חדשות בעולם

רוחות שנאה עזות: מה קורה באירופה, 70 שנה לאחר השואה?

למעלה משבעה עשורים חלפו מאז מלחמת העולם השניה, במהלכה שנאת האירופים גברה על כל דמיון והם טבחו ביהודים ללא רחם. כיום, נראה כי רוחות השנאה החלו לנשוב בעוצמה ביבשת

  • ה' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באוסטריה, מפלגת החירות הימנית-קיצונית הוזמנה להצטרף לקואליציה. בשבוע שעבר זכה סבסטיאן קורץ, מנהיג המפלגה השמרנית, לתפקיד ראש הממשלה, ובכך הפך בן ה-31 לראש הממשלה הצעיר ביותר בעולם. אתמול (שלישי) הציע ראש הממשלה למפלגת החירות להצטרף לקואליציה הממשלתית שלו, וזו הסכמה מיד.

מפגת החירות הוקמה בשנות ה-50 על ידי נאצים ונחשבת לבעלת מאפיינים גזעניים ואנטישמיים בולטים, ובשנים האחרונות היא מנסה למתג את עצמה מחדש. מפלגה זו, וכן מפלגת החירות של קורץ, נחשבת למפלגה לאומנית ביותר בעלת דעות קיצוניות.

בגרמניה, מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה' שזכתה ב-92 מחוקקים בבחירות האחרונות שנערכו בחודש שעבר, נחשבת למפלגה ימנית קיצונית. זוהי הפעם הראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה שהפרלמנט הגרמני כולל ייצוג של הימין הקיצוני.

המפלגה זכתה במקום השלישי עם 12.6% מהקולות. הקמפיין שלה היה אנטי-אסלאמי ונגד מהגרים, וההצלחה הפוליטית שלה הצביעה על לאומנות עזה בגרמניה.

בהונגריה, האשים השבוע ראש הממשלה ויקטור אורבן כי האיחוד האירופי מתערב בארצו בשאלת ההגירה. "מרכז ומזרח אירופה הן אזורים נקיים ממהגרים", אמר ראש הממשלה ההונגרי. אורבן אמר כי על אירופה "להיות בטוחה, הוגנת, אזרחית, נוצרית וחופשיה" ולחזור לגדולתה לפני שהפכה לרב תרבותית.

ראש הממשלה אורבן ידוע בשל אמירותיו הלאומניות הבוטות והקמפיינים שהוא מנהל נגד מהגרים, פליטים ונגד האיחוד האירופי.

בפולין, פורסם אתמול דוח על ידי ארגון זכויות האדם שטען כי הממשלה ניצלה את הרוב בפרלמנט כדי לחוקק חוקים שהחלישו דרמטית את הדמוקרטיה במדינה, פגעו בשלטון החוק ובזכויות האדם. כמו כן נטען כי הממשלה בהובלת מפלגת הימין pis פגעה קשות בבתי המשפט ובית המשפט החוקתי מאז עלייתה לשלטון לפני שנתיים.

בתחילת החודש כתב ההיסטוריון הפולני תומאש פנפיל כי "ליהודים לא היה רע כל כך אחרי הפלישה הנאצית למדינה". לדבריו, למרות שהנאצים גבו מהיהודים מיסים גבוהים, הורו להם לענוד את הטלאי הצהוב וקבעו אזורים ליהודים בלבד, הם גם אפשרו להם להקים את היודנראט. ב-2014 טען אותו היסטוריון כי צלב הקרס הוא לא בהכרח סמל רע, ושבתרבויות אחרות הוא דווקא מסמל אושר ושמחה. כמו כן טען כי המפלגה הנאצית הייתה בכלל מפלגת שמאל.

הוכחה על רוחות השנאה המנשבות בפולין ניתן לראות בכך שפנפיל קיבל בסוף השבוע מדלייה ממשרד החינוך הפולני על תרומתו המיוחדת ל"איכות לחינוך".

כיהודים מאמינים עלינו לזכור כי במעמד הר סיני, בעת שניתנה תורה, ירדה שנאה לעולם. במסכת שבת מובא: "ולמה נקרא שמו סיני? מכיוון ששם ירדה שנאה לישראל", עוד מובא בשם ר' אלעזר כי "הסייף והספר ניתנו מכורכים מן השמים. אמר להם הקב"ה: 'אם שמרתם מה שכתוב בספר הזה – הרי אתם ניצולים מן הסייף הזה. ואם לאו – סוף שהוא הורג אתכם'".

תגיות:השואהאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה