חדשות בריאות

סובלים ממיגרנות? זו הדרך של המוח שלכם להגן על עצמו

על פי ההערכות, כ-14% מהאוכלוסייה סובלים ממיגרנות. מדובר בקצת יותר ממיליון איש. תיאוריה חדשה מסבירה כי המיגרנה היא דווקא... חיובית

  • י"ג חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאב ראש מסוג מיגרנה (migraine) מהווה אבחנה של מחלה רפואית מוחית, המאופיינת בכאב המופיע בפעימות אינטנסיביות או תחושת פולסים באזור ממוקד בראש - לרוב בקדמת הראש או באחד מצדי הראש, ולרוב מלווה בבחילות, הקאות ורגישות קיצונית לאור ולרעש. התקף מיגרנה לרוב נמשך 4 עד 72 שעות ללא טיפול, ולעתים רחוקות אף מעבר לכך, ולרוב אינו מאפשר פעילות שגרתית ומלווה בתחושה של צורך לנוח במקום חשוך ושקט.

מהו מקור המיגרנות? תיאוריה חדשה שפורסמה בכתב העת Headache מציעה הסבר מפתיע לתופעה המייסרת. לאחר שבחנו החוקרים את כל המחקרים הרלוונטיים בנושא, שפורסמו בין השנים 1990-2014, הם הגיעו למסקנה כי המיגרנה היא דווקא טובה: המיגרנה מגנה על המוח מפני רדיקלים חופשיים שפוגעים בהתחדשות התאים שבו.

חשוב להבין כי רדיקלים חופשיים, שהם למעשה מולקולות שנוצרות בתהליך העיכול, מסתובבים בגוף ועלולים לפגוע בייצור התאים בגוף, להגביר את הסיכון לסרטן ואף לפגוע במוח. על מנת למזער את השפעתם של הרדיקלים החופשיים, חשוב לשלב בתזונה מאכלים הכוללים נוגדי חמצון בשיעורים גבוהים כמו פירות יער, אגוזים, עלים ירוקים, ירקות כתומים ותה ירוק.

כעת מסבירה התיאוריה החדשה כי הגוף מפתח מיגרנות על מנת להגן על עצמו מפני הרדיקלים החופשיים. על פי התיאוריה, בזמן מיגרנה משתחררים במוח נוגדי חמצון, וכן מופרש המוליך העצבי סרטונין. זאת לצד ירידה בפעילות החשמלית בקליפת המוח. תהליכים אלו מובילים לירידה בהפקת הרדיקלים החופשיים, מסייעים להגן על הנוירונים במוח ומעודדים את ההתחדשות שלהם.

חשוב לזכור כי בשלב הזה מדובר בתיאוריה בלבד, אך היא פותחת לנו פתח נוסף להבין את הפלאים הטמונים בגוף האדם, ואת החכמה המיוחדת הטמונה בו כדי להגן על עצמו.

למחלת המיגרנה קשר משמעותי לתזונה ולאורח חיים לחוץ. אם אתם סובלים ממיגרנה, הפסיקו לצרוך קפאין. המרכיב הנמצא באופן טבעי בשלל מזונות ומשקאות אחראי להתרחבות כלי הדם ומגביר בצורה משמעותית את תדירות ההתקפים. גם למזון מעובד קיימת השפעה מהותית על הסובלים ממיגרנה.

נוסף על כך, תופעת הסטרס, לחץ נפשי בו שרוי חלק גדול מהאוכלוסייה, מוגדר כגורם ראשון במעלה למיגרנה. מחקרים מצאו שמי שעוסק במקצועות לחוצים במיוחד, דוגמת אחיות ומכבי אש נוטים לסבול יותר מהתופעה בשיעור ניכר. גם שעות שינה לא סדירות, תופעה נגררת לכל אלה, ולהתמכרות אותה חווים רבים לעולם המידע, הרשתות החברתיות והצורך התמידי להיות מחובר הוכחו כטריגרים להתקפים. אם אתם סובלים ממיגרנות, נסו למצוא הרגלי חיים שיעניקו לכם שלווה, אופטימיות, נינוחות ורגיעה.

תגיות:בריאותמיגרנהמוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה