כתבות מגזין

"אין סיכוי שיהיו לך ילדים", אמר הרופא לרחלי ראובן. אבל זה לא עצר את חייה

רחלי ראובן אינה שוכחת את הרגע בו הודיע לה הרופא: "אני מצטער לומר לך, אבל אין סיכוי שיהיו לך ילדים", היא זוכרת את הצער והכאב, אך גם את אמירתה להקב"ה: "מהיום תראה אצלי רק דמעות של שמחה". כעת היא יוצאת במופע 'קול מהשמיים' בו מספרת את סיפורה

בעיגול: רחלי ראובן (צילום: shutterstock)בעיגול: רחלי ראובן (צילום: shutterstock)
אא

השיחה עם רחלי ראובן היא שיחה מעצימה. אי אפשר שלא לחוש עוצמה כאשר משוחחים עם אישה שבמשך שנים ציפתה לזכות להביא ילדים לעולם, אך למרות שהדבר לא עלה בידה, היא אינה פוסקת מלחייך, להאיר פנים ולחזק את כל מי שנמצא מסביבה.

רחלי, למרות הכאב שליווה אותה לאורך כל הדרך, לרגע אינה נשמעת מדוכאת. "ברור לי היטב שמה שקורה כרגע בחיי זה הכי טוב והכי נכון בשבילי", היא מסבירה לנו בפשטות. "אין משהו שיכול להתאים לי יותר, כי רק הקב"ה יודע מה מתאים וטוב לי".

יחד עם העוצמה, עמוסה השיחה עם רחלי גם באמונה. היא לרגע אינה מתלוננת על מצבה, אלא רואה לנכון לנצל אותו לשליחות שלקחה על כתפיה – לחזק נשים אחרות.

סיפורה האישי מתחיל למעשה כבר מאז שהייתה ילדה. "גדלתי בבית מסורתי", היא מספרת, "אבל מזה תשע שנים שאני בעלת תשובה. האמת היא שדווקא בגלל שהגעתי מבית שהאמין ושמר חלק מהמצוות המהפך היה עבורי קשה מאוד, כי הרי אף פעם לא הייתי מנותקת לגמרי מההלכה והיו דברים מסוימים שידעתי שצריך לעשות. אז מה שכן עשיתי נראה בעיניי ענק, ומי יכול להגיד לי שאני לא עושה מספיק?"

צעד אחר צעד היא התחזקה עד להתקרבות המלאה. "אמנם לא יצאתי מבית הוריי עם צידה לדרך של שלוש תפילות ביום או קריאת שמע, אבל יש דבר אחד שלקחתי והוא ליווה אותי תמיד. זוהי היכולת לדבר עם האלוקים. למדתי זאת מאמי עליה השלום, היא זו שהעניקה לי ולאחיי את הצידה הזו. אני אישית אימצתי את זה כדרך חיים וכבר מגיל צעיר מאוד הייתי מדברת עם אלוקים בצורה הכי ישירה והכי כנה. דיברתי עם אבא מהמקום התמים ביותר בלב שלי ותמיד חיכיתי גם לתשובות שלו. כמובן שכאשר התחזקתי הדיבורים האלו התחזקו בתוכי. לא היה יום בו לא דיברתי עם אבא".

 

אמרתי להקב"ה: "אני עושה אתך עסקה"

עד כמה הדיבור עם הקב"ה הפך אצל רחלי לאורח חיים ניתן לראות מסיפור השידוך שלה: "בגיל ארבעים עשיתי מהפך דרמטי בחיים המקצועיים שלי וחזרתי לארץ. זה היה אחרי שבע שנים שעבדתי בחו"ל בתחום האהוב עליי של תעשיית מוזיקה לסרטים ולמופעים. הגעתי עד הוליווד והתעסקתי עם השמות הכי גדולים, אבל אחרי שהתחזקתי הבנתי שלא שם מקומי והחלטתי לשוב לארץ".

באותו זמן היה ברור לה שהיא עומדת לחפש בארץ את זיווגה, אך כבר המילה 'שידוך' גרמה לה לצמרמורת וללחץ מפני הלא נודע. רחלי הייתה בקשר עם שני שדכנים ונפגשה 18 פגישות קשות ולא פשוטות. "בפגישה הח"י יצאתי ואמרתי להקב"ה כפי שהתרגלתי תמיד לפנות אליו: 'ריבונו של עולם, אני מרגישה שאת ההשתדלות שלי כבר עשיתי. אני לא יכולה לצאת עוד לפגישות, זה מאוד קשה לי, אבל אתה הרי מכיר אותי יותר מכולם, אז בוא נעשה עסקה - אני אעבור מביתי הנוכחי שהוא גדול ומרווח לדירת חדר ברכסים. אתגורר בדירה הסמוכה למדרשיה, וכך אתקרב אליך, ואתה תעזור לי למצוא את זיווגי במהירות.

"ובאמת, הגעתי לרכסים ופניתי למדרשיה", היא ממשיכה, "הרבנית מרים קלרמן ע"ה פתחה לי את הדלת. הצגתי את עצמי ואמרתי לה שאני רוצה לשכור חדר בדירה למשך חצי שנה, אך היא התפלאה, שכן בדרך כלל היא משכירה לפרק זמן של שנה. אמרתי לה: 'כן, אבל אני עשיתי עסקה עם הקב"ה ובתוך חצי שנה אמצא את זיווגי'. הרבנית גערה בי: 'אסור לעשות עסקה עם ה'', אז כמובן שדייקתי את הדברים והסברתי לה שיש לי ביטחון מוחלט בכך שאם רק הקב"ה ירצה, הוא יוכל לעזור לי למצוא את זיווגי בתוך חצי שנה. ובאמת, שלושה ימים לפני שחלפה חצי השנה כבר עזבתי את הדירה ונישאתי לבעלי".

כאשר רחלי מדברת על בעלה היא מתרגשת: "בעלי הוא עסקת חיי, הוא איש מיוחד, רגיש וירא שמיים. לא פעם אני אומרת לו ובאמת מאמינה בכך שהוא טוב לי יותר מעשרה בנים".

 

ואז אמר הרופא: "אנחנו לא יכולים לעזור לך"

מאז נישואיה של רחלי חלפו תשע שנים, ורחלי מציינת כי היא מרגישה שכל מה שעברה בימי חייה היה רק הכנה לניסיון הגדול ביותר, שכן במשך כל השנים שחלפו מאז החתונה היא לא זכתה לחבוק ילדים משלה.

"בתחילה חשבתי שהדברים יסתדרו בקלות, הגעתי לפרופסור בכיר ולאחר מכן לעוד פרופסורית, חשבתי שהם יוכלו לעזור לי, אבל כולם אמרו שהם מתנצלים ואין להם דרך לטפל בבעיה שלנו. רק כשפגשתי לבסוף מומחה לפוריות הוא הטיל את הפצצה: 'אני מצטער להגיד לך, אבל אנחנו לא יכולים לעזור לך, כי מבחינה רפואית את לא יכולה להיות אמא'.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"באותם רגעים", נזכרת רחלי, "כל העולם הסתחרר סביבי, ראיתי את השפתיים של הרופא נעות, אבל כבר לא הצלחתי לשמוע מה הוא אומר. יצאתי משם ובמשך שעתיים הסתובבתי ברחובות וכל הזמן ירדו לי דמעות מהעיניים. נהרות של דמעות...

"זה היה הלם, ממש שוק, כי עד אותו רגע לא שמעתי בכלל שמצבי כה חמור. כמובן שבעלי גם הצטער מאוד, אבל יש לו בן גדול ועוד שתי בנות מנישואים קודמים, כך שאצלו ההתמודדות בכל זאת שונה".

אחרי שעתיים של בכי ללא הפוגה פנתה רחלי אל הקב"ה בשפה הפשוטה ביותר. "אמרתי לו – 'אבא, אחרי שעברתי דרך כל כך ארוכה קיבלתי כעת את הבשורה הקשה ביותר עלי אדמות. אבל גם ברגעים כאלו אני לא בוכה כי אני באה אליך בטענה וגם לא בוכה כי אני שואלת למה. אני בוכה כי אני אישה וכי דמעתי מצויה. אני בוכה כי זוהי הדרך שלי לעכל את הבשורה. ואני גם רוצה להגיד לך תודה – תודה אבא שהדברים כבר נאמרו לי ושאין לרופאים עניין לטפל בי ולגרום לי לסבל שאין בו תועלת, תודה. ואני גם רוצה לומר לך ולהבטיח דבר אחד – מרגע זה לא תראה אצלי עוד דמעה של צער, אלא רק של תפילה'".

מאז עברו כמה שנים שלא היו פשוטות כלל. "גם המשפחה שלי מאוד הצטערה בשבילי. הם חשבו בטעות שבגלל שחזרתי בתשובה אני נמנעת מללכת לרופאים. אז באחד הימים אחותי באה אליי ושכנעה אותי ללכת לרופא מומחה שמכנים אותו 'הקוסם'. הלכתי איתה, לא בשבילי, כי כבר ידעתי את המצב, אלא בשביל המשפחה שלי, כדי שלא יהיה חילול השם.

"כשהגעתי אל אותו מומחה, הוא עיין בבדיקות שהבאתי לו ואז שאל אותי: 'למה באת אליי? מי שלח אותך?' עניתי לו: 'באתי כי אחותי ביקשה ממני. אני כבר יודעת את מצבי'. הרופא השיב לי בצורה פשוטה: 'אם את יודעת את מצבך, את בוודאי גם יודעת שאני לא יכול לעשות שום דבר, רק להזיק'. אחותי שמעה את תגובתו והתפרקה לרסיסים, אבל דווקא אני המשכתי להיות חזקה. פניתי אל הרופא ואמרתי לו: 'אני חלילה לא באה להמעיט מערכך ומערכם של יתר הרופאים. כולכם שליחים טובים ואני מברכת אתכם שתמשיכו להיות יד ימינו של הקב"ה, אבל אתם גם צריכים לזכור שהקב"ה הוא גדול. הרבה יותר גדול מכל מה שאני ואתה אולי מבינים. אז תודה רבה לך ושלום'.

"יצאנו משם ואחותי הייתה מפורקת לגמרי", נזכרת רחלי, "היא כל כך בכתה ואמרה לי שהלוואי שיכלה לעזור לי בדרך כלשהי. מצאתי את עצמי מנחמת אותה: 'לכל אחד מאתנו יש תפקיד בעולם, ואת יודעת מה? את מוזמנת לבוא להופעות שלי בהן אני מספרת את סיפור חיי, כדי לראות כמה ילדים יש לי, כמה בנות יש לי בזכות אותן הופעות".

ובאמת, רחלי מעידה שכאשר היא פוגשת את בנות ישראל היקרות באירועים בהם היא מופיעה היא תמיד מרגישה שהנה – יש לה ילדים, ולא מעט ילדים, אלא כל כך הרבה מכל הגילים. "אז אולי זה בדיוק מה שהקב"ה רוצה ממני – שאעמוד מולן וארגש ואפתח את הלבבות? אולי באמת זהו הייעוד שלי? וכמובן שעדיין יש בי אמונה תמימה שאם באמת הקב"ה ירצה ואם הוא יחליט שמגיע לי - אז הוא ייתן גם לי ודבר לא יעכב אותו".

 

אבא, גם אני רוצה

אך יחד עם האמונה החזקה אומרת רחלי שעדיין, יש רגעים קשים. "אני גרה בסמיכות לגיסתי שהיא אמא לתשעה ילדים, אני אוהבת את הילדים שלה כאילו היו ילדיי והם נכנסים לביתי כאילו היה שלהם. ובכל זאת, אני זוכרת את עצמי באחד מימי שישי בשעה אחת בצהריים יושבת בחוץ ושותה קפה אחרי שהשבת שלי כבר מוכנה. בזווית העין הבחנתי בילדים הגדולים של גיסתי יורדים למטה עם חוצות לבנות ומכנסיים מגוהצים ומסודרים. מהבית שלה נשמעו קריאות של: 'איפה הבגדים שלי?' ו-'תצאי כבר מהמקלחת!' נשאתי עיניים לשמיים ואמרתי: 'ריבונו של עולם. גם אני רוצה. סיימתי כבר להתארגן, החולצה של בעלי כבר מגוהצת, אין לי את מי לקלח. אני לא רוצה לשבת לשתות קפה בשעה הזו. אני רוצה לזכות גם כן לגדל משפחה'".

רחלי מוסיפה ומדגישה: "הדבר שמעודד אותי יותר מכל הוא לשנן לעצמי את מה שאני יודעת - עכשיו, כשאני נמצאת בחושך אני לא תמיד רואה מה קורה מסביב, אבל ברור לי שיבוא יום ואבין כל מה שעובר עליי היה הדבר הכי טוב עבורי.  וגם אם לא אקבל את מה שאני מייחלת עבורו זה עדיין הכי טוב בשבילי, כי כל מה שה' עושה זה לטובה, זה מדויק ועם ים של חסד".

רחלי רואה לעצמה שליחות לתת גם לנשים אחרות כוח, כדי לאפשר להן לחוש שהניסיון שכל אחת מהן עוברת הוא הדבר הטוב ביותר עבורה. "אני רוצה שנשים יפנימו שהחושך הוא בעצם אור אחד גדול", היא מסבירה לנו בפנים מוארות, ומציינת כי זה מה שהוביל אותה לצאת בימים אלו במופע בכל הארץ שנקרא 'קול מהשמיים', בו היא מספרת את סיפורה, שרה ומחזקת.

ומניסיונך, מה תוכלי לומר לאנשים אחרים שחווים קשיים כאלו או אחרים? מה יכול לתת להם כוחות?

"אני רוצה להעביר מסר אחד ויחיד - כאשר אנחנו נמצאים בניסיון, אנו מונחים בעצם כל הזמן בתוך ה'אין'. אנו רואים רק את החסר - אין לנו בעל/ אין לנו בריאות/ הקב"ה לא שלח לנו ילדים, ואנחנו שוכחים לא פעם להסתכל על מה שכן יש, והיש הזה הוא כל כך הרבה. זה מה שאני אומרת תמיד לבנות שמתייעצות אתי: תסתכלו על מה שיש. יש לכן הורים? זכיתן. לא לכולם יש. יש לכן בעל? יש עבודה טובה? יש בריאות? אלו דברים ששווים כל הון. אסור לנו להתמקד רק במה שחסר".

ודווקא כאומנית שכבשה במות ברחבי העולם וכזמרת בעלת קול  מדהים, היא מוסיפה: "פעם היה לי חלום 'לכבוש את העולם' עם הקריירה שלי ובאמת חציתי גבולות וימים, אבל כיום אני יכולה להעיד שהחלום שלי השתנה - כעת אני מצפה 'לכבוש את הקב"ה'. הלוואי שאזכה להגיע אליו ולהתקרב אליו באמת".

המופע 'קול משמיים' מתקיים בימים אלו ברחבי הארץ. ניהול וייצוג בלעדי: דיקלה פלדמן 'מסילות הפקות'

תגיות:פוריותחשוכי ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה