך במרשם לתרופות על בסיס אופיום".

תגיות:בריאותתרופותמשככי כאבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה