חדשות בריאות

החוקרים הופתעו: האם עירוי דם מצעירים יכול לרפא אלצהיימר?

חולי אלצהיימר שקיבלו פלזמה מאנשים צעירים הוכיחו שיפורים משמעותיים בכמה מדדים הבוחנים את עצמאותם, כגון היכולת שלהם לקנות בעצמם, לשלוט על כספם ולאזן את פנקסי ההמחאות שלהם. מחקר פורץ דרך?

  • י"ח חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שהתפרסם בכנס רפואי בבוסטון מעלה ממצאים מפתיעים: מסתבר שחולי אלצהיימר שקיבלו עירוי דם צעיר הוכיחו שיפור בחשיבה ובזיכרון שלהם.

הבסיס למחקר היו מחקרי עבר שהוכיחו שעירוי דם של עכברים צעירים משפר את יכולותיהם הקוגניטיביות של עכברים מבוגרים. החוקרים רצו לבדוק האם עירוי פלזמה מסייע גם לבני אדם, ונדהמו לגלות, באקראי, כי חל שיפור משמעותי בתפקודים הקוגניטיביים של חולים שקיבלו עירוי דם צעיר.

במהלך המחקר, שבוצע על ידי אוניברסיטת סטנפורד, גויסו 18 חולי אלצהיימר במצב מתון עד בינוני, שקיבלו ארבעה עירויים בשבוע של תמיסת מלח (פלצבו) או של פלזמה מתורמים בגילאי 18-30.

לאחר מכן, במשך שישה שבועות המשתתפים לא קיבלו אף עירוי. בהמשך, החליפו החוקרים את העירויים שקיבלו המשתתפים, כך שאלו שקיבלו בעבר את הפלזמה קיבלו את הפלצבו ולהיפך. המשתתפים השתתפו גם במבחני זיכרון והערכות על יכולתם לבצע משימות יומיומיות. בהמשך הניסוי נשארו רק 9 אנשים, שקיבלו כולם עירוי פלזמה, פעם בשבוע למשך חודש.

עם תום הניסוי הופתעו החוקרים לגלות כי החולים שקיבלו את הפלזמה הראו שיפורים משמעותיים בכמה מדדים הבוחנים את עצמאותם, כגון היכולת שלהם לקנות בעצמם, לשלוט על כספם ולאזן את פנקסי ההמחאות שלהם.

החוקרים ביקשו להבהיר כי מדובר במחקר ראשוני וקטן, ויש לזכור כי למרבה הצער, אין תרופה שיכולה להאט את ההתקדמות של מחלת האלצהיימר. עם זאת, מדובר במחקר פורץ דרך, שעשוי להוות פתח למחקרים נוספים בנושא.

אלצהיימר היא מחלה קשה ומתקדמת של מערכת העצבים המרכזית, הנפוצה בייחוד (אך לא רק) בקרב קשישים. היא מתבטאת בניוון איטי ומתמשך עד למוות של תאי העצב במוח. המחלה מתאפיינת בירידה קוגניטיבית. תחילה בולטת בייחוד הפגיעה בזיכרון. עם הזמן נפגעים גם תפקודים עליונים אחרים של המוח, כמו ההתמצאות, יכולת החשיבה והסקת המסקנות ועוד. עם המשך הניוון המוחי נפגעת גם הפעילות המוטורית של החולה כמו כושר ההליכה, נפגעים כושר האכילה והשליטה על הסוגרים. 

תגיות:אלצהיימרבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה