חדשות בריאות

למה מסוכן יותר לעבור ניתוח לב פתוח בשעות הבוקר?

מחקר חדש מצא כי שכיחות אירועי הלב החמורים בעקבות ניתוח לב פתוח כפולה כאשר הניתוח מתבצע בשעות הבוקר, בהשוואה לשעות הצהרים

  • י' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ניתוח לב פתוח הוא לא בדיוק חוויה שאנשים משתוקקים לעבור. אבל אם אתה כבר נמצא במקום בו אתה זקוק לניתוח כזה – כך מגלה מחקר חדש – עדיף לך בהרבה לוודא שהניתוח יתבצע לא לפני הצהריים.

המסקנה המוזרה-לכאורה הזו היא תוצאה של מחקר גדול שפורסם בסוף השבוע בכתב העת הרפואי היוקרתי 'לאנסט'. עורך המחקר, פרופסור דיוויד מונטאיין מאוניברסיטת ליל הצרפתית, אומר כי: "המחקר מצא שנזקים ללב בעקבות הניתוח נפוצים יותר בקרב אנשים שעברו את הניתוח בבוקר, בהשוואה לאלה שעברו אותו לא לפני הצהרים. הממצאים שלנו רומזים לכך שזה קורה משום שחלק מהמנגנון הביולוגי מאחורי הנזק ללב מושפע מהשעון הצירקדי של האדם והגנים ששולטים בו".

נשמע לכם כמו סינית? השעון הצירקדי הוא למעשה השעון הביולוגי שלנו, המחזוריות הקבועה של כל פעילויות הגוף: לא רק שינה ויקיצה אלא גם פעולות המעיים, המוח, ולמעשה כל תאי הגוף. במקרה של ניתוח לב, מסתבר שהתאים נמצאים במצב המתאים להחלמה בצהריים – אבל לא בבוקר.

החוקרים בדקו רישומים רפואיים של 596 אנשים שעברו ניתוח לב פתוח: חציים נותחו בבוקר וחציים בצהריים. לאחר מכן הם בדקו כמה מהם סבלו מאירועים כמו התקף לב, דום לב או מוות ממחלת לב. הם גילו כי 28 פציינטים שנותחו בצהריים סבלו מאירועים בריאותיים חמורים או מוות כתוצאה מבעיה בלב בעקבות הניתוח, בעוד 58 מהפציינטים בבוקר סבלו מתוצאות דומות. פירוש הדבר הוא שניתוח בצהריים מקטין בחמישים אחוזים את הסיכון להסתבכות רפואית הקשורה ללב בעקבות הניתוח.

החוקרים גם אספו דגימות מרקמות הלב מ-88 פציינטים שעברו החלפת שסתום בלב – חלקם בצהריים וחלקם בבוקר. שוב, אצל אלה שנותחו בבוקר ניכר נזק גדול יותר לרקמות. ניתוח גנטי של הרקמות מצאי כי 287 הגנים הקשורים לשעון הביולוגי היו פעילים יותר בצהריים מאשר בבוקר – מה שגרם כנראה ללב להיות פגיע יותר אם נותח בשעות הבוקר.

על אף שמחקרים נוספים יידרשו כדי לאשש את הממצאים החדשים, החוקרים מציעים כי לפחות פציינטים שנמצאים כבר בסיכון גבוה ינותחו רק בצהריים.

תגיות:בריאותניתוח לב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה