בריאות ותזונה

לחמית מצהיבה ועייפות כרונית: 5 סימנים לכך שהכבד שלכם נמצא בסכנה 

כשמדובר בבריאות הכבד, לא תמיד אנחנו יכולים לאבחן את הליקויים שלו בזמן אבל כשאנחנו כן מצליחים, הדבר יכול למנוע מחלות כבד כרוניות, קטלניות ומסכנות חיים. לפניכם חמישה סימנים שיכולים להעיד על כך שבריאות הכבד כבר לא מה שהייתה פעם, ושיש צורך לפנות לקבלת טיפול רפואי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשמדובר בבריאות הכבד, לא תמיד אנחנו יכולים לאבחן את הליקויים שלו בזמן אבל כשאנחנו כן מצליחים, הדבר יכול למנוע מחלות כבד כרוניות, קטלניות ומסכנות חיים. לפניכם חמישה סימנים שיכולים להעיד על כך שבריאות הכבד כבר לא מה שהייתה פעם, ושיש צורך לפנות לקבלת טיפול רפואי:

 

הסימן הראשון - גוון צהוב בלחמית העין

גוון מצהיב בלחמית העין מעיד לא פעם על ליקויים בבריאות הכבד או בתפקודו. הכבד אחראי על סילוק חומר בשם בילירובין - שהוא זה שגורם לצבע הצהוב. במידה והכבד לא מתפקד כמו שצריך, הבילירובין 'משתלט' על האזור וצובע הכל בצהוב - בעיקר בעיניים אך יכול להתפתח למקומות אחרים בגוף (צהבת). מכאן שהצהבת היא לא מחלה כפי שנהוג להתייחס אליה, אלא חוסר תפקוד תקין של הבילירובין. 

 

הסימן השני - עייפות כרונית על בסיס קבוע

עייפות ותשישות כרוניות בהחלט עשויים לבטא חולשה של הכבד, ויש להזים את החשש במידה והוא פורץ. מחקרים שנעשו בתחום בריאות הכבד מצאו קשר ישיר בין תשישות כרונית לבין נזק שהולך ומתהווה בכבד, וההשערה היא שזה מתרחש כאשר ישנו שינוי קיצוני במאזן הכימיקלים וההורמונים במוח. או אז, כאשר הכבד פגוע, נפגעים גם מוליכים עצביים חשובים כגון הסרוטונין - דבר שמשפיע ישירות על רמת התפקוד המנטלי והגופני שלנו. 

 

הסימן השלישי - נפיחות בחלקה הימני של הבטן, שמסרבת לרדת

תחושת נפיחות וכאב תדיר בחלקו הימני העליון של הבטן, יכולה להעיד על בעיה בכלי הדם שנמצאים מסביב לכבד. חולים במחלות כבד לא עלינו מדווחים לעתים קרובות על סוג כזה של נפיחות, זאת בשל הצטברות נוזלים בבטן שמכונה בעגה הרפואית 'מיימת'. 

תופעה זו לרוב מתחילה בבטן אך עשויה לעבור גם לקרסוליים ולגרום לכאבים עזים. 

 

הסימן הרביעי - בלבול ושכחה

תופעה של בלבול ושכחה מתרחשת בעיקר בגילאים מבוגרים יותר, אולם אצל מי שסובל מתפקודי כבד לקויים - הדבר בהחלט יכול להוות סימן אזהרה. רובנו נוטים להתייחס בצורה אדישה וסלחנית משהו כאשר אנחנו מאבדים חפצים, אך כשהדבר מתרחש לעתים קרובות הוא עלול להעיד על רעלנים שהצטברו בכבד (מה שמתקרא במונחים רפואיים 'אנפצפלופתיה כבדית') ועל חוסר יכולתו להתפטר מהם. 

רעלנים אלו זורמים היישר אל המוח, ומשבשים את תפקודו הקוגניטיבי. 

 

הסימן החמישי - בחילות, בעיות עיכול וצרבות לעתים קרובות

בחילות, בעיות עיכול תכופות וצרבות צצות אף הן כשהכבד לא עושה עבודתו נאמנה. כך שאם אינכם סובלים מבעיית עיכול כלשהי בדרך כלל, זה הזמן לבצע בדיקות תפקודי כבד ולראות שהכל בסדר. 

תגיות:כבדבריאותסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה