חדשות בעולם

צוות חקירה בראשות סוכן FBI לשעבר בודק: מי הסגיר את אנה פרנק?

כמעט 75 שנים אחרי שהגסטאפו פשט על הבית בו הסתתרה אנה פרנק עם בני משפחתה, צוות חקירה חדש משתמשת בטכניקות מודרניות כדי לנסות לגלות: מי הסגיר את אנה ומשפחתה לנאצים?

  • י"א חשון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מאז שהתפרסם יומנה של אנה פרנק, היומן שכתבה הנערה המוכשרת ומלאת החיים בחודשים הארוכים בהם היא ושבעה יהודים נוספים הסתתרו במחבוא שנבנה מאחורי ארון ספרים בביתה של משפחה הולנדית נדיבה, שורר עניין רב בשאלת זהותו של האדם שהסגיר את פרנק ומשפחתה. מי הלך לגסטפו עם המידע על היהודים הנחבאים, וגרם לכך שב-4 באוגוסט 1944 שוטרים יפשטו על הבית וישלחו את כל המסתתרים לאושוויץ? את מחנה ההשמדה, בסופו של דבר, שרד רק אחד: אביה של אנה, אוטו פרנק.

על אף שמספר תיאוריות הופרחו במשך השנים, אף אחת מהן לא אומתה במאת האחוזים. כעת, כמעט 75 שנים אחרי אותה דפיקה גורלית על הדלת, קבוצת מומחים בראשותו של סוכן FBI בפנסיה מיישמת טכניקות מודרניות של רפואה משפטית וקרימינולוגיה בתקווה לפתור את החידה. הצוות מונה עשרים מומחים ויועצים, ומקווה לפרסם את המסקנות אליהן יגיע ב-4 באוגוסט 2019, בדיוק 75 שנים אחרי לכידתה של אנה פרנק.

"אנחנו שמים דגש מיוחד על רמזים חדשים", אומר סוכן ה-FBI המנהל את החקירה, וינס פאנוקה. כדי למצוא את הרמזים הללו, הוא והצוות שלו סורקים דיגיטלית מיליוני דפים מהארכיונים הלאומיים בוושינגטון, כמו גם מארכיונים בהולנד, בגרמניה ובישראל. החקירה גם פתחה את אתר האינטרנט שלה לרמזים אנונימיים שיכולים להשאיר אנשים שיודעים את האמת, אבל מתביישים לספר אותה. בנוסף, כל הטכנולוגיה המודרנית נרתמת לפענוח. הצוות, למשל, יצר מודל תלת ממדי ממוחשב של הבית בו הסתתרו בני משפחת פרנק, ומשתמש במודלים ממוחשבים כדי לקבוע עד כמה רחוק יכלו להישמע הקולות שבפנים, הקולות שגרמו אולי למישהו לחשוד שיש יהודים המסתתרים בדירה. טכניקות כאלה פשוט לא היו זמינות למשטרה ההולנדית שחקרה את ההסגרה בלי הצלחה בשנת 1948, ושוב בשנת 1963.

חקירות סבוכות אינן זרות לפאנוקה, הסוכן שמנהל את הצוות החוקרים. בעבר הוא עבד בחוליה שאיתרה סוחרי סמים בקולומביה, והיה חלק מחקירת התקשורת הטלפונית בין חוטפי המטוסים שהפילו את בנייני התאומים. הוא גם שימש כסוכן סמוי בוול סטריט כדי לחקור פשעים פיננסיים.

החקירה החדשה, הוא אומר, כבר חושפת גילויים חדשים. למשל, מישהו שטען כי הוא מתגורר בסמוך לבית המפורסם בו התחבאה אנה פרנק, השאיר באתר נתונים על אדם שהתגורר בקרבת מקום בזמן המלחמה והיה מודיע של הנאצים. הצוות, כמובן, חוקר את הטענות הללו.

חלק מהמוטיבציה שלו לנהל את החקירה ההיסטורית הזו, אומר פאנוקה, היא התקווה להעלות מחדש את המודעות לאיימי השואה. "חלק מהסיפור הולך לאיבוד תחת חולות הזמן", הוא אמר בריאיון ל'ניו יורק טיימס'. "גם אם לא נשיג שום דבר אחר – ואני בטוח שכן נשיג, יש לנו צוות מעולה – אנחנו מעוררים תשומת לב לנושא".

תגיות:אנה פרנקFBI

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה