חדשות יהדות

יום שחור במדינת ישראל: בג"ץ אישר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב

כאב עמוק על ביזיון השבת: בפסק הדין האחרון של נשיאת בית המשפט העליון נקבע כי תידחה העתירה נגד פתיחת העסקים

  • ו' חשון התשע"ח
בג"ץ (צילום: פלאש 90)בג"ץ (צילום: פלאש 90)
אא

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, הקריאה הבוקר (חמישי) את החלטת בג"ץ בדיון הנוסף בסוגיית פתיחת חנויות ומרכולים בשבת. על פי ההכרעה, חוק העזר של עיריית תל אביב, לפיו תותר פתיחתם של מספר מצומצם של בתי עסק ומרכולים במספר מוקדים בעיר בשבת, יאושר למרות דחייתו על ידי שר הפנים אריה דרעי.

בפסק דין נכתב כי "חרף קיומן של עילות סף המצדיקות את דחיית העתירה לדיון נוסף, דנו כל שופטי ההרכב בשאלות שהתעוררו לגופן. בית המשפט קבע, ברוב דעות של הנשיאה מ' נאור והשופטים א' חיות, י דנציגר, י' עמית, ו-ד' ברק-ארז, כי יש להותיר את פסק הדין מושא הדיון הנוסף על כנו, ואין מקום להתערב בקביעות בו". יצוין כי זהו פסק הדין האחרון של השופטת נאור, שפורשת היום מתפקידה.

שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) הגיב לפסיקה ואמר, ‏"אין לי אלא להתלות באילנות גבוהים ולצטט את הנשיא ריבלין, שאמר השבוע בנאומו בכנסת: 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה. ומדובר בהפיכה של ממש'".

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) אמר כי "החלטת בג"צ היא החלטה כואבת ואיננה מתכתבת עם הצביון היהודי של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. יתרה מכך, משמעות הפעלת המרכולים פוגעת קודם כל בשכבות החלשות, במנקים, בקופאים, בשליחים ובעובדים שיואלצו לעבוד בשבת בחסות המעסיקים שימשיכו ליהנות מהשבת ולתת הוראות בשלט רחוק. כאנשי ציבור המחויבים לשמירה כל צביונה היהודי ורווחתן של השכבות החלשות נקדם חקיקה ברורה שתוביל לסגירת המרכולים ככלל יסוד במדינת ישראל".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר כי "שופטי בג"ץ מוכיחים פעם אחר פעם שהם מנותקים מהעם. איש לא באמת חשב שביום של פסטיבל שכזה עם עזיבתה של נשיאת העליון תצא פסיקה בעד סגירת חנויות בשבת. שוב הוכח כי הגיע הזמן לחוקק חוק שיעשה סוף לשליטת בג"ץ ויתן לנבחרי הציבור בכנסת את היכולת להחליט".

ח"כ משה גפני, (יהדות התורה) אמר: "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) מסר בתגובה: "אינני מופתע כלל מהחלטת בגץ בראשות הנשיאה נאור, והיא תואמת את האג'נדה הקבועה של בית המשפט לפסוק נגד כל דבר הקשור למסורת, לדת וליהדות. אני חש כאב עמוק וצער על בזיון השבת שיהודים בכל הדורות מסרו נפשם עליה, ובטוחני שגם הורי הוריה של השופטת נאור בכללם. חבל מאוד שזה סמל הפרידה שלה מכס השיפוט. סיעת יהדות התורה תפעל לתיקון הענין בחקיקה".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר בתגובה לפסק הדין כי "ההצגה הקבועה של השופטים הפורשים עלתה שוב הבוקר מעל בימת התקשורת. זה כבר הפך למסורת, שופט או שופטת מסיימים את כהונתם והם מחפשים כותרת הגונה שתשאיר אותם בהיכל התהילה המזויף".

תגיות:בג"ץעסקיםשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה