הריון ולידה

כך זכתה האחות להציל את חייהם של אם ובנה

האחות נעמי זנגולזס, עובדת קופת החולים 'מכבי שירותי בריאות', זכתה להציל חיי אם ובנה בזכות אבחון מדויק ומהיר

  • ח' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחות בקופת החולים 'מכבי' זכתה להציל חיי אם ובנה בזכות אבחון מדויק ומהיר. הסיפור החל לפני ארבעה חודשים, כאשר ת', אם צעירה משכונת רמות הגיעה לקופת החולים כשהיא בחודש התשיעי להריונה, לשם מעקב הריון אצל האחות נעמי זנגולזס.

כאשר ראתה האחות זנגולזס את תוצאות הבדיקות, היא הבחינה בנוכחות של חלבון בשתן ובלחץ דם גבוה. האחות חשדה שמדובר ברעלת הריון והפנתה את ת' אל בית החולים, שאישרו את האבחנה.

למחרת היום, התקשרה האחות נעמי אל ת' ושאלה אותה לשלומה. ת', שהחליטה לשמור את מספר הטלפון של האחות הלבבית והמקצועית, לא ידעה שזו תהיה האחות שתזכה להציל את בנה, מספר חודשים לאחר מכן.

בשבוע שעבר, ארבעה חודשים לאחר הלידה, הבחינה ת' במשהו מטריד בעינו של בנה הגדול בן ה-9. עינו התנפחה והתמלאה שלפחיות, הילד זעק מכאבים, ולפתע החל גם פיו להתנפח והוא התקשה לנשום.

ת' החליטה להשתמש במספר הטלפון השמור אצלה בזיכרון – של האחות זנגולזס, אשר תוך כדי תשאול של האם הבינה שמדובר בשוק אנפילקטי – תגובה אלרגית חמורה המסכנת חיים. האחות הדריכה את האם לסייע לבנה ולהזריק לו אפיפן.

במקביל, הוזעקו כוחות ההצלה שהבהילו את הילד אל בית החולים. שם התברר כי ללא הנחיית האחות, האירוע היה עלול להסתיים באסון. סדרת בדיקות הצביעה על הגורם לתגובה החמורה: הילד אלרגי לאגוזים, בוטנים, ביצים ומוצרי חלב. ככל הנראה נחשף לאחד הגורמים ושפשף את עינו. האלרגן שחדר לגוף גרם לתגובה החמורה.

שוק אנפילקטי הוא תגובה מוגזמת וחריפה של הגוף, שעלולה לסכן את החיים, וגורמת בסופו של דבר לחסימת מערכת הנשימה. ללא טיפול מיידי, שוק אנפילקטי עלול לגרום לתוצאות בלתי הפיכות, ואף למוות. שוק אנפילקטי מתרחש במהלך מפגש של האלרגן עם נוגדנים הנמצאים בזרם הדם. נוגדנים אלה מזהים את האלרגן כזר (למרות שאינו אמור להיות מזוהה כך) ומתחילים בשרשרת תגובות של התגובה האלרגית. התגובות האלה מתווכות על ידי החומר היסטמין, שמגרה את תאי הגוף השונים לתגובה המהירה. חשוב לציין ששוק אנפילקטי יכול להתקיים רק לאחר מפגש של האלרגן עם זרם הדם. בגלל שהאלרגן מסתובב חופשי בזרם הדם, מתאפשרת התגובה המהירה שעלולה לגרום גם למוות.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידההריוןנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה