ונשמרתם

זהירות: שושנת יריחו תוקפת בשומרון

זבובי חול המעבירים את מחלת שושנת יריחו מסתובבים בהמוניהם באזור השומרון. כמחצית מהנפגעים ילדים עד גיל 14

  • כ' חשון התשע"ח
אא

עשרות מקרים של 'שושנת יריחו' נרשמו לאחרונה ביישובי השומרון, 56 מהם ביישוב 'צופים'. המחלה, המועברת על ידי זבוב החול אל האדם, תוקפת בעיקר ילדים עד גיל 14. התושבים סובלים, חוששים לצאת מהבית ומצפים לפיתרון.

מחלת שושנת יריחו, ובשמה האמיתי לישמניה טרופיקה, מוכרת גם כ'קדחת שחורה' ו'מחלת זבובון החול'. כשמה כן היא, המחלה מועברת על ידי זבוב החול אל האדם. המחלה מייצרת פצעים שחורים וגדולים הנראים ממש כמו בורות בעור וגורמים לסבל רב לנפגע. שפני הסלע, הנפוצים מאוד באזור השומרון, הם המפיצים עיקריים של הזבובים ואיתם המחלה.

"לא ייתכן שמפקירים את בריאות הציבור", אומר ראש מועצת שומרון יוסי דגן. "יש רחובות שלמים ביישוב צופים שנפגעו מהמחלה. מדובר בהחלטה של המשרדים הממשלתיים, משרד הביטחון והמשרד להגנת הסביבה להעביר את התקציב הרלוונטי לטיפול במפגע".

ראש המועצה פנה לגורמים במשרדים הממשלתיים על מנת שיטפלו בנושא, אולם עד עתה, לטענת המועצה האזורית שומרון, משרדי הממשלה לא נתנו פיתרון. לפני כשנתיים נפתרה בעיה דומה בישוב פדואל כשהמשרד להגנת הסביבה נכנס לתמונה, וכעת גם תושבי צופים מייחלים לפיתרון.

לטענתו של דגן, הבעיה נובעת מבניית גדר ההפרדה, שיצרה בתי גידול לשפני סלע, שהם הנשאים של המחלה:

גם במושב סלעית נרשמו מספר מקרים של המחלה שהחלה להתפשט. עבודות ההרחבה ביישוב חשפו סלעים חדשים והמסלעות שנבנו מזמינות אליהן עוד ועוד שפני סלע. התושבים חוששים שעם בוא הקיץ המצב רק ילך ויחמיר ואף פתחו עצומה אינטרנטית בנושא.

מומחים ממליצים למתגוררים באזורים הנגועים להקפיד על לבישת בגדים ארוכים ועל שימוש בתכשירים דוחי חרקים כדי שזבובי החול הנושאים את הטפיל לא יוכלו לעקוץ.

אם המחלה מטופלת כראוי, הנגעים חולפים בתוך כמה שבועות. עם זאת, הנגעים יכולים לחלוף גם מעצמם, ללא כל טיפול. הפצעים עשויים להתרפא ללא טיפול בתוך 24-6 חודשים, תלוי בסוג הנגיף. עם זאת, במקרים לא מטופלים עלול להופיע כיב באזור הנגע, והמחלה אף עלולה להתפשט למקומות נוספים בעור או בגוף. גם לאחר טיפול עלולה לעיתים להישאר צלקת במקום העקיצה.

תגיות:שושנת יריחויהודה ושומרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה